Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vítejte v 80. letech! Lada Niva v testu

Její jméno zná snad každý Čech. Byla tu dávno před módou SUV – aut, která si na terénní jen hrají. Niva je dříč: projede všude, ale na silnici se jí moc nelíbí.
Lada 4x4 (Niva)

Lada 4x4 (Niva) | foto: Roman ŠvidrnochMF DNES

 Kdybych tuhle recenzi psal po ujetí prvních desítek kilometrů s Nivou, dopadla by strašně. Připadal jsem si, jako když jsem před dvaceti lety sedal do svého prvního polského fiatu 125p – ať už kvůli konstrukci nebo jízdním vlastnostem.

Pak jsem pochopil, že na tenhle stroj nemůžu uplatňovat současná měřítka; smířil se s laciným a nepohodlným interiérem, hlukem, vrzáním, natřásáním – a vyrazil do zasněžených Krkonoš. Tam byla Niva konečně ve svém živlu. A na spoustu výhrad jsem zapomněl.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých terénních automobilů www.automodul.cz

Nejlevnější teréňák na trhu
Ladu Nivu jsem na test dostal netradičním způsobem: od autobazaru AAA Auto, který nám jinak dodává ojetá auta.

Nivu začal právě teď dovážet jako novou, a konkuruje tak oficiánímu zastoupení značky Lada. V jeho ceníku najdete cifru 316 tisíc korun, Áčka totéž základní provedení nabízejí za 249 tisíc.

Podle jejich vyjádření platí na auto normální dvouletá záruka. Vůz, který se podle anglického manuálu oficiálně jmenuje Lada 4x4 (my budeme používat tradiční název Niva) je tedy nejlevnějším novým off-roadem na českém trhu.

V podstatě jediným konkurentem je Suzuki Jimny, prodávaný od 420 tisíc korun – ovšem s mnohem bohatší výbavou včetně airbagů.

Královéhradecká firma AMC pak v Česku provádí finální výrobu kdysi populárních teréňáků ARO 4x4 (od 546 tisíc Kč) a UAZ (zhruba od 600 tisíc Kč).

Závan historie
Lada je od roku 1977 v podstatě pořád stejná, jen s mála  výjimkami: od roku 1995 má motor o obsahu 1,7 litru vícebodové vstřikování benzinu od firmy Bosch a nové modely mají posilovač řízení a imobilizér.

Největším šokem pro řidiče uvyklého alespoň na minimální komfort vozů vyráběných v posledních řekněme deseti letech je srážka s realitou 80. let.

Začíná to už klíčky k vozu – jeden, celý kovový, je k zámku dveří; druhý, částečně plastový, do zapalování (to je nezvykle na levé straně pod volantem).

Uvnitř je vše jako ve starém žigulíku – pamětníci zde najdou historické páčky blinkrů a stěračů, vnitřní osvětlení, sluneční clony, řadicí páku, ale i posuvné ovladače topení, kolébkové přepínače světel či ventilátoru.

Ten mimochodem vydává rachot jako kdybyste zapnuli přídavný motor, a mohutně přispívá k už tak hodně vysoké hladině vnitřního hluku. Možná by zastaralý design ovladačů tolik nevadil, kdyby nepůsobily dost subtilně.

Stejně jako miniaturní poddimezované stěrače, které by jistě nezvládly přívaly deště nebo sněhu – a jak se později ukazuje, stírají nerovnoměrně.

Smutným vrcholem jsou pak "údaje“ palivoměru – ve vlnobití benzinu se plovák zmítá natolik, že si nikdy nemůžete být jisti, kolik ho tam vlastně je. Při plné nádrži ukazuje 3/4, od půlky se potácí k nule a zase zpět – dojezd bude otázkou dlouhodobých zkušeností.

Co se týče řazení, je kupodivu docela přesné, přestože se ovládá půlmetrovou řadicí pákou, která je navíc příliš daleko, aby bylo její uchopení pohodlné.

Mnohem blíž jsou páky redukční převodovky a uzávěrky diferenciálu, které se zase tak často nepoužívají. Špatně odhlučněná hvízdající převodovka je však dalším kouskem do mozaiky hlučících součástek terénní Nivy.

Na silnici se nehodí
Komicky působí pasáže o kvalitě a skvělých jízdních vlastnostech na silnici i v terénu, jimiž se výrobce chlubí v manuálu k autu.

O první polovině věty to zcela jistě neplatí. Krátká třídveřová Niva (kratší než Toyota Yaris!) s velkou světlou výškou a oběma tuhými nápravami na normálních cestách moc nesedí, naklání se v každé zatáčce; přes papírovou maximální rychlost 137 kilometrů se s ní víc než 110 jet nedá.

Na polňačkách zase auto poskakuje a řidič s ním, trpí celé tělo. Pokud nesnášíte v autě povrzávání, na Nivu úplně zapomeňte – třese se, drnčí a skřípe celý interiér.

Vnitřní zpětné zrcátko se při rychlostech nad 100 km rozvibruje tak, že auta za vámi vidíte v jakési mlze; pravé venkovní zrcátko se dokonce u našeho exempláře pokaždé sklopilo.

Nastavit zpět ho lze jen po stažení okénka (to jde pěkně ztuha!). Velmi slabá jsou světla: klasické kulaté reflektory svítí s bídou patnáct metrů před auto; v noci v lese vám sice pomůžou silná dálková, na silnici je ale pořád používat nemůžete.

Terén, to je to pravé
Vyjetím do těžšího terénu ovšem přijde čas na předvedení kvalit ruského stroje. Nivu jsem zkoušel jednak na terénní trati nedaleko Prahy, jednak na zasněžených uježděných cestách a v hlubokém sněhu v Krkonoších a jejich okolí.

Díky robustním nápravám s velkou schopností zkřížení, stálému pohonu všech čtyř kol, světlé výšce, velkému rozchodu a malému rozvoru (vzdálenost mezi předními a zadními koly) a velkorysým nájezdovým úhlům projede maličká niva cestou necestou.

Vyhrabe se z bláta, hlubokých závějí, když je zle, pomůže nejen redukční převodovka, ale i uzávěrka mezinápravového diferenciálu (pomůže tam, kde se země dotýkají jen dvě protilehlá kola).

V terénu nejlépe oceníte papírově pouze 59kilowattový motor – ani se zapnutou redukcí nemá problémy s nedostatkem výkonu.

I na cestě se projevuje jeho dobrá pružnost: na pětku můžete jet 50 i 100, rozjet se dá i na dvojku a dokonce trojku.

Spotřeba také není nejhorší: v průměru jsem jezdil za rovných deset litrů, což vzhledem k náročným jízdním režimům vůbec nebylo špatné.

Zpočátku mě vyděsilo, že se do nádrže vešlo jen 36 litrů benzinu (6 je rezerva), ale došlo mi, že Niva opravdu není auto na dlouhé cesty, a na ježdění po revíru to stačí.

Koupit, nebo ne?
O tom, jestli má smysl takové auto jako je Niva vůbec kupovat, se strhla bouřlivá debata. Osobně bych si konstrukčně starou ladu nekoupil, už kvůli totálnímu nepohodlí a nulové bezpečnosti (papírové dveře, žádné deformační zóny, ani ABS, ani airbagy) – raději bych za stejné peníze pořídil třeba deset let starý Nissan Patrol.

Jsou zde ovšem silné protiargumenty: patrola mi neopraví každý vesnický servis, a když dojde třeba na problémy s turbem dieselmotoru, klidně můžu zaplatit desítky tisíc za opravu nebo strávit týdny hledáním nového na vrakovištích.

A při jízdách v lese nebo na polních cestách stejně bezpečnostní ani komfortní výbavu nevyužiji...

Lada 2121 4x4 (Niva) v číslech
výrobce Avtovaz Togliatti, Rusko
motor 1,7i, 59 kW
max. rychlost 137 km/h
spotřeba 10 l/100 km
rozměry 3 dveř. kombi
délka/šířka/výška v mm 3740/1814/1640
rozvor 2200 mm
pneumatiky 185/70 R16

Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)



Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)



Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)



Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)



Lada 4x4 (Niva)Lada 4x4 (Niva)


Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...