Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Víte, jak pustit záchranku?

aktualizováno 
Stojíte ve středním pruhu v koloně aut na tříproudé dálnici a za sebou slyšíte sirénu sanitky. Je potřeba uhnout. Jenže kam? Doleva? Doprava? Adrenalin stoupá a zvuk sirény je čím dál zřetelnější. Nakonec uhýbáte tam, kam řidič za vámi. Jenže motorista před vámi uhnul přesně na opačnou stranu, takže záchranka se mezi vámi musí složitě proplétat.
Ambulance

Ambulance | foto: MF DNES

Jak nejlépe umožnit průjezd záchranářským vozům

"Řidiči pořád nevědí, jak se v takové situaci chovat. Sice nakonec uhnou, ale chvíli to trvá. Když takhle máte k lidem uvězněným ve voze projet několik kilometrů dlouhou kolonou, zdržení může někoho stát život,“ říká Petr Kopáček, mluvčí Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru České republiky.

Takový případ se stal minulé léto, kdy na dálnici D1 v koloně zemřel řidič, jehož postihl infarkt. Rychlá záchranná pomoc se k němu kvůli autům blokujícím průjezd nemohla včas dostat.

Tři pruhy v jednom směru
Na co nejsnadnější průjezd spěchajících záchranářských vozů nebo policie myslí zákon.

"Pokud jsou v jednom směru tři jízdní pruhy a na silnici se vytvoří kolona, řidiči v levém a prostředním pruhu musí najet co nejvíc doleva. Řidiči v pravém pruhu pak najedou doprava. Mezi prostředním a pravým pruhem by měl poté vzniknout pruh široký nejméně tři metry,“ vysvětluje Petr Kopáček.

Takto by se podle zákona měli řidiči řadit automaticky ve chvíli, kdy kolona vznikne. "Když to budu dělat až tehdy, kdy za nimi bude blikat auto záchranářů, je to pozdě,“ dodává Kopáček.

Za nesprávné stání v koloně přitom může být motorista potrestán blokovou pokutou až do výše 2 500 korun.

Dva a čtyři pruhy
Jednodušší to je, když jedete po komunikaci, kde jsou v jednom jízdním směru dva pruhy.

Tam se při vzniku kolony musí řidiči "uklidit" na tu stranu silnice, po níž právě jedou. Volný pruh o šířce nejméně tři metry musí být uprostřed mezi nimi.

Totéž platí o dálnici, kde jsou v jednom směru pruhy dokonce čtyři.

Volný pruh pro záchranáře je opět na středu silnice. Řidiči ve dvou levých pruzích jedou více vlevo, řidiči ve dvou pravých pruzích jedou více vpravo.

Na běžné silnici s jedním jízdním pruhem v každém směru řidiči uhýbají vždy ke kraji silnice. Pokud je to možné, je nejlepší zastavit a počkat, až záchranářské auto projede.

Obzvlášť ve městech je někdy potřeba přijíždějícímu záchranářskému autu uhnout i za cenu, že do křižovatky vjedete na červenou. Za to trest nehrozí, jen je potřeba takový manévr provádět s velkou opatrností.

KAM UHNOUT
Dva pruhy: Na vozovce se dvěma pruhy v jednom směru uhněte na tu stranu silnice, po níž právě jedete.
Tři pruhy: Jedete-li v levém a středním pruhu, uhněte doleva. Pokud jste v pravém pruhu, zajeďte co nejblíž ke krajnici.

Autoři:


Nejčtenější

V Itálii neprovozujte sex v autě, vyšlo by vás to draho, upozornil dopravní expert v Rozstřelu

Hostem Rozstřelu byl expert z BESIP Petr Vomáčka (19. června 2018)

Pokuty ze zahraničí už chodí do Česka zcela běžně. V Rakousku měří rychlost na každém rohu a nově tam můžete dostat...

České pivo odvezete na dovolenou v autoledničce, ale zázraky nečekejte

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...

Přivézt si na dovolenou svoje oblíbené jídlo a pití a zpátky do Česka dobroty, které u nás nepořídíte, je lákavé. Hitem...



Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Americký test zjistil, že SUV nejsou tak bezpečná, jak si mnozí myslí

Crashtest s 25procentním přesahem Jeepu Grand Cherokee

Proč si lidé kupují čím dál víc SUV? Jde samozřejmě o módní záležitost, spousta lidí ovšem tvrdí, že je kupují pro...

Další z rubriky

VW a Ford zase zvažují spolupráci. Chtějí stavět užitkové vozy

Ford Galaxy první generace

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho americký konkurent Ford zvažují vytvoření strategické aliance. Zkoumají...

Bouračky v zahraničí jsou o dost dražší, zkontrolujte si pojistku

Ilustrační snímek

Češi způsobili v roce 2017 v cizině při dopravních nehodách téměř 3800 škod za 340 milionů Kč, zatímco o rok dříve to...

Změny STK a značky pro elektrovozy. Do sněmovny jde novela silničního zákona

Tesla X

Motoristé zřejmě budou moci žádat pro vozidla na elektrický nebo vodíkový pohon o zvláštní registrační značky označené...

Najdete na iDNES.cz