Většině aut stačí levnější motorové oleje

  11:55
- Výroba olejů je byznys stejně jako nabídka různých příměsí do této nezbytné motorové kapaliny. Na zákazníka útočí reklamní slogany typu: naše mazivo šetří váš motor, snižuje spotřebu atd. Pro uživatele však platí, že by se měli řídit parametry, které pro ten který olej stanoví výrobce vozu. Investice do drahých olejů se vyplatí jen těm, kdo mají pod kapotou silný, moderní motor, který má interval výměny 30 000 kilometrů. A dodatečné příměsi neboli aditiva jsou spíše nebezpečným podfukem.

Litr motorového oleje může stát méně než sto, ale i téměř tisíc korun. Pětilitrová náplň přijde na pět set, ale i pět tisíc korun. »Všechny oleje mají stejný základ, který se u dražších olejů snaží jejich výrobci vylepšovat aditivy, ale pokud i levnější olej splňuje výrobcem předepsané požadavky, není nutné utrácet. Rozdíly mezi oleji jsou malé,« říká Vladimír Matějovský z Ústavu paliv a maziv, který tuto problematiku přednáší na Strojní fakultě ČVUT.

Nejrozšířenější jsou v tuzemsku motory, které potřebují olej viskozitní třídy 15W/40. »Viskozita česky znamená vazkost a je opakem tekutosti,« vysvětluje Vladimír Matějovský. Druhým charakteristickým znakem motorového oleje je jeho výkonová charakteristika. »Ta nesouvisí s výkonem motoru, ale zastřešuje další vlastnosti oleje. Například v těžkých klimatických podmínkách.«

Proč nelze motorové oleje jednoduše porovnat v nějakém nezávislém testu, aby se poznalo, který je lepší než ostatní? »Jedna zkouška by přišla nejméně na pět milionů korun,« prozrazuje Vladimír Matějovský. Motory jsou stále technicky vyspělejší, a proto platí, že s modernějšími se objevují i nové oleje.

»Lidi se často ptají, proč se začíná prodávat nový olej a jestli byl ten starý snad špatný. Zapomínají ale, že se stále prodlužují intervaly výměny maziva a není daleko doba, kdy olej bude nutno měnit až po třiceti tisících kilometrech,« říká Vladimír Matějovský. Například Octavie, které mají pod kapotou moderní motory koncernu Volkswagen, vystačí s jednou olejovou náplní na patnáct tisíc kilometrů.

U jen o pár let starších aut se olej mění každých deset tisíc kilometrů a ještě majitelé škodovek stodvacítek pamatují na záběhové oleje. Jak si ale s delšími intervaly výměny poradí výrobci olejů, kterým se tak snižuje prodej? »V Evropě budou zvyšovat ceny, v Americe by si to ale nemohli dovolit.

Ve Spojených státech to funguje tak, že když výrobce předepíše pro své motory nový olej, nesmí být jeho cena o hodně vyšší než cena předchozího oleje,« tvrdí Vladimír Matějovský. Na trhu s příslušenstvím se to jen hemží přípravky, které po přidání do oleje »zaručeně« vylepší jeho vlastnosti a lépe chrání motor.

»Tak jako výrobci aut nabízejí hotový automobil, tak i olejáři prodávají kompletní olej,« pokračuje Vladimír Matějovský. »Olej má vyvážené vlastnosti. Jeho rovnováhu mohou přísady naopak nabourat. Slyšel jsem o vymletých ložiscích po přidání přípravku, který sliboval generálku motoru.« Přísady nedoporučují ani výrobci aut a samozřejmě proti jsou i olejářské firmy.

»Tyto sekundární přísady jednu vlastnost zlepší, ale jinou zase zhorší,« říká Romana Kučerová z firmy Shell, která oleje také vyrábí. »Přísady nedoporučujeme. Když někdo takovou přísadu do auta, které je ještě v záruce, naleje, může o tuto záruku přijít,« varuje Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škoda Auto.

A jak je to s těmi, kdo tvrdí, že jejich přísada sníží spotřebu paliva? »Technicky je možné dobrým olejem snížit spotřebu asi o jedno procento, kdo tvrdí, že o víc, nemá pravdu,« míní Vladimír Matějovský. A ještě několik praktických rad. Protože jsou si oleje navzájem hodně podobné, je možné i navzájem míchat.

Když olejářská firma tvrdí, že dražší syntetický olej není možné míchat s levnějším minerálním, nemá pravdu. »Existují i oleje částečně syntetické a částečně minerální, takže tady není problém,« radí Vladimír Matějovský. Že to s motorem není tak, jak má, nesignalizuje rychlé tmavnutí oleje. To je v pořádku. Problematičtější je to, když motor začne olej spalovat, což se pozná podle toho, že z výfuku vychází modrý kouř. Pak auto musí do servisu.


V záplavě nabídky olejů v obchodech není snadné se vyznat

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...