Vládce dálničního terénu vyjíždí: BMW X6

aktualizováno 
Zákazníci žádají stále sportovnější SUVčka. Jezdit s autem do terénu mimo silnici? Přežitek. Tuny oceli se musí valit po asfaltovém koberci, pak teprve vynikne jejich majestát. X6 jde vstříc těm, kteří se od bahna opravdu zamazat nechtějí, nadřazený pohled z paluby teréňáku si ale ujít nechat nemohou.

BMW se rozhodlo spojit kategorie, které jsou ve světě aut na hony vzdálené. Takovým autům říkáme crossover. X6 je jeho typickým zástupcem. Na vysoký podvozek SUVčka postavili auto se siluetou kupé a prostorem na palubě hodným limuzíny.

Vedle klasičtěji střižených X5 a X3 se nově postaví exot, který museli pojmenovat úplně jinak - SAC - sports activity coupé.

Nutno uznat, že vítězství za vytvoření této podivné kategorie nepřísluší mnichovské automobilce, ale korejskému SSangYongu s jejich actyonem.

Hvězda frankfurtského autosalonu nepostrádá žádný designérský prvek BMW, všechno je na svém místě, jen je to všechno osazené do velmi nekonvenčně tvarovaného těla.

X6 spočívá na základech X5. Je o 23 centimetrů delší a o pět centimetrů širší, na výšku má naopak o 86 mm míň. Konečné míry tak jsou 4 877 milimetrů délky, 1 983 šířky, 1 690 výšky a 2 933 rozvoru. Základní pneumatiky mají rozměr 255/50 R 19. Tým vývojářů se v aerodynamickém tunelu dostal na koeficient Cx=0,3.

Vnitřek je čtyřmístný, na každého z cestujících čeká samostatné křeslo. Přístrojovka se revoluci vyhnula, je tedy stejně minimalistická jako ve všech moderních BMW. U obyčejného kupé se na objem kufru myslí až úplně naposledy, u terénního kupé je to už údaj o poznání důležitější. X6 odveze 570 až 1 420 litrů věcí.

Čtyři motory v nabídce se o přízeň k benzinu a naftě dělí rovným dílem. Základní verze 30d s 235 koňmi výkonu a 520 dieselovými newtonmetry má ráda naftu, stejnou tankovací pistoli budou u benzinky hledat majitelé 35d s přeplňováním Twin Turbo (286 koní a 580 Nm).

Dvě turbodmychadla má i šestiválcová benzinová varianta 35i s výkonem 306 koní a maximem točivého momentu na 400 newtonmetrech.

Vrcholem nabídky je varianta 50i. Zbrusu nový dvakrát přeplňovaný osmiválec 4,4 litru vybavený přímým vstřikováním paliva nabízí 407 koní a 609 Nm.

Z nuly na stovku se tenhle 2190kilový potomek dnes už legendárního X5 dostane za 5,4 sekundy a zarazí se na dvěstěpadesátce jenom kvůli elektronickému omezovači. Hybridní verzi, kterou jsme obdivovali na autosalonu ve Frankfurtu, BMW představí přespříští rok.

Motory spolupracují s šestistupňovými automaty. Samozřejmostí je elektronicky řízený pohon všech kol xDrive, který za normálních podmínek posílá 60 % síly na zadní kola.

V X6 je obohacen o systém Dynamic Performance Control, který umí inteligentně přerozdělovat krouticí moment nejen mezi kola jednotlivých náprav, ale ohlídá také, jak se o něj podělí kola na zadní nápravě.

Při přetáčivém chování systém pošle sílu z vnějšího kola na kolo vnitřní, což vede ke stabilizaci vozu. Při náznaku nedotáčivosti naopak posílá více síly na vnější kolo. Co systém vyvádí, může posádka kontrolovat na displeji palubního počítače, kde se po stisku tlačítka zobrazuje množství síly aktuálně dodávané jednotlivým kolům.

Velká premiéra velkého terénního kupé proběhne na autosalonu v Detroitu, právě americkým zákazníkům se bude X6 asi líbit nejvíc.

Autor:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

OBRAZEM: České Bugatti Chiron z Lega je v Praze. Byli jsme u vybalování

Bugatti Chiron z Lega Technik. Instalace výstavky v Alze.

Bugatti Chiron z Lega Technik je k vidění v showroomu Alza. Hypersport, který z více než milionu dílků Lega postavili v...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Najdete na iDNES.cz