Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Víc než Fiat: Služebák pro Cosa Nostru

  20:04aktualizováno  20:04
Historie Fiatu se točí kolem malých aut, velké modely z Turína naopak díru do světa neudělaly. Fiat se ale odradit nenechává a po nafouklé Cromě posílá do boje tentokrát extratěžkou váhu. Čtyřtunový obr, nějaký čas již používaný italskou armádou, se v civilní verzi představil na autosalonu v Bologni. Už samotným jménem - Oltre Fiat - chce automobilka naznačit, že tenhle Ital má do průměru daleko.

Oltre Fiat znamená italsky "víc než Fiat" a sněhobílý, takřka pětimetrový mamut, to splňuje doslova a do písmene. Má namířeno do kategorie, které neohroženě vládne americký Hummer; ten ale vedle "vícefiatu" vypadá tak trochu jako střízlík.

v Turíně postavili auto, kterému by to slušelo na misi v Afghánistánu, na zasněžené Sibiři nebo na Měsíci, v ulicích měst ovšem aby měly ostatní auta strach, že je zašlápne jako obtížný hmyz.

Vyšlechtěný speciál pro boje na silnicích vychází z vojenského Iveca Light Multirole Vehicle, ne které italští vojíce volají LMV.

Oltre Fiat je dlouhý 487 centimetrů, do výšky narostl přes dva metry (205 cm), na šířku zabírá 220 centimetrů. Půl metru světlé výšky a vzdálenost mezi nápravami 3,23 metru napovídají, že auto je jednodušší podlézt, než obejít.

Megafiat se řadí spíše mezi náklaďáky, za čtyřmístnou kabinou je ještě otevřená korba, která pojme nespecifikované množství nákupů či zbraní.

Designéři si při přešívání vojenské uniformy na "civil" vystačili s pilou a pravítkem. Auto dostalo sněhobílý sametový lak, doplněný o azurově modré detaily.

Efektní dvacetišestipalcová kola obouvají pneumatiky 315/40 XL. Zkratka XL nenaznačuje velikost plášťů, ale podtrhuje jejich nosnost (extra load), musejí totiž uvézt čtyřtunového drobečka jakkoliv rozbitým terénem.

Uvnitř najde posádka výrazně tvarovaná sedadla potažená kůží. Prostředkem auta se táhne obří tunel, na který navazuje přístrojová deska, vyznávající, podobně jako karoserie, estetiku krabice od bot. Množství ovládacích prvků se zredukovalo na minimum, všechny jsou orientovány k řidiči.

Velký dojem udělá na diváka otáčkoměr cejchovaný do devíti tisíc otáček, po nastartování se ale navzdory velkému očekávání rozezvučí staccato třílitrového turbodieselu s výkonem 185 koní (136 kW, při 3700 otáčkách). Maximální kroutící moment, který commonrailový agregát řidiči nabídne, je 456 Nm.

Poměr výkon/hmotnost a popřená aerodynamika nedovolí "vícefiatu“ rozdovádět se na více než 130ti kilometrovou rychlost.

Mimo diskuzi jsou ovšem terénní schopnosti. Šestistupňový automat přenáší permanentně sílu na všechna čtyři kola, řidič může manuálně uzavřít kterýkoliv ze tří diferenciálů.

I přes vzhled zápasníka sumo je auto hodně obratné v terénu a poradí si s bočním náklonem až 40%. Vyšplhá se také do 80% stoupání, překážkou není ani 85 centimetrů hluboká řeka (se šnorchly až metr a půl).

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...

Nadvláda Tesly končí, Mercedes se pouští do elektromobility

Mercedes-Benz EQC

Elektrický Mercedes EQC je nové kladivo na Teslu. Má přes 400 koní a ujede údajně až 450 kilometrů. Prodávat se začne v...

Najdete na iDNES.cz