Víte, jak pustit záchranku?

aktualizováno 
Stojíte ve středním pruhu v koloně aut na tříproudé dálnici a za sebou slyšíte sirénu sanitky. Je potřeba uhnout. Jenže kam? Doleva? Doprava? Adrenalin stoupá a zvuk sirény je čím dál zřetelnější. Nakonec uhýbáte tam, kam řidič za vámi. Jenže motorista před vámi uhnul přesně na opačnou stranu, takže záchranka se mezi vámi musí složitě proplétat.
Ambulance

Ambulance | foto: MF DNES

Jak nejlépe umožnit průjezd záchranářským vozům

"Řidiči pořád nevědí, jak se v takové situaci chovat. Sice nakonec uhnou, ale chvíli to trvá. Když takhle máte k lidem uvězněným ve voze projet několik kilometrů dlouhou kolonou, zdržení může někoho stát život,“ říká Petr Kopáček, mluvčí Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru České republiky.

Takový případ se stal minulé léto, kdy na dálnici D1 v koloně zemřel řidič, jehož postihl infarkt. Rychlá záchranná pomoc se k němu kvůli autům blokujícím průjezd nemohla včas dostat.

Tři pruhy v jednom směru
Na co nejsnadnější průjezd spěchajících záchranářských vozů nebo policie myslí zákon.

"Pokud jsou v jednom směru tři jízdní pruhy a na silnici se vytvoří kolona, řidiči v levém a prostředním pruhu musí najet co nejvíc doleva. Řidiči v pravém pruhu pak najedou doprava. Mezi prostředním a pravým pruhem by měl poté vzniknout pruh široký nejméně tři metry,“ vysvětluje Petr Kopáček.

Takto by se podle zákona měli řidiči řadit automaticky ve chvíli, kdy kolona vznikne. "Když to budu dělat až tehdy, kdy za nimi bude blikat auto záchranářů, je to pozdě,“ dodává Kopáček.

Za nesprávné stání v koloně přitom může být motorista potrestán blokovou pokutou až do výše 2 500 korun.

Dva a čtyři pruhy
Jednodušší to je, když jedete po komunikaci, kde jsou v jednom jízdním směru dva pruhy.

Tam se při vzniku kolony musí řidiči "uklidit" na tu stranu silnice, po níž právě jedou. Volný pruh o šířce nejméně tři metry musí být uprostřed mezi nimi.

Totéž platí o dálnici, kde jsou v jednom směru pruhy dokonce čtyři.

Volný pruh pro záchranáře je opět na středu silnice. Řidiči ve dvou levých pruzích jedou více vlevo, řidiči ve dvou pravých pruzích jedou více vpravo.

Na běžné silnici s jedním jízdním pruhem v každém směru řidiči uhýbají vždy ke kraji silnice. Pokud je to možné, je nejlepší zastavit a počkat, až záchranářské auto projede.

Obzvlášť ve městech je někdy potřeba přijíždějícímu záchranářskému autu uhnout i za cenu, že do křižovatky vjedete na červenou. Za to trest nehrozí, jen je potřeba takový manévr provádět s velkou opatrností.

KAM UHNOUT
Dva pruhy: Na vozovce se dvěma pruhy v jednom směru uhněte na tu stranu silnice, po níž právě jedete.
Tři pruhy: Jedete-li v levém a středním pruhu, uhněte doleva. Pokud jste v pravém pruhu, zajeďte co nejblíž ke krajnici.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Pirátské vedení Prahy chce pokračovat v projektu půjčovny elektroaut

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Nová pražská koalice chce upravit projekt městského systému sdílených elektromobilů, který schválila minulá politická...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Najdete na iDNES.cz