Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Veteránista: Nejvíce záleží na detailech

  12:00aktualizováno  12:00
"To auto koupili rodiče v roce 1955, jenže zhruba čtyřicet let pak jen stálo ve stodole," vypráví Jaroslav Doležal z Úštěka. Jeho Praga Piccolo vyrobená v roce 1926 sloužila načas dokonce jako kurník, než se ji rozhodl opravit. Nyní její motor znovu žije a v sobotu byla klenotem na závodu veteránů ve Velkém Březně.

Veteránský závod O pohár hraběte Chotka | foto: Martin AdamecMF DNES

Oprava trvala asi deset let, Doležal do ní investoval stovky hodin práce a desetitisíce korun. Díly sháněl na burzách a v inzerátech. Nejprve musel udělat úplně novou výdřevu interiéru, který byl již skrz naskrz prohnilý.

Největší problém: sehnat barvu a čalounění
"Největší problém byl sehnat odpovídající barvu a látku na čalounění," říká Doležal. Dnešní barvu použít nechtěl a na tu, která se používala před osmdesáti lety, čekal půl roku, než mu ji sehnala specializovaná firma v Turnově.

Také dobový manšestr do interiéru vozu sháněl marně. "Nakonec jsem ho objevil v Praze na výstavě, ale za metr čtvereční chtěli dva tisíce korun, což se mi zdálo moc. Naštěstí jsem stejný materiál našel v jednom pražském čalounictví," vzpomíná Doležal.

Motor byl naštěstí po renovaci, takže se mohl věnovat detailům. "Jednou jsem přijel do muzea Pragy a jeho šéf Emil Příhoda mi řekl: Pěkně zrenovované, ale kliky nejsou původní," vypráví Doležal. Tak je musel sám vyrobit, stejně jako zátky na ventilky kol. Pomohly mu dobové fotografie. Právě v detailech se podle něj pozná, jaký vztah má majitel ke svému veteránu.

Doležal objíždí s Pragou Piccolo setkání veteránů již čtvrtým rokem, každou sezonu vyrazí na čtyři pět akcí. "Na žádné jsem stejný typ vozu ještě nepotkal. Byli zájemci, kteří chtěli ten můj koupit, ale o ceně jsme se nebavili, protože já prostě prodat nechci," říká Doležal. Loni jeho pragovka vyjela i na Ještěd.

"Auto zatím šlape bezvadně," pochvaluje si. Na silnici musí Doležal dodržovat předpisy stejně jako ostatní řidiči. Policisté ho ale ještě nekontrolovali. Ani když jel v sobotu do Velkého Března a nesvítil. Policisté mu prý jen zamávali.

"Tohle auto není stavěné na celodenní svícení, po dlouhé době bych třeba už nenastartoval, protože dynamo to neutáhne," vysvětlil Doležal.

Pravidla z doby, kdy bylo jeho auto vyrobené, dnes přitom znějí poněkud úsměvně. "Podle vyhlášky z roku 1915 mohu jet jen takovou rychlostí, jako je čerstvý poklus koně," poznamenal Doležal.

Kromě Pragy Piccolo vlastní ještě jednu pragovku, jeho syn, který tomuto koníčku také propadl, má aerovku. Paní Doležalová oba podporuje a občas s nimi také vyrazí na setkání majitelů historických vozidel.

Padesátka veteránů

Doležalova pragovka budila v sobotu ve Velkém Březně nejvíce pozornosti. Stejně zaujala před lety i filmaře.

"Na srazu v Roudnici si nás všiml režisér, který tu právě natáčel jeden z dílů seriálu Místo v životě. Poprosil nás, abychom před kamerami projeli náměstím," přiblížil hrdý majitel přes osmdesát let starého skvostu.

Návštěvníci ve Velkém Březně ale mohli obdivovat přes padesát dalších veteránů značek Tatra, Aero nebo Škoda i historické motocykly Čechie Böhmerland, BMW, Jawa či ČZ. Všechny vyrazily na trať směrem k zámku v Ploskovicích a zpět.

O pohár hraběte Chotka soutěžily jen stroje vyrobené před rokem 1945. Nešlo ale o rychlost, ve dvou etapách museli závodníci plnit různé úkoly, třeba vyměnit pneumatiku, odhadovali průměr pístů nebo jeli jízdu zručnosti. Vítězná posádka dobového hasičského vozu získala kromě poháru také víkendový pobyt v zámeckém apartmá.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.