Vládce dálničního terénu vyjíždí: BMW X6

aktualizováno 
Zákazníci žádají stále sportovnější SUVčka. Jezdit s autem do terénu mimo silnici? Přežitek. Tuny oceli se musí valit po asfaltovém koberci, pak teprve vynikne jejich majestát. X6 jde vstříc těm, kteří se od bahna opravdu zamazat nechtějí, nadřazený pohled z paluby teréňáku si ale ujít nechat nemohou.

BMW se rozhodlo spojit kategorie, které jsou ve světě aut na hony vzdálené. Takovým autům říkáme crossover. X6 je jeho typickým zástupcem. Na vysoký podvozek SUVčka postavili auto se siluetou kupé a prostorem na palubě hodným limuzíny.

Vedle klasičtěji střižených X5 a X3 se nově postaví exot, který museli pojmenovat úplně jinak - SAC - sports activity coupé.

Nutno uznat, že vítězství za vytvoření této podivné kategorie nepřísluší mnichovské automobilce, ale korejskému SSangYongu s jejich actyonem.

Hvězda frankfurtského autosalonu nepostrádá žádný designérský prvek BMW, všechno je na svém místě, jen je to všechno osazené do velmi nekonvenčně tvarovaného těla.

X6 spočívá na základech X5. Je o 23 centimetrů delší a o pět centimetrů širší, na výšku má naopak o 86 mm míň. Konečné míry tak jsou 4 877 milimetrů délky, 1 983 šířky, 1 690 výšky a 2 933 rozvoru. Základní pneumatiky mají rozměr 255/50 R 19. Tým vývojářů se v aerodynamickém tunelu dostal na koeficient Cx=0,3.

Vnitřek je čtyřmístný, na každého z cestujících čeká samostatné křeslo. Přístrojovka se revoluci vyhnula, je tedy stejně minimalistická jako ve všech moderních BMW. U obyčejného kupé se na objem kufru myslí až úplně naposledy, u terénního kupé je to už údaj o poznání důležitější. X6 odveze 570 až 1 420 litrů věcí.

Čtyři motory v nabídce se o přízeň k benzinu a naftě dělí rovným dílem. Základní verze 30d s 235 koňmi výkonu a 520 dieselovými newtonmetry má ráda naftu, stejnou tankovací pistoli budou u benzinky hledat majitelé 35d s přeplňováním Twin Turbo (286 koní a 580 Nm).

Dvě turbodmychadla má i šestiválcová benzinová varianta 35i s výkonem 306 koní a maximem točivého momentu na 400 newtonmetrech.

Vrcholem nabídky je varianta 50i. Zbrusu nový dvakrát přeplňovaný osmiválec 4,4 litru vybavený přímým vstřikováním paliva nabízí 407 koní a 609 Nm.

Z nuly na stovku se tenhle 2190kilový potomek dnes už legendárního X5 dostane za 5,4 sekundy a zarazí se na dvěstěpadesátce jenom kvůli elektronickému omezovači. Hybridní verzi, kterou jsme obdivovali na autosalonu ve Frankfurtu, BMW představí přespříští rok.

Motory spolupracují s šestistupňovými automaty. Samozřejmostí je elektronicky řízený pohon všech kol xDrive, který za normálních podmínek posílá 60 % síly na zadní kola.

V X6 je obohacen o systém Dynamic Performance Control, který umí inteligentně přerozdělovat krouticí moment nejen mezi kola jednotlivých náprav, ale ohlídá také, jak se o něj podělí kola na zadní nápravě.

Při přetáčivém chování systém pošle sílu z vnějšího kola na kolo vnitřní, což vede ke stabilizaci vozu. Při náznaku nedotáčivosti naopak posílá více síly na vnější kolo. Co systém vyvádí, může posádka kontrolovat na displeji palubního počítače, kde se po stisku tlačítka zobrazuje množství síly aktuálně dodávané jednotlivým kolům.

Velká premiéra velkého terénního kupé proběhne na autosalonu v Detroitu, právě americkým zákazníkům se bude X6 asi líbit nejvíc.

Autor:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Velikán zatčen, měl ukrást miliardu. Spíš však odnesl boj o moc v Nissanu

Carlos Ghosn

Francouzská automobilka Renault jmenovala dočasnou správu firmy. Správní rada se zdržela odvolání zadrženého Carlose...

Tak si žijí milovníci aut v USA. Vyladí si veterána na tisíc koní

Dodge Super Charger Hellephant SEMA

Tradiční veletrh SEMA v Las Vegas ukazuje, jak si Američané prostřednictvím nejrůznějších doplňků vylepšují svá auta....

Do zimního už máte mít přezuto. Víte, jak zimní gumy poznáte?

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Najdete na iDNES.cz