Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Víme, jak jezdí letošní král mezi skútry

Testy renomovaných zahraničních redakcí o druhé generaci velkého skútru Yamaha Tmax píší v superlativech. U nás vyhrál v kategorii skútrů anketu Motocykl roku ještě předtím, než se na něm mohla drtivá většina hlasujících vůbec svézt. Čím nový tmax všechny okouzluje?
Yamaha Tmax

Yamaha Tmax | foto: Yamaha

První dojem je velmi příznivý. Vysoká kvalita zpracování, použití hodnotně působících plastů včetně několika panelů s povrchovou úpravou označenou jako černý klavírový lak, neméně pěkně zpracované sedlo – to všechno dopředu oznamuje, že snaha Yamahy udržet pro tmaxe postavení prémiového skútru je míněna velmi vážně.

Leccos také signalizuje přepracovaný a sebevědomý celkový design, který v žádném případě nepopírá sportovní ambice stroje, stejně jako muskulární ochrana řídítek, otáčkoměr, který u skútrů není obvyklý, nebo efektně zvednutý mohutný "racingový" výfuk.

První generace tmaxu se představila v roce 2000. Tehdy v kategorii velkých skútrů v podstatě osamoceně kraloval Suzuki Burgman. Kromě závanu svěžího vzduchu tenkrát tmax přinesl i ve světě skútrů nevšední technickou finesu: tuhý, "motocyklový" rám a v něm pevně uložený motor, což se velmi příznivě projevilo na jistých jízdních vlastnostech. V tomto ohledu vždy převyšoval konkurenci.

Stejný konstrukční rys je také základní devizou nové, druhé generace. Tmax drží zvolenou stopu s neuvěřitelnou precizností, v zatáčkách se nesetkáte s nějakým pohupováním a podobnými nejistotami. Jízdní projev je velice blízký supersportům, a to i díky zvoleným pneumatikám Bridgestone BT 012.

S podvozkem je však spojena i jedna z mála výtek: přední vidlice je snad až příliš přecitlivělá a informuje vás o sebemenší nerovnosti. Není to nic tragického – na jízdní pohodlí to nemá vliv – ale někdy to působí trochu nadbytečně.

Jinak však je těžké na tmaxu najít nějaké chyby. Motor, řadový dvouválec objemu 499 ccm s výkonem 43 koní a novou vstřikovací mapou, zrychluje lineárně, bez zaváhání a zároveň bez nepříjemných překvapení až do cca 120 km/h. Maximum leží za 160 km/h, a tak se s ním můžete bez problémů vydat i na dálnice.

Tři kotoučové brzdy se vyznačují stejnou vyvážeností jako zbytek stroje. Účinně dělají to, o co je požádáte: dávkování je přesné, žádné jedovatý nástup.

Již první generace si získala oblibu mezi cestovateli – v Alpách občas můžete potkat skupinku tmaxů s kufry, s kterými jejich majitelé tráví bez pocitů hanby 14denní dovolenou...

Vyvážená směs dynamiky a pohodlí charakterizuje také letošní verzi. Nové sedlo je i po stovkách kilometrů příjemně tuhé, lze na něm nalézt různé polohy, nohy lze alternativně natáhnout pohodlně dopředu, skoro jako na chopperu. Rovněž přední plexisklo plní svou funkci bez výtek.

Co dalšího je vlastně na tmaxu nového? Nový design přídě a zádě, přístrojové desky, přední ráfek zvětšený ze 14 na 15 palců, o litr větší nádrž (15 l), zesílená přední vidlice...

Vlastně nic radikálně převratného oproti předchozí verzi, ale všechny tyto změny vyladily tmaxe na úroveň, které z něj činí asi "nejvymakanější" skútr současnosti.

Dynamický jízdní projev je doplněn řadou sympatických praktických detailů: jednoduché a rychlé sklápění zrcátek, tři úložné prostory, kdy dvojice menších schránek pod palubní deskou je ideální pro úschovu rukavic nebo zámku kotoučové brzdy a podsedlový prostor pojme například helmu a pláštěnku.

Nebo se do něj vejde 15palcový notebook a menší batůžek. Přilbu je jen nutné ukládat obráceně. Prostor je však čalouněn a poškrábání není třeba se bát. Osvětlení podsedlového prostoru je další z řady příjemných dotažených detailů.

Spotřeba se při dodržování limitů pohybuje lehce nad 4 litry. Pokud však věrni pojmenování taháte za plyn (a tmax svádí), lze se s ní vyhoupnout až k 6 litrům, což se někomu může zdát na půllitr hodně – platí to však opravdu pro "zlobivou" jízdu.

Cena bezmála 220 tisíc korun (verze s ABS 239 900) není nízká, za stejné peníze dosáhnete na některé motocykly střední třídy. Ty však v této třídě mají většinou některá rozpočtová technická řešení, zatímco tmax není rozhodně o nic ošizen.

Navíc může nabídnout pro motocykly nedosažitelnou úroveň uživatelského komfortu (sečteme-li snadné ovládání bez nutnosti řazení, velkorysý a šikovně tvarovaný nákladní prostor, cestovní pohodlí pro nohy atd.).

Přidejte si k tomu ještě prestižní image a vynaložené peníze se mi zdají odpovídající. Intuice hlasujících v anketě o skútr roku neselhala, tmax je králem letošní sezony skútrové právem.

Yamaha Tmax v číslech

typ motoru

kapalinou chlazený, čtyřtaktní řadový dvouválec, 4 ventily na válec, DOHC

zdvihový objem

499 ccm
maximální výkon 32,0 kW při 7 500 ot. za min
max. kroutící moment: 46,4 Nm při 6 500 ot. za min
objem palivové nádrže 15 l
převodovka automatická s variátorem
přední odpružení teleskopická vidlice, zdvih 120 mm
zadní odpružení kyvná vidlice, zdvih 116 mm
brzdy přední dvojitá kotoučová, Ø 267 mm / zadní kotoučová, Ø 267 mm
pneumatiky přední 120/70-15 / zadní 160/60-15
celkové rozměry (d x š x v) 2 195 x 775 x 1 445 mm
výška sedla 800 mm
hmotnost bez náplní 203 Kg (verze s ABS: 207 Kg)
rozvor kol 1 580 mm
min. světlá výška 125 mm

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...