Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Víc než Fiat: Služebák pro Cosa Nostru

  20:04aktualizováno  20:04
Historie Fiatu se točí kolem malých aut, velké modely z Turína naopak díru do světa neudělaly. Fiat se ale odradit nenechává a po nafouklé Cromě posílá do boje tentokrát extratěžkou váhu. Čtyřtunový obr, nějaký čas již používaný italskou armádou, se v civilní verzi představil na autosalonu v Bologni. Už samotným jménem - Oltre Fiat - chce automobilka naznačit, že tenhle Ital má do průměru daleko.

Oltre Fiat znamená italsky "víc než Fiat" a sněhobílý, takřka pětimetrový mamut, to splňuje doslova a do písmene. Má namířeno do kategorie, které neohroženě vládne americký Hummer; ten ale vedle "vícefiatu" vypadá tak trochu jako střízlík.

v Turíně postavili auto, kterému by to slušelo na misi v Afghánistánu, na zasněžené Sibiři nebo na Měsíci, v ulicích měst ovšem aby měly ostatní auta strach, že je zašlápne jako obtížný hmyz.

Vyšlechtěný speciál pro boje na silnicích vychází z vojenského Iveca Light Multirole Vehicle, ne které italští vojíce volají LMV.

Oltre Fiat je dlouhý 487 centimetrů, do výšky narostl přes dva metry (205 cm), na šířku zabírá 220 centimetrů. Půl metru světlé výšky a vzdálenost mezi nápravami 3,23 metru napovídají, že auto je jednodušší podlézt, než obejít.

Megafiat se řadí spíše mezi náklaďáky, za čtyřmístnou kabinou je ještě otevřená korba, která pojme nespecifikované množství nákupů či zbraní.

Designéři si při přešívání vojenské uniformy na "civil" vystačili s pilou a pravítkem. Auto dostalo sněhobílý sametový lak, doplněný o azurově modré detaily.

Efektní dvacetišestipalcová kola obouvají pneumatiky 315/40 XL. Zkratka XL nenaznačuje velikost plášťů, ale podtrhuje jejich nosnost (extra load), musejí totiž uvézt čtyřtunového drobečka jakkoliv rozbitým terénem.

Uvnitř najde posádka výrazně tvarovaná sedadla potažená kůží. Prostředkem auta se táhne obří tunel, na který navazuje přístrojová deska, vyznávající, podobně jako karoserie, estetiku krabice od bot. Množství ovládacích prvků se zredukovalo na minimum, všechny jsou orientovány k řidiči.

Velký dojem udělá na diváka otáčkoměr cejchovaný do devíti tisíc otáček, po nastartování se ale navzdory velkému očekávání rozezvučí staccato třílitrového turbodieselu s výkonem 185 koní (136 kW, při 3700 otáčkách). Maximální kroutící moment, který commonrailový agregát řidiči nabídne, je 456 Nm.

Poměr výkon/hmotnost a popřená aerodynamika nedovolí "vícefiatu“ rozdovádět se na více než 130ti kilometrovou rychlost.

Mimo diskuzi jsou ovšem terénní schopnosti. Šestistupňový automat přenáší permanentně sílu na všechna čtyři kola, řidič může manuálně uzavřít kterýkoliv ze tří diferenciálů.

I přes vzhled zápasníka sumo je auto hodně obratné v terénu a poradí si s bočním náklonem až 40%. Vyšplhá se také do 80% stoupání, překážkou není ani 85 centimetrů hluboká řeka (se šnorchly až metr a půl).

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Ford Transit 2.2TDCI/81kw L3H3
Ford Transit 2.2TDCI/81kw L3H3

r.v. 2006, naj. 288 000 km, diesel
131 890 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.