Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vliv drogy u řidičů policie nepozná

  8:58aktualizováno  8:58
Řidič, který si v Česku dá po svátečním obědě k posvícenské huse jedno pivo a pak sedne za volant, se vystavuje dosti značnému riziku, že bude přistižen, bude muset zaplatit vysokou pokutu a dost možná na nějakou dobu přijde o řidičský průkaz.Podívejte se ZDE na názory čtenářů iDNES.

Rozhodně však u nás lidé po požití drog za volant sedají. Svědčí o tom množství hlasů v chatu vyhlášeném na internetovém serveru iDNES: "Řízení bez cestovního blunta si už skoro ani nedovedu představit. Jezdí se mi mnohem líp a mám z jízdy větší radost a požitek. Jede se mi, jako kdybych byl v nějaké hře, ale samozřejmě si moc dobře uvědomuju, že je to hodně reálná hra, takže si dávám pozor. Stavěli mě už minimálně pětkrát. Vždy zkontrolovali doklady, někdy jsem i dejchnul, a vždycky i přes to, že jsem měl úplně rudý oči, mi řekli: všechno je v pořádku, pokračujte..."

Policisté sami často přiznávají, že při běžné kontrole poznat řidiče, který je pod vlivem jiné drogy, než je alkohol, v podstatě neumějí. To, že někdo řídil v takovém stavu, se většinou pozná až tehdy, když způsobí dopravní nehodu a je mu odebrán

Dva případy, kdy řidiči domů nedojeli
LINEC - Rakouští celníci zadrželi na hraničním přechodu Weigetschlag/Studánky 24letého českého řidiče kamionu, který řídil pod vlivem drog. Řidič mířil údajně do Itálie. Agentura APA oznámila, že řidič byl celníkům podezřelý chováním, a proto jej předvedli k policejnímu lékaři. Ten u něj zjistil požití drog, a navíc byly poté v kabině kamionu údajně nalezeny obvyklé pomůcky narkomanů. Šofér neměl ani řidičský průkaz a v kabině byl nalezen doklad německé policie, že kvůli řízení pod vlivem drog mu byl řidičský průkaz odebrán již dřív.
TUPADLY - Zábradlí mostku u obecního úřadu zničil mladík, který do něj najel vozidlem. "Řidiče zadržel policejní psovod u hotelu nedaleko místa, kde havaroval," uvedla mělnická policejní mluvčí Nina Kopecká. Policisté mladíka převezli na mělnické policejní oddělení, dechová zkouška však byla negativní. "Jevil známky požití omamných prostředků, lékařské vyšetření odhalilo, že je pod vlivem pervitinu," doplnila mluvčí.
Agenturní zprávy ze začátku července letošního roku
vzorek krve či moči na příslušné vyšetření. Tisková mluvčí policejního prezidia Blanka Kosinová říká, že přístroj na zjišťování požití omamných a psychotropních látek sice existuje, ale dopravní hlídky ho k dispozici nemají. V případě podezření, že člověk řídí pod vlivem narkotik, postupuje hlídka podle závazného pokynu policejního prezidenta, kdy toto podezření oznámí na pracoviště, jež má přístroj k dispozici, a pracovník s ním dojede na místo.

Policista může postupovat i jinak, může řidiče vyzvat k odběru krve a daná osoba je povinna podrobit se na výzvu lékařskému odběru krve. Ani jedna z metod však není příliš využívána. Kosinová si navíc nevzpomíná na žádnou dopravně-bezpečnostní akci zaměřenou výhradně na požití psychotropních a omamných látek, obdobně jako se podobné akce dělají na zkoumání požívání alkoholu před jízdou. Situace by se mohla změnit snad již příští rok. Na policejní akademii v současné době připravují metodiku, podle níž by měl policista už na silnici s velkou pravděpodobností poznat, zda je řidič ovlivněn jinou drogou než, je alkohol. "Vycházíme především z německých zkušeností. Spočívá to v psychomotorických testech, například ve známé chůzi po čáře, schopnosti odhadovat čas a podobně," říká Renata Stáblová z katedry kriminologie.

"Tuto metodiku máme v podstatě již dokončenou, zbývá jen ji přepsat, nechat vypracovat oponenturu a pak ji určitě ještě do konce letošního roku předáme ministerstvu vnitra. Pak již je na tamějších úřednících, jak rychle dokáží tuto metodu zavést do praxe," dodává Stáblová. Metodu by podle Stáblové mělo být vhodné kombinovat s testem slin. Takovýto přístroj se v současné době vyvíjí. Nehod, při nichž byl řidič ovlivněn jinou návykovou látkou, než je alkohol, se vloni v republice podle tiskové mluvčí policejného prezidia Blanky Kosinové stalo 44. Pro srovnání - nehod, při nichž byl viníkovi zjištěn alkohol v krvi, se vloni stalo více než devět tisíc a zahynulo při nich sto lidí.

Test ukazoval vliv marihuany
Před třemi lety dělala redakce test, jak se chovají řidiči po vykouření marihuanových cigaret. Zkoušky absolvovalo trio testujících celkem třikrát. Za střízliva, po vykouření první (menší) dávky marihuany a naposledy po vykouření druhé, silnější cigarety. Jak se dobrovolníci během testu cítili? "Mám sucho v puse, trochu se mi točí hlava a ten plynový pedál je nějaký křivý (nebyl, pozn. red.)." Nebo: "Opravdu jsem vynechala kužel? Cítím se taková lehká." Zatímco dva z testovaných se navenek příjemně bavili, třetí osoba působila zachmuřeně. "Chtěl jsem se na ten test vykašlat a jít domů," řekl špatně naladěný řidič. "Už po první cigaretě jsem za volantem přestával vnímat okolí, zpětná zrcátka pro mne přestala existovat, stejně tak jsem neměl ani pomyšlení na bezpečnostní pás," přiznal se druhý den po testu. Zajímavé bylo, že i přes nemalou dávku marihuany byla tentokrát zručnost "zkouřených" řidičů oproti opilým mnohem lepší. "Ačkoliv na první pohled nejsou chyby řidičů nijak zřetelné, špatně by asi dopadlo, kdyby museli rychle zareagovat na kritickou situaci," tvrdí psycholog Ivan Skalík.
Docentka Balíková z Ústavu soudního lékařství a toxikologie první lékařské fakulty v Praze si za pomoci pražské dopravní policie vede statistiku jednotlivých případů i s látkami, které byly v organismu řidičů zjištěny. "U 57 živých účastníků dopravních nehod, jejichž krev nebo moč byla zaslána cíleně do našich laboratoří k vyšetření možné přítomnosti drog, nebyla jen jedenkrát prokázána žádná návyková látka, jedenkrát byl prokázán toluen a 55krát byly prokázány různé kombinace návykových látek v tělním systému," uvádí ve svém článku Balíková.

Dominovalo zneužívání metamfetaminu, pozitivní nález byl zjištěn čtyřicetkrát, tedy u sedmdesáti procent vyšetřovaných osob. V druhé řadě následovaly pozitivní benzodiazepiny 21krát, potom opiáty morfinového typu 16krát, kanabinoidy 14krát, jiná psychoaktivní léčiva čtyřikrát, kokain dvakrát. V ČR je sice zakázáno řídit pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek, ale existenci těchto ovlivnění, například pokud je řidič souzen za zavinění nějaké dopravní nehody, je nutné dokazovat. V řadě vyspělých zemí byla přitom zavedena legislativa na bázi tzv. analytického principu (Belgie, Švédsko, některé státy USA aj.).

Například v Německu od 1. srpna 1998 platí zákon, podle kterého "protizákonně jedná osoba, která řídí v silniční dopravě motorový prostředek pod vlivem omamných látek uvedených v příloze zákona. Tento vliv existuje, pokud je jedna z vyjmenovaných látek prokázána v krvi." Čeští toxikologové a soudní lékaři, jak uvádí ve svém článku uveřejněném v posledním čísle Lékařských listů docentka Marie Balíková, silně podporují zavedení legislativy na bázi zmíněného analytického principu. Taková změna legislativy by velmi zjednodušila soudní dokazování a vymahatelnost práva. Docentka Balíková tvrdí, že v případě drog nelze určit hranici tolerovatelných bezpečných krevních koncentrací, jak se to běžně užívá v soudní praxi u alkoholu.

Drogy se totiž užívají ve směsích, v těle se různě se přeměňují a jejich účinky jsou velmi individuální. Na druhou stranu odpůrci tohoto principu argumentují tím, že pak by za volant nemohl usednout ani ten, kdo si dal zkusmo nějakou tabletku před několika dny na nějakém mejdanu. "Pokud vím, tak řada drog se dá zjistit z moči ještě řadu dnů po požití, a kdyby se přijala legislativa v duchu navrhovaném lékaři, pak by mohli být kriminalizováni i lidé, kteří v daném okamžiku skutečně drogou ovlivněni nebyli," říká právník Michal Dlabola.

Jednotlivé drogy a jejich účinky na řidiče

Marihuana

mění prostorové vidění a vnímání času, snižuje pozornost

vnímání 4

riziko 1-2

LSD / lysohlávka

zkresluje časoprostor, mění vnímání a vědomí

vnímání 4

riziko 1

Pervitin / extáze

přehnané sebevědomí, zkresluje vnímání, zhoršuje reakce, může vést k agresi

vnímání 3-4

riziko 1

Heroin
(opiáty, hypnotika)

snížené vnímání, útlum, ospalost, bezvědomí

vnímání 1-2

riziko 1

Toto hodnocení uvádí u vnímání stupeň 1 jako nejhorší schopnost vnímat a stupeň 5 jako téměř normální vnímání, u rizika je stupeň 1 hodnocen jako nejvyšší riziko havárie
Středisko Drop In všem svým klientům řízení pod vlivem drog zakazuje.
Zdroj: Drop In


Marihuana a víno pod lupou
Jedna sklenička vína může mít na řízení větší vliv než jeden vykouřený joint marihuany. Ale co se stane, když se spojí alkohol s marihuanou? Pod kontrolou vědců se při testech zjistilo, že člověk, který požije obě drogy, řídí méně bezohledně než osoba, která je jenom opilá.
Tím nikdo nechce tvrdit, že marihuana má dobrý vliv na řidiče. Studie, která vychází z britských dopravních výzkumů a informoval o ní vědecký časopis New Scientist, je však rozhodně zajímavým příspěvkem k debatám o legalizaci drog či úpravě limitů povoleného množství alkoholu v krvi, které v evropských státech (včetně našeho) probíhají. V současnosti neexistuje jednoduchý test, který by prokázal, zda si řidič dal před jízdou marihuanovou cigaretu. Podle odborníků nebude ani lehké nějaký šikovný vymyslet.

 Ale i kdyby nějaký byl k dispozici - jak určit ještě bezpečné množství vykouřené "trávy"? Obhájci nulové tolerance říkají, že by měly být stanoveny pokuty pro řidiče, u kterých se najde jakákoli stopa po kouření marihuany v těle. Jiní zase říkají, že lze těžko vymáhat úplnou čistotu tam, kde není současně zakázáno jakékoli množství alkoholu v krvi (v Česku tuto podmínku splňujeme, ale v mnoha evropských zemích je menší množství alkoholu povoleno). Co tedy vlastně zjistili vědci z britského výzkumného ústavu pro dopravu v Crowthornu, když nechali dobrovolníky kouřit marihuanu, pít víno nebo obojí současně a pak zkoumali účinky těchto látek a sledovali psychomotorické reakce při jízdě na trenažérech? Dobrovolníci dostávali buď tolik alkoholu, aby jeho hladina v krvi dosáhla úrovně asi šedesát procent v Británii povoleného množství, anebo speciálně připraveného marihuanového jointa, který odpovídal typickým dávkám kuřáka marihuanových cigaret.

Ve své studii pak odborníci konstatovali, že marihuana měla výrazně negativní vliv pouze na schopnost udržet se v dráze. Dobrovolníci udávali, že když měli projet osmkrát ten samý okruh, bylo pro ně poněkud obtížnější udržet stálou rychlost a držet se ve středu silnice. Vědci pak poukázali, že podle jejich testů měli řidiči rovněž zhoršenou krátkodobou koncentraci, což byl podle nich jednoznačně vliv opojných účinků marihuany. Dobrovolníci, kteří popili srovnatelné množství vína, však dopadli v testech hůř než studijní kuřáci marihuany. Ti, kteří dostali od výzkumníků obě drogy, se však předvedli ještě hůř, čímž potvrdili domněnku, že alkohol násobí efekt z požití jiných omamných látek. (Eva Bobůrková, MF DNES)

 

ROZHOVOR: Kamarád boural s heroinem v těle...

Devatenáctiletá Petra sama řidičský průkaz nemá. Především proto, že všechny peníze dá za drogy a na zaplacení autoškoly není ani pomyšlení. Zato má mnoho kamarádů, kteří běžně jezdí po městě pod vlivem drog. "Je to podle mě hodně nebezpečné, ale přitom znám jenom jediný případ, kdy se feťák naboural," diví se sama svému konstatování Petra.

Mohl za nehodu jenom heroin?
Především policajti! On jim ujížděl a oni ho honili. Pak ale naboural a oni ho položili na zem, dali mu pouta. U lidí, kteří s ním byli v autě, našla policie drogy, a tak mého přítele vzali na odběr krve a tam mu heroin prokázali. Odsoudili ho na půl roku do vězení.
Půl roku za havárii pod vlivem drogy?
No, ale on už stejně čekal na výkon trestu, na dva roky, a tak mu to sečtou. Prý ale dostane v base lacinější dávku než v centru Prahy...
Máte zkušenost s řízením pod vlivem nějaké měkčí drogy, než je heroin?
Třeba marihuany? Já sama nehulím, ale kouří to lidi kolem mě a říkali, že zhulený si třeba do auta za volant sedli, ale nenašli pedály, a tak museli čekat.
A třeba hašiš?
To je podobný. Jeden můj známej taxikář jednou řídil, když předtím hašiš kouřil. Jel krokem a přitom prý měl pocit, že se městem úplně řítí...
Máte zkušenost s nějakou drogou, se kterou se dá podle vás dobře řídit?
To je myslím extáze. Diskotéková droga. Jednoho mého známého zastavila policie, když byl parádně sjetej a pořád se jenom smál. Policajti mu dali okamžitě dýchnout, ale trubička samozřejmě nic neukázala. Tak měli podezření a ptali se, co mu je. On jim řekl, že má prostě jenom dobrou náladu, a tak ho pustili. Co s ním mohli dělat?
Stále jste se ještě nezmínila o nejběžnější české droze - o pervitinu...
S tím mám bohaté zkušenosti, teda především jako spolujezdec toho, kdo si šlehnul a řídil. Kolikrát jsem seděla vedle někoho, kdo měl hroznej stihomam, že ho někdo sleduje, a tak jim ujížděl. Absolutně bez ohledu na ostatní auta. On je snad vůbec ani neviděl. Jiný kamarád po pervitinu jezdil po Praze a pořád něco hledal. Třeba si vzal do hlavy, že musí najít koupaliště Džbán. Ale pořád ne a ne tam dojet. A přitom mě nechtěl za nic na světě nechat vystoupit z auta. Horor i pro mě, fakt...

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.