Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Víte, jak pustit záchranku?

aktualizováno 
Stojíte ve středním pruhu v koloně aut na tříproudé dálnici a za sebou slyšíte sirénu sanitky. Je potřeba uhnout. Jenže kam? Doleva? Doprava? Adrenalin stoupá a zvuk sirény je čím dál zřetelnější. Nakonec uhýbáte tam, kam řidič za vámi. Jenže motorista před vámi uhnul přesně na opačnou stranu, takže záchranka se mezi vámi musí složitě proplétat.
Ambulance

Ambulance | foto: MF DNES

Jak nejlépe umožnit průjezd záchranářským vozům

"Řidiči pořád nevědí, jak se v takové situaci chovat. Sice nakonec uhnou, ale chvíli to trvá. Když takhle máte k lidem uvězněným ve voze projet několik kilometrů dlouhou kolonou, zdržení může někoho stát život,“ říká Petr Kopáček, mluvčí Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru České republiky.

Takový případ se stal minulé léto, kdy na dálnici D1 v koloně zemřel řidič, jehož postihl infarkt. Rychlá záchranná pomoc se k němu kvůli autům blokujícím průjezd nemohla včas dostat.

Tři pruhy v jednom směru
Na co nejsnadnější průjezd spěchajících záchranářských vozů nebo policie myslí zákon.

"Pokud jsou v jednom směru tři jízdní pruhy a na silnici se vytvoří kolona, řidiči v levém a prostředním pruhu musí najet co nejvíc doleva. Řidiči v pravém pruhu pak najedou doprava. Mezi prostředním a pravým pruhem by měl poté vzniknout pruh široký nejméně tři metry,“ vysvětluje Petr Kopáček.

Takto by se podle zákona měli řidiči řadit automaticky ve chvíli, kdy kolona vznikne. "Když to budu dělat až tehdy, kdy za nimi bude blikat auto záchranářů, je to pozdě,“ dodává Kopáček.

Za nesprávné stání v koloně přitom může být motorista potrestán blokovou pokutou až do výše 2 500 korun.

Dva a čtyři pruhy
Jednodušší to je, když jedete po komunikaci, kde jsou v jednom jízdním směru dva pruhy.

Tam se při vzniku kolony musí řidiči "uklidit" na tu stranu silnice, po níž právě jedou. Volný pruh o šířce nejméně tři metry musí být uprostřed mezi nimi.

Totéž platí o dálnici, kde jsou v jednom směru pruhy dokonce čtyři.

Volný pruh pro záchranáře je opět na středu silnice. Řidiči ve dvou levých pruzích jedou více vlevo, řidiči ve dvou pravých pruzích jedou více vpravo.

Na běžné silnici s jedním jízdním pruhem v každém směru řidiči uhýbají vždy ke kraji silnice. Pokud je to možné, je nejlepší zastavit a počkat, až záchranářské auto projede.

Obzvlášť ve městech je někdy potřeba přijíždějícímu záchranářskému autu uhnout i za cenu, že do křižovatky vjedete na červenou. Za to trest nehrozí, jen je potřeba takový manévr provádět s velkou opatrností.

KAM UHNOUT
Dva pruhy: Na vozovce se dvěma pruhy v jednom směru uhněte na tu stranu silnice, po níž právě jedete.
Tři pruhy: Jedete-li v levém a středním pruhu, uhněte doleva. Pokud jste v pravém pruhu, zajeďte co nejblíž ke krajnici.

Autoři:



Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...



Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Další z rubriky

Specialisté v Poličce vyrobí hasičskou cisternu odolnou proti detonacím

Firma THT Polička, která vyrábí různé modifikace požárních automobilů, navázala...

Společnost THT Polička letos vyrobí pro hasiče dvě speciální cisterny, které budou odolné i proti detonacím. Hasiči si...

I Toyota má svou autonomní krabici. Bar vás po mejdanu doveze domů

Toyota e-Palette

Automobilky vzaly veletrh spotřební elektroniky CES v posledních letech útokem. Ukazují tu především nové koncepty,...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Najdete na iDNES.cz