Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Veteráni: Automobiloví stařečci stojí miliony

  12:00aktualizováno  12:00
Mají jedno společné: ač pětatřicetiletí nebo století, jsou krásní. Automobiloví veteráni. Ti unikátní, nejcennější z nich, mají leckdy hodnotu i přes 10 milionů dolarů. Pokud byste však měli ve stodole něco takového, jako je vůz Bugatti Royal.

Jaguar XK120 Coupé (1952) - Ilustrační foto | foto: Jaguar

Pokud vám stojí v garáži staré embéčko - Škoda 1000 MB - radujte se. Máte vlastně již automobilového veterána.

"Názory na to, kdy už se auto považuje za veterána, se však liší,“ říká Josef Štangl, odborník na stará auta, a vysvětluje: "Čistě formálně za veterány považuji automobily vyrobené před rokem 1983.

Ovšem pro pravověrného veteránistu je správný veterán jen předválečný. Určitým kompromisem je názor, který mám i já, že o veteránech lze mluvit u aut s datem vzniku před rokem 1970.“

Není veterán jako veterán
Rok výroby ovšem není jediné hledisko, podle kterého se veterán cení. Podobně jako u známek je podstatně cennější unikát vytvořený jen v několika kusech než auto, které sjíždělo z výrobních pásů po tisících.

Ze stejného důvodu se lze na veteránských srazech a soutěžích setkat běžně i s poměrně mladými vozy, vyrobenými v 70. letech minulého století, pokud patří mezi ojedinělé modely. Takovým příkladem mohou být třeba klasické anglické sportovní vozy značky Triumph.

Pravda je, že auta vyrobená už kolem roku 1980 se obecně za veterány nepovažují.

Rozhoduje poptávka
Hodně se v souvislosti se starými auty hovoří o jejich cenách. „V poslední době ceny veteránů rostou,“ tvrdí Václav Zapadlík, další z velkých fandů archivních vozů.

"To je pravda, ale neplatí obecně,“ dodává Josef Štangl. "Rostou ceny unikátů, naopak u aut, kterých se zachovalo dost, ceny stagnují. Hodně také záleží na stavu vozu. Uvedu příklad oblíbeného domácího veterána - kabrioletu Škoda Felicia. Pokud je v originálním a dobrém stavu, sežene se za sto tisíc, ale může klidně stát i dvojnásobek.“

Všechno to je jako v jiných oborech věc nabídky a poptávky. Když nějaký movitý sběratel touží doplnit svou sbírku o vysněný starý vůz, může se na akci, které se v zahraničí čí běžně pořádají, vyšplhat jeho cena třeba na dva miliony dolarů.

Jiný majitel takového vozu však může být už o pár týdnů později zklamán, když bude chtít stejný model prodat, namlsaný vrcholnou aukční cenou. Veteránisté takové akce pečlivě sledují, a nenajde-li se dostatečně vášnivý zájemce, může cena klidně klesnout na desetinu.

Stařeček musí umět jezdit
Automobilový veterán je plnohodnotný, jen když má dokumenty. Jeho technický průkaz je dokonce složitější než u nových aut. Obsahuje mimo jiné i dvě fotografie 9x13 cm tím, že je přesně předepsáno, z jakého úhlu musí být pořízeny: předolevoboční i zadopravoboční snímek musí být pod úhlem 45 stupňů.

Každý rok musí být doklady obnovovány a odborná dílna potvrdí, že auto má funkční brzdy, řízení, světla atd. Veterán není socha, musí umět jezdit, musí fungovat jako v době zrodu. Ba co víc, mezi uznávané veterány se neprotlačí vůz, který nemá původní motor, ale třeba ani originální skla ve světlometech.

Česká šikovnost
Veteránské hnutí má své fandy, odborníky a je i předmětem obchodu. Češi si v péči o stará auta vedou dobře, což se odráží v tom, že v naší republice úspěšně prosperuje řada firem specializovaných na renovaci automobilových veteránů. Pracují i pro zahraniční partnery.

Jsou zde dokonce firmy specializované jen na některé značky, například BMW. Josef Štangl, jehož firma se mimo jiné aktivity specializuje také na stará americká auta, dokonce tvrdí: "Naši partneři by u nás chtěli udělat víc aut, než jsme schopni.“

Ostatně o amerických veteránech by se daly vyprávět celé legendy. Štangl vzpomíná, jak nechtěl věřit člověku, který mu napsal, že má na osm set veteránů. Když k němu přijel, našel opravdu osm set starých aut, vesměs kabrioletů a mnohdy unikátních, na jakési lesní mýtině. Prorostlé porostem a se staženými střechami. "V Americe obvykle trpím, jsou to hrozní bordeláři. Ale nelžou,“ dodává Štangl.

Pravda o legendách
Ještě i dnes se může stát, že se náhle objeví cenný starý vůz, o kterém veteránisté do té doby neměli ponětí. Pomalu však ubývá unikátních modelů náhodně nalezených po stodolách. To spíše prodají pozůstalí po zemřelém majiteli starý vůz, který byl někde dobře uskladněný.

Ale ne každé staré auto má ambice stát se kvalitním veteránem. Investice do obnovy takového půl století starého vozu přijde podle zachovalosti třeba na 200 až 300 000 korun. Ale pokud nejde o nějaký opravdový unikát, na trhu jeho cena ani hodnoty opravy nemusí dosáhnout, bude prodejný třeba za 150 000 Kč.

Proto je dobré se u veteránistů (po republice je celá řada klubů) raději předem informovat, aby člověku nezabírala místo v garáži prakticky neprodejná troska. O cenách veteránů také pravidelně informují evropské ceníky firmy Eurotax. Ovšem nejsou levné - cena se blíží pěti tisícům korun. Podstatně levněji vyjdou obdobné české verze ceníků firmy Mobildata.

Nejcennější veteráni u nás

Bugatti závodní (Elišky Junkové)

Hispano Suiza

Mercedes 540 kompresor (závodníka Zdeňka Pohla)

Tatra 12V

Walter Royal 12V

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.