Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Veteránem roku je podle Američanů Tatra T 87

  10:50aktualizováno  10:50
Vítězem soutěže deníku The New York Times o veterána roku se stala česká Tatra T 87 z roku 1941. Finále klání se zúčastnilo 30 vozů, o kterých rozhodovalo zhruba 9000 hlasujících.

Tatra 87 | foto: aerotatra.czweb.org

Vítězství automobilu ve Spojených státech jen velmi málo známé značky, již podle deníku vyráběla "málo známá firma v malé zemi ve středovýchodní Evropě", je přitom překvapivé, a to i pro jeho majitele.

Pětapadesátiletého potomka českého otce Paula Greensteina z Los Angeles i jeho přítelkyni Dydii DeLyserovou zpráva o úspěchu v soutěži zaskočila.

fotogalerie Tatry T87

Fotky krásné tatry Paula Greensteina ZDE

Greenstein si nejprve myslel, že jde určitě o vtip. Vůz, který přihlásil do soutěže, ale získal vítězných 1510 z celkových 9539 zaslaných hlasů. Greensteinovi s přítelkyní tak mimo jiné náleží 5000 dolarů (asi 100 000 korun) určených pro vítěze.

Greenstein po tatře toužil od dětství, kdy ji viděl na fotce. Myslel si ale, že je pro něj nedosažitelná, protože jde o takovou východoevropskou kuriozitu. Nakonec ale vlastní několik vozů této značky, vítěznou Tatru T 87 našel na aukčním serveru eBay v roce 2001.

Podle popisu mělo být dražené auto z 90 procent kompletní, když si jej ale Greenstein přebral, šlo spíše o vrak. "Byl na něj pěkně strašidelný pohled," vzpomíná muž, který za vůz zaplatil 8000 dolarů (nyní asi 160 000 korun). "Nakonec mě to auto asi stálo více, než jakou to mělo skutečnou hodnotu. Bylo to ale méně, než jakou má cenu pro mne," dodal.

Prodejce ale měl mnoho originálních dílů, takže automobil bylo možné opravit. Greenstein se nakonec rozhodl, že ho nechá opravit v České republice v Kopřivnici. Byly tam nižší náklady na práci, ale i dostupnější díly. V tamním muzeu navíc získal informace o historii svého vozu, včetně toho, kdo byl jeho prvním majitelem.

Opravené auto si jeho majitelé užívají 13 měsíců, jezdí s ním asi jednou týdně. Do vozu dosud investovali asi 60 000 dolarů (nyní kolem 1,2 milionu korun), což si podle nich vyžádalo "tvůrčí šetření". Pořád ale zřejmě jde o dobrou investici. "Když jsme si pořizovali naši (tatru), mohl člověk zajet do České republiky a sehnat ji za 35 000 až 45 000 dolarů. Poslední, co se prodala v poslední době, ale už byla za 125 000 dolarů," uvedl Greenstein.

Na silnicích v Los Angeles ale prý jeho automobil překvapivě velkou pozornost nebudí. Lidé jej míjejí na dálnici, aniž by si ho prohlédli.

Zřejmě je to proto, že se příliš vymyká silnicím obydleným vozy takových značek, jako jsou Honda, Chevrolet či Hyundai. "Řídím to nejskvělejší auto a nikdo se na mne ani nepodívá, no je to možné? Nikdo se nedívá. Někdy si tak musím připomínat, jak vzácnou věc mám," uvedl Greenstein.

Čtenáře deníku The New York Times ovšem vůz zaujal. Podle listu opět projevili smysl pro neobvyklé. V předchozí soutěži totiž zvítězil jedinečný vůz nazvaný Marquis de Soto vyrobený na základě Fordu Mercury, který obsahoval součástky z 11 dalších aut.

Tatra T 87 se vyráběla v letech 1937 až 1950. Jde o luxusní limuzínu s aerodynamickou karoserií. Mezi její majitele patřil například básník Vítězslav Nezval. Proslula také jako vůz, kterým cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund projeli Afriku a Jižní Ameriku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.