Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký přehled automobilek.

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu? | foto: koláž iDNES.cz

Bayerische Motoren Werke AG

Patří sem automobilové značky BMW, Mini a Rolls-Royce. Firma je vlastněna ze 46,7 procenta rodinou Quandtů, Stefanem (17,4 procenta), jeho sestrou Susannou Klattenovou (12,6 procenta) a pak společným 16,8procentním podílem, který tvoří dědictví po jejich matce Johanně (zemřela v roce 2015).

Daimler

Ilustrační snímek

Daimler AG je mateřskou společností automobilových značek Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Smart nebo třeba autobusů Setra. Ve vlastnické struktuře hrají velkou roli menší akcionáři. Největší (sedmiprocentní) podíl vlastní stát Kuvajt, po 1,54 procenta akcií připadá automobilkám Renault a Nissan, s nimiž Daimler tvoří tzv. alianci (společnosti vlastní navzájem stejné podíly akcií u alianční firmy a sdílejí technologie, třeba vznětové motory). Daimler má také pětiprocentní podíl ve značce Aston Martin.

Fiat Chrysler Automobilies

Jeden z nejmladších automobilových koncernů vznikl v roce 2009, kdy Fiat společně s odborářským fondem, vládami USA a Kanady převzal krachující Chrysler. Od ledna 2014 ho ovládá zcela. Struktura koncernu nicméně dodnes do velké míry odpovídá dvěma původním společnostem. Italská odnož FCA Italy vlastní Fiat, Fiat Professional, Lancii, Alfu Romeo a Abarth, americká FCA US pak Chrysler, Dodge, Jeep, RAM, Mopar a SRT. Mimo je ve struktuře koncernu vyčleněno luxusní Maserati.

Nejvýznamnějším akcionářem FCA je investiční společnost Exor, která patří rodině Agnelliů a má 29,4procentní podíl. Necelé procento akcií připadá i CEO FCA Sergiovi Marchionnemu. Komplikovaná je situace okolo Ferrari, které stojí mimo FCA zcela a jeho největším akcionářem je stejně jako v případě FCA Exor (23,5 procenta), deset procent připadá synovi slavného Enza, Pieru Ferrarimu.

Ford Motor Company

Ilustrační snímek

Ještě nedávno vlastnila řadu evropských automobilek: Volvo, Jaguar, Land Rover, měla podíl v Mazdě. Dnes je firma zastoupena v Evropě jen značkou Ford, v USA prodává ještě luxusní Lincolny. Největším akcionářem je s 6,56procentním podílem investiční fond Vanguard, rodina Fordů má dohromady jen dvě procenta akcií, ovšem také 40 procent hlasovacích práv.

Geely

Čínská automobilka koupila v roce 2010 od Fordu švédské Volvo.

General Motors

Kvůli prodeji Opelu sice americký automobilový koncern prakticky zmizel z evropského trhu, ale stále je zde přítomný; prodává vozy značky Cadillac, Chevrolety Corvette a Camaro. Kromě toho patří do koncernu ještě americké Buick, GMC, australský Holden a čínský Wuling. GM je vlastněn řadou menších investorů, největší 9,36procentní podíl má fond UAW Retiree Medical Benefits Trust.

Honda

Honda a její americká luxusní značka Acura jsou samostatné. Japonskou firmu také vlastní řada drobných akcionářů. Největší, tříprocentní podíl má finanční společnost Mitsubishi UFJ, mezi jejíž drobné akcionáře patří třeba Toyota.

Hyundai Motor Group

Ilustrační snímek

Korejský konglomerát zastřešuje značky Hyundai, Kia a luxusní Genesis a jeho vlastnická struktura je zamotaná. Jeho společnosti se vlastní navzájem: Hyundai Motors má 33,8 procenta akcií Kie, sám je z 21 procent vlastněn dodavatelem autodílů Hyundai Mobis, který (aby byl kruh dokončen) z 16,9 procenta patří Kie.

Mazda

Japonská automobilka nemá žádnou další značku, je nezávislá. Letos se dohodla na strategické spolupráci s Toyotou. Patří řadě menších investorů.

PSA

Francouzský koncern donedávna tvořily značky Peugeot, Citroën a DS, letos od GM koupil celý Opel. Vlastnická struktura je poměrně přehledná: 3,7 procenta akcií patří přímo Francii, stejný podíl má i čínský Dong-feng, rodině Peugeotů připadá 3,25 procenta.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Francouzsko-japonskou alianci spojuje jméno šéfa Carlose Ghosna. Hlavní roli v ní hraje Renault, který vlastní 44 procent Nissanu, japonské firmě na oplátku patří patnáct procent francouzského partnera a 34 procent Mitsubishi. Přibližně tříprocentní podíl v Renaultu a Nissanu má i Daimler, další okrajový účastník této aliance. Stejně jako PSA je i Renault navíc částečně státním podnikem, francouzská vláda v něm má 19,7 procenta akcií. Aliance Renaultu a Nissanu kromě obou značek (a vlastně i Mitsubishi) zahrnuje i rumunskou Dacii, luxusní Infiniti nebo levný Datsun. Díky 50procentnímu podílu v join-venture Rostec Auto mají obě firmy vliv i v ruském AvtoVAZu (tedy Ladě).

Subaru

Japonská automobilka je součástí stejnojmenného koncernu. Hlavní16,8procentní podíl v něm má ovšem největší japonský výrobce aut Toyota.

Suzuki

Ve firmě má dodnes velké slovo zakladatelská rodina Suzukiů, podobně jako většina ostatních japonských automobilek je vlastněna řadou malých akcionářů.

Tata Motors

Indická automobilka v Evropě vlastní anglické značky Jaguar a Land Rover (v roce 2008 je koupila od Fordu). Je součástí koncernu Ratana Taty.

Tesla

Americká společnost patří téměř z 21 procent svému CEO Elonu Muskovi. Toyota se nedávno zbavila svého ani ne 2% podílu.

Toyota

Ilustrační snímek

Toyota Motors a její značky, například Lexus, Scion a Daihatsu, patří do skupiny Toyota Group, která mimo jiné zahrnuje i dodavatelskou společnost Denso. Firmy jsou vzájemně provázané a navzájem si vlastní různé objemy akcií.

Volkswagen Group

Volkswagen AG je koncern v pravém slova smyslu. Přímo, nebo přes různé dceřiné společnosti ovládá Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Škodu, Volkswagen, Ducati, MAN, Scanii, Neoplan a Volkswagen Užitkové vozy. Takovou Škodu tak ze 100 procent vlastní Volkswagen Finance Luxemburg, Audi naopak patří z 99,6 procenta přímo Volkswagen AG, Lamborghini je přímým majetkem Audi. Samotný VW ovládá z 52,2 procenta Porsche Automobil Holding. Firma, která měla v roce 2014 jen 31 zaměstnanců a již kontrolují rodiny Porsche a Piëchů. Významný 20 procentní podíl má i stát Dolní Sasko a 17 procent patří Kataru.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...