Víc než Fiat: Služebák pro Cosa Nostru

  • 53
Historie Fiatu se točí kolem malých aut, velké modely z Turína naopak díru do světa neudělaly. Fiat se ale odradit nenechává a po nafouklé Cromě posílá do boje tentokrát extratěžkou váhu. Čtyřtunový obr, nějaký čas již používaný italskou armádou, se v civilní verzi představil na autosalonu v Bologni. Už samotným jménem - Oltre Fiat - chce automobilka naznačit, že tenhle Ital má do průměru daleko.

Oltre Fiat znamená italsky "víc než Fiat" a sněhobílý, takřka pětimetrový mamut, to splňuje doslova a do písmene. Má namířeno do kategorie, které neohroženě vládne americký Hummer; ten ale vedle "vícefiatu" vypadá tak trochu jako střízlík.

v Turíně postavili auto, kterému by to slušelo na misi v Afghánistánu, na zasněžené Sibiři nebo na Měsíci, v ulicích měst ovšem aby měly ostatní auta strach, že je zašlápne jako obtížný hmyz.

Vyšlechtěný speciál pro boje na silnicích vychází z vojenského Iveca Light Multirole Vehicle, ne které italští vojíce volají LMV.

Oltre Fiat je dlouhý 487 centimetrů, do výšky narostl přes dva metry (205 cm), na šířku zabírá 220 centimetrů. Půl metru světlé výšky a vzdálenost mezi nápravami 3,23 metru napovídají, že auto je jednodušší podlézt, než obejít.

Megafiat se řadí spíše mezi náklaďáky, za čtyřmístnou kabinou je ještě otevřená korba, která pojme nespecifikované množství nákupů či zbraní.

Designéři si při přešívání vojenské uniformy na "civil" vystačili s pilou a pravítkem. Auto dostalo sněhobílý sametový lak, doplněný o azurově modré detaily.

Efektní dvacetišestipalcová kola obouvají pneumatiky 315/40 XL. Zkratka XL nenaznačuje velikost plášťů, ale podtrhuje jejich nosnost (extra load), musejí totiž uvézt čtyřtunového drobečka jakkoliv rozbitým terénem.

Uvnitř najde posádka výrazně tvarovaná sedadla potažená kůží. Prostředkem auta se táhne obří tunel, na který navazuje přístrojová deska, vyznávající, podobně jako karoserie, estetiku krabice od bot. Množství ovládacích prvků se zredukovalo na minimum, všechny jsou orientovány k řidiči.

Velký dojem udělá na diváka otáčkoměr cejchovaný do devíti tisíc otáček, po nastartování se ale navzdory velkému očekávání rozezvučí staccato třílitrového turbodieselu s výkonem 185 koní (136 kW, při 3700 otáčkách). Maximální kroutící moment, který commonrailový agregát řidiči nabídne, je 456 Nm.

Poměr výkon/hmotnost a popřená aerodynamika nedovolí "vícefiatu“ rozdovádět se na více než 130ti kilometrovou rychlost.

Mimo diskuzi jsou ovšem terénní schopnosti. Šestistupňový automat přenáší permanentně sílu na všechna čtyři kola, řidič může manuálně uzavřít kterýkoliv ze tří diferenciálů.

I přes vzhled zápasníka sumo je auto hodně obratné v terénu a poradí si s bočním náklonem až 40%. Vyšplhá se také do 80% stoupání, překážkou není ani 85 centimetrů hluboká řeka (se šnorchly až metr a půl).

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

Fiat Oltre

,