Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Víme, jak jezdí letošní král mezi skútry

aktualizováno 
Testy renomovaných zahraničních redakcí o druhé generaci velkého skútru Yamaha Tmax píší v superlativech. U nás vyhrál v kategorii skútrů anketu Motocykl roku ještě předtím, než se na něm mohla drtivá většina hlasujících vůbec svézt. Čím nový tmax všechny okouzluje?

Yamaha Tmax | foto: Yamaha

První dojem je velmi příznivý. Vysoká kvalita zpracování, použití hodnotně působících plastů včetně několika panelů s povrchovou úpravou označenou jako černý klavírový lak, neméně pěkně zpracované sedlo – to všechno dopředu oznamuje, že snaha Yamahy udržet pro tmaxe postavení prémiového skútru je míněna velmi vážně.

Leccos také signalizuje přepracovaný a sebevědomý celkový design, který v žádném případě nepopírá sportovní ambice stroje, stejně jako muskulární ochrana řídítek, otáčkoměr, který u skútrů není obvyklý, nebo efektně zvednutý mohutný "racingový" výfuk.

První generace tmaxu se představila v roce 2000. Tehdy v kategorii velkých skútrů v podstatě osamoceně kraloval Suzuki Burgman. Kromě závanu svěžího vzduchu tenkrát tmax přinesl i ve světě skútrů nevšední technickou finesu: tuhý, "motocyklový" rám a v něm pevně uložený motor, což se velmi příznivě projevilo na jistých jízdních vlastnostech. V tomto ohledu vždy převyšoval konkurenci.

Stejný konstrukční rys je také základní devizou nové, druhé generace. Tmax drží zvolenou stopu s neuvěřitelnou precizností, v zatáčkách se nesetkáte s nějakým pohupováním a podobnými nejistotami. Jízdní projev je velice blízký supersportům, a to i díky zvoleným pneumatikám Bridgestone BT 012.

S podvozkem je však spojena i jedna z mála výtek: přední vidlice je snad až příliš přecitlivělá a informuje vás o sebemenší nerovnosti. Není to nic tragického – na jízdní pohodlí to nemá vliv – ale někdy to působí trochu nadbytečně.

Jinak však je těžké na tmaxu najít nějaké chyby. Motor, řadový dvouválec objemu 499 ccm s výkonem 43 koní a novou vstřikovací mapou, zrychluje lineárně, bez zaváhání a zároveň bez nepříjemných překvapení až do cca 120 km/h. Maximum leží za 160 km/h, a tak se s ním můžete bez problémů vydat i na dálnice.

Tři kotoučové brzdy se vyznačují stejnou vyvážeností jako zbytek stroje. Účinně dělají to, o co je požádáte: dávkování je přesné, žádné jedovatý nástup.

Již první generace si získala oblibu mezi cestovateli – v Alpách občas můžete potkat skupinku tmaxů s kufry, s kterými jejich majitelé tráví bez pocitů hanby 14denní dovolenou...

Vyvážená směs dynamiky a pohodlí charakterizuje také letošní verzi. Nové sedlo je i po stovkách kilometrů příjemně tuhé, lze na něm nalézt různé polohy, nohy lze alternativně natáhnout pohodlně dopředu, skoro jako na chopperu. Rovněž přední plexisklo plní svou funkci bez výtek.

Co dalšího je vlastně na tmaxu nového? Nový design přídě a zádě, přístrojové desky, přední ráfek zvětšený ze 14 na 15 palců, o litr větší nádrž (15 l), zesílená přední vidlice...

Vlastně nic radikálně převratného oproti předchozí verzi, ale všechny tyto změny vyladily tmaxe na úroveň, které z něj činí asi "nejvymakanější" skútr současnosti.

Dynamický jízdní projev je doplněn řadou sympatických praktických detailů: jednoduché a rychlé sklápění zrcátek, tři úložné prostory, kdy dvojice menších schránek pod palubní deskou je ideální pro úschovu rukavic nebo zámku kotoučové brzdy a podsedlový prostor pojme například helmu a pláštěnku.

Nebo se do něj vejde 15palcový notebook a menší batůžek. Přilbu je jen nutné ukládat obráceně. Prostor je však čalouněn a poškrábání není třeba se bát. Osvětlení podsedlového prostoru je další z řady příjemných dotažených detailů.

Spotřeba se při dodržování limitů pohybuje lehce nad 4 litry. Pokud však věrni pojmenování taháte za plyn (a tmax svádí), lze se s ní vyhoupnout až k 6 litrům, což se někomu může zdát na půllitr hodně – platí to však opravdu pro "zlobivou" jízdu.

Cena bezmála 220 tisíc korun (verze s ABS 239 900) není nízká, za stejné peníze dosáhnete na některé motocykly střední třídy. Ty však v této třídě mají většinou některá rozpočtová technická řešení, zatímco tmax není rozhodně o nic ošizen.

Navíc může nabídnout pro motocykly nedosažitelnou úroveň uživatelského komfortu (sečteme-li snadné ovládání bez nutnosti řazení, velkorysý a šikovně tvarovaný nákladní prostor, cestovní pohodlí pro nohy atd.).

Přidejte si k tomu ještě prestižní image a vynaložené peníze se mi zdají odpovídající. Intuice hlasujících v anketě o skútr roku neselhala, tmax je králem letošní sezony skútrové právem.

Yamaha Tmax v číslech

typ motoru

kapalinou chlazený, čtyřtaktní řadový dvouválec, 4 ventily na válec, DOHC

zdvihový objem

499 ccm
maximální výkon 32,0 kW při 7 500 ot. za min
max. kroutící moment: 46,4 Nm při 6 500 ot. za min
objem palivové nádrže 15 l
převodovka automatická s variátorem
přední odpružení teleskopická vidlice, zdvih 120 mm
zadní odpružení kyvná vidlice, zdvih 116 mm
brzdy přední dvojitá kotoučová, Ø 267 mm / zadní kotoučová, Ø 267 mm
pneumatiky přední 120/70-15 / zadní 160/60-15
celkové rozměry (d x š x v) 2 195 x 775 x 1 445 mm
výška sedla 800 mm
hmotnost bez náplní 203 Kg (verze s ABS: 207 Kg)
rozvor kol 1 580 mm
min. světlá výška 125 mm

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.