Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vitara: salonní tereňák s duší drsňáka

aktualizováno 
Nejterénnější z SUV je kupodivu výborné i na silnici. Kdo občas zabrousí i do terénu, měl by o Suzuki Grand Vitara uvažovat.

Máte velkou rodinu, chatu na horách, rádi jezdíte na lyže a vždycky jste snili o prostorném autě kategorie SUV, ale neměli jste na něj alespoň osm set tisíc? Doba snění končí, je čas se probudit - i nejlepší auta téhle kategorie se díky ceny stlačující krizi dostala na dohled půlmilionové hranici. Jednou z dobrých voleb je určitě i Grand Vitara japonské značky Suzuki.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Suzuki můžete koupit na www.automodul.cz

Testovali jsme nejnovější verzi s novým benzinovým motorem 2,4 litru a automatickou převodovkou. Tedy kombinaci, která může oslovit hlavně ty, kdo často cestují na dlouhé vzdálenosti. Vitara s touhle motorizací je tichá, rychlá a velmi pohodlná; přitom však stále zůstává nejterénnějším vozem ze všech "esúvéček".

Jméno Vitara nesou terénní vozy od Suzuki už od 1988, a do historie vstoupily především tím, že v USA zahájily módu "vlastním teréňák, i když jezdím jen po asfaltu"; stály tak vlastně u zrodu současné SUV mánie. Tu sice ekonomická krize především v Americe utlumila, ale podle prodejních čísel rozhodně nezahubila.

Suzuki Grand Vitara

Vitara v poslední generaci už sice ztratila většinu offroadových atributů - žebřinový rám, tuhou zadní nápravu a uzávěrky diferenciálů - přesto má v tomto směru mnohem lepší výbavu než většina SUV.

Rám v jisté podobě zůstal, jen je integrovaný do karoserie. A vitara dostala kromě stálého pohonu všech čtyř kol (nemá tedy zadní nápravu připojovanou při prokluzu předních kol jako konkurence) i terénní redukci a mezinápravový diferenciál s omezenou svorností. Kola jsou nezávisle zavěšena. Vpředu je klasický McPherson, vzadu víceprvkový Multilink.

Jízdní vlastnosti jsou díky tomu dostatečně "silniční". Dokonce se dá říct, že suzuki sedí na cestě výtečně - žádné offroadové houpání v zatáčkách nebo při brzdění se nekoná. Dobře dávkovaná je i citlivost řízení, které má skvělou zpětnou vazbu od kol - má totiž klasický hydraulický posilovač, ne moderní a pohříchu často necitlivý elektrický.

Podvozek byl na můj vkus snad až příliš tvrdý. Zejména při jízdě v terénu, kde mi chybělo právě to klasické zhoupnutí při přejezdu nerovností. Jinak se dá s vitarou dostat opravdu daleko - když k výše uvedené technice přidáte 20 centimetrů světlé výšky, limitují vás pouze silniční pneumatiky, absence ochranného plechu pod motorem (dá se přikoupit jako příslušenství) a možná i strach o perleťový lak.

V terénu se hodí, že vitara má, jak už bylo řečeno, stálý pohon všech čtyř kol. V normálním režimu (4H) jde na přední nápravu 47, na zadní 53 procent výkonu; po přepnutí do polohy 4H LOCK se zablokuje mezinápravový diferenciál (čtyřkolka se "uzamkne"), což pomůže při průjezdu bahnem nebo sněhovou závějí. Ale je tu ještě terénní redukce (4L LOCK), která dodá v případě potřeby, třeba při opravdu příkrém stoupání, více "pomalé", tedy tažné síly.

Dostatečně dimenzované jsou brzdy: narozdíl od dřívějších zadních bubnových teď najdeme na obou nápravách kotoučové s vnitřním chlazením; k jejich účinnosti nelze mít žádných výhrad.

Motor a převodovka

Většina vitar se prodává s oblíbeným turbodieselem 1.9 DDiS (95 kW), občas si některý milovník benzinu pořídil benzinový dvoulitr (103 kW) - obdobné má i konkurence. Dvoulitr je na takhle těžké a velké auto ovšem docela slabý, proto nový agregát 2.4 litru vypadá se svými 124 kilowatty papírově hodně zajímavě.

Suzuki Grand Vitara

A osvědčuje se i v praxi: je svižný, jde dobře za plynem. Oproti dvoulitru znatelný rozdíl. Velkým plusem je také jeho nehlučnost: ve verzi s automatem "točí" motor při dálniční tachometrové stočtyřicítce 2800 otáček, takže se nemusí vytáčet a hlučet jako dvoulitr. Odhlučnění vitary se vůbec povedlo - valivý hluk od kol je minimální, aerodynamický hluk se při vysokých rychlostech ozývá prakticky jen od velkých zpětných zrcátek.

Jedno minus ovšem motor má, a není ani nečekané: spotřebu. V převážně příměstském a městském provozu jsem jezdil za 12,5 litru; ani na dálnici při dlouhé klidné jízdě se mi nepodařilo dostat se pod "desítku".

Automatu se není třeba bát, přestože je pouze čtyřstupňový. To může na první pohled vypadat zastarale, ale Suzuki zřejmě ví, co dělá. V praxi na silnici mi víc rychlostí nechybělo, automat řadil svižně a hladce. Problém jsem neměl ani s takzvaným kickdownem, tedy bleskovým podřazením při předjíždění.

Navíc, ač to málokdo z výrobců přizná - čím méně stupňů, tím vyšší spolehlivost. Nicméně Suzuki má i automatický "pětikvalt", ten je ovšem vyhrazen pro vrcholný model se šestiválcem 3.2 litru (171 kW).

V Česku se vitara vždy dobře prodávala díky slušné ceně - za loňský rok je s počtem 393 prodaných aut čtvrtou nejprodávanější "čtyřkolkou" - za Škodou Octavia (1 183 ks), menším sourozencem od Suzuki, modelem SX4 (631 ks) a Hondou CR-V (578 ks). Letos jí však konkurenti začali dohánět. V lednu díky slevám výrazně zabodoval Nissan s novým X-Trailem (49 kusů); vitar se prodalo pouze 11. Nepřekvapí, že mezi čtyřkolkami opět vedou Škodovky Octavia a nově také superb.

Suzuki Grand Vitara

Nejlevnější třídveřová vitara s benzinovým motorem 1.6 (78 kW) se vejde do půl milionu, u testovaného motoru 2.4 najdete v ceníku cifru 640 tisíc korun, s automatem o třicet tisíc korun více. Ceníky je ovšem v dnešní odbytové krizi automobilek nutné brát s velkou rezervou. U dealerů se dá koupit nový vůz hned se slevou 20 nebo 30 tisíc, ještě mnohem lepší je však nabídka předváděcích aut. Pak vyjde třeba naftová 1.9 s najetými pěti kilometry na 570 tisíc korun.

Zůstaňme však ještě chvíli u cen v kategorii SUV. Pokud bychom vzali pro srovnání stejně veliká auta s benzinovými dvoulitry, je pohled na ceníky extrémně zajímavý. Nissan X-Trail stojí nyní 576 000 Kč, Grand Vitara 590 000, Hyundai Tucson 550 000, zatímco Toyota RAV4 v akční nabídce pouze 460 000 Kč; nemá však ani klimatizaci a rádio.

Jen o 10 tisíc dražší je Kia Sportage, ta však oba prvky ve výbavě má, navíc přidává sedmiletou záruku. Naopak ještě loni výborně prodejná Honda CR-V má handicap - stále si věří na 670 tisících korunách.

Za výše zmíněné peníze nabízí Grand Vitara docela dost výbavy. V základu je šest airbagů, ABS i stabilizace ESP s protiprokluzovým systémem TCS, rozdělovač brzdné síly EBD a brzdový asistent BAS. Z rozmazlovací výbavy pak automatická klimatizace, plně elektrické ovládání oken, centrální dálkové ovládání, rádio s mp3 a čtyřmi reproduktory. Narozdíl od dřívějška se suzuki přizpůsobilo evropským trendům a vybavilo vitaru palubním počítačem. Bez příplatku jsou také kola 225/65 R17 s hliníkovými disky.

Auto si ovšem jinak nehraje na bůhvíjaký luxus ve stylu "chrom, kůže, kov". Interiér je jednoduchý, ale ergonomicky dobře vyřešený, nepřeplácaný; nevadí ani, že některé plastové díly (výplně, kryty reproduktorů a madla dveří) působí jako vypůjčené ze starších japonských SUV (konkrétně Nissanu X-Trail).

Narozdíl od něj má však neskonale praktičtější dveřní kapsy - vejde se do nich velká PET lahev, což se v létě opravdu hodí. Tříramenný volant je velice hezký na pohled a dobře se drží; sedadla nemají výrazné boční vedení, ale sedí se v nich pohodlně. A při pohledu zvenčí autu extrémně slušel bílý perleťový lak - tatam je doba, kdy bílé byly jen služební vozy; dnes je to zase barva luxusu.

Celkově tedy musím říci, že se mi coby milovníkovi vozů SUV Grand Vitara docela líbila. Je to auto všeobecně řečeno povedené, i když na zadek před ním nadšením nepadnete a ve společnosti snobů s Audi Q7 a Porsche Cayenn určitě neohromíte. Ale komu o to nejde a shání poctivě postavené, robustní a trvanlivé SUV s nadprůměrnými terénními schopnostmi, pro toho je suzuki určitě jednou z dobrých voleb.

Suzuki Grand Vitara v číslech
motor zážehový 2.4i, 124 kW
převodovka 4st. automat
kombin. spotřeba výrobce/naměřená 9,7/12,4 l/100 km
max. rychlost 175 km/h
zrychlení 0-100 km/h 12 s
délka/šířka/výška/rozvor v mm 4500/1810/1695/2640
objem kufru 398 l
cena test. vozu 683 000 Kč
zákl. cena 499 900 Kč (3dv. 1.6i)





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.