Interiér konceptu Škoda Vision E

Interiér konceptu Škoda Vision E | foto: Škoda Auto

Elektrická škodovka odhaluje interiér, má dveře jako skříň

  • 26
Škoda se připravuje na elektromobilitu a začíná mluvit o autonomním řízení. Jak bude první sériová škodovka na baterky vypadat, naznačí koncept Vision E, který automobilka představí v druhé půlce dubna na autosalonu v Šanghaji. Nyní nechává nahlédnout do interiéru.

Vision E je podle informací iDNES.cz opravdu předobrazem první elektrické škodovky, která dorazí v roce 2020. Velké auto s rysy SUV má mít dojezd přes 500 kilometrů na jedno nabití a hlavně architekturu zcela odlišnou od aktuálních konvenčních škodovek. Značka ovšem hledí ještě dál a přemýšlí, jak auta změní autonomní řízení. Ale Škodě Vision E ještě volant nechali.

„Do roku 2025 uvedeme na trh vedle plug-in-hybridů také pět čistě elektricky poháněných automobilů v různých segmentech,“ uvádí Bernhard Maier, šéf české značky. Každá čtvrtá prodaná škodovka má v té době mít elektropohon.

Rozmístění částí pohonu může být u vozu, který je od počátku stavěný jako elektromobil, zcela odlišné. Koncern Volkswagen, do kterého Škoda patří, na to má novou specifickou platformu MEB s akumulátory uloženými v podlaze a elektromotory umístěnými na nápravách. To otevírá designérům možnosti pojmout auto a především jeho interiér zcela jinak.

Škoda Vision E
Škoda Vision E

Showcar

Vision E je ovšem především „showcar“, studie auta, které má zaujmout publikum na autosalonu. Je tedy velmi futuristická, ale také naznačí, jakým směrem se Škoda možná při návrhu budoucích modelů vydá. Základní míry a požadavky na podobu sériového auta (říká se tomu „package“) jsou v případě prvního elektromobilu Škody už dané, na autě se nyní ve vývojovém oddělení intenzivně pracuje.

Do kabiny pozvou od sebe otevírané dveře, mezi kterými nepřekáží středový (B) sloupek. To je řešení oblíbené u designérů, ovšem nemají ho rádi konstruktéři. Právě středový sloupek patří k nejpevnějším partiím na celé karoserii. Musí zabezpečil její tuhost a při bočním nárazu ochránit posádku. Dveře „od skříně“ tady sériové vozy dostávají jen zřídkakdy, a navíc jim obvykle stejně ten středový sloupek zůstane.

Auto má dlouhý rozvor a krátké převisy, to otevírá velký prostor pro cestující. Koncept má mít v interiéru zcela rovnou podlahu bez středového tunelu, která bude pokryta dřevem.

„Velkorysou prostornost dodávají bohatě prosvětlenému interiéru čtyři samostatně otočná sedadla,“ popisuje Štěpán Řehák ze Škody Auto. Ta parádní sedadla mají v opěrkách hlavy integrované reproduktory, což umožní každému pasažérovi poslouchat hudbu podle vlastního výběru. „Kromě toho jsou otočná o 20 stupňů. Při otevírání dveří se natočí směrem ven a usnadní tak nastupování. Poté, co se elektricky ovládané dveře uzavřou, pootočí se sedadla zpět do své výchozí pozice,“ popisuje Řehák. V režimu autonomního řízení se přední sedadla automaticky nastaví do komfortní polohy a volant se odsune, aby nepřekážel.

Uprostřed palubní desky, která je vymodelovaná do horizontálních vrstev, je centrální dotykový displej. Designér interiéru Peter Olah upozorňuje na jakousi poličku, kterou vymodelovali do přístrojovky před dotykový tablet. Je tam proto, aby bylo možné o ní opřít ruku a jistěji tak ovládat palubní systém. S rukou ve vzduchu se totiž v autě poskakujícím po nerovnostech ikonky na dotykových plochách bez mechanické (haptické) odezvy špatně trefují.

Interiér konceptu Škoda Vision E

„Každý cestující má pak k dispozici vlastní obrazovku, díky níž má přístup k informacím a zábavním funkcím. Monitor pro spolujezdce je umístěn v palubní desce, obrazovky pro cestující na zadních sedadlech jsou umístěny v opěradlech sedadel před nimi,“ popisuje Štěpán Řehák.

Všichni pasažéři navíc mohou pomocí vlastních dotykových displejů ovlivňovat svůj individuální zábavní program. Ovládání monitoru spolujezdce se nachází v pravé loketní opěrce, pro cestující vzadu je pak umístěno mezi zadními sedadly.

V každé výplni dveří je schránka, ve které lze bezdrátově nabíjet chytré telefony. Osobní nastavení, data a informace ze smartphonu lze sledovat a ovládat příslušným displejem.

Elektromobil