Budoucnost automobilismu: útlum Evropy a jízda na vodík

Více než polovina šéfů světových firem, které se podílejí na výrobě aut, vidí velkou budoucnost ve vodíkových článcích. Jde o hlavní trend, který vyplývá z aktuálního průzkumu poradenské společnosti KPMG.

Vodíkové články jsou jednou z alternativ elektromobility. Auta disponující touto technologií není potřeba dobíjet z externího zdroje a tankování vodíku trvá podobně jako u klasických paliv. „Za dvě dekády by měly mít různé technologie pohonu zhruba stejné zastoupení a žádná nebude dominantní,“ cituje z průzkumu Jan Linhart z KPMG. Průzkum společnost dělá každoročně již devatenáct let.

Zákazník si bude pohon vybírat podle toho, k čemu auto potřebuje a co mu bude vyhovovat. Vývoj nových pohonů a technologií je podle Linharta dán hlavně drastickým tlakem na regulaci emisí.

Elektromobily jsou jen přestupní stanice k vodíku

ANALÝZA

Auta s vodíkovými palivovými články by mohla v dohledné době svést boj o ovládnutí silnic bez znečišťujících zplodin s elektrickými vozy. Avšak pouze v případě, že pro ně bude postaveno více čerpacích stanic. Čtěte více.

Důležitým postřehem z výzkumu také je, že bude klesat tržní podíl výrobců ze západní Evropy, což předpokládá tři čtvrtiny respondentů. „Nutně to však neznamená pokles výroby v Evropě, ale zvýšení výroby v jiných částech světa. Zřejmé však je, že Evropa už nebude hrát tak důležitou roli,“ uvedl Linhart.

Podobně jako v předchozích letech jsou důležitými trendy robotizace a automatizace výroby a vývoj autonomních aut. Naopak zcela mimo trendy se dostalo vylepšování spalovacích motorů. Velkým tématem je přidaná hodnota automobilek, kterou požadují zákazníci. „Proto budou klíčovou roli hrát data, která dokážou automobilky získat z provozu prodaných aut,“ uvedl Linhart. 

Výrobci musí zvažovat více variant elektromobility

Výrobci automobilů na elektrický pohon by měli být připraveni na to, že existuje víc variant, jak dodávat elektromotoru energii. Jaká se nakonec ujme, bude záviset na zákaznících, řekl generální ředitel Toyota Central Europe-Czech Martin Peleška. Také on prorokuje velkou budoucnost palivovému článku z vodíku, který elektřinu vyrábí přímo v autě.

„Existuje možnost externího dobíjení, dobíjení z vodíkového článku i kombinace obojího. Z našeho pohledu neexistuje jednoznačné řešení. Svět nebude černý, nebo bílý, ale šedivý. Využití bude fungovat na bázi poptávky. Regulace mohou rozhodovat jen krátkodobě. Důležité je, co bude trvale udržitelné a funkční,“ uvedl Peleška. Kdo bude mít připravené preferované řešení, bude podle něj nakonec úspěšný.

Toyota umístila na trh první plně hybridní auta již před dvaceti lety. Technologie spočívá v tom, že motor na konvenční paliva lze za jízdy zcela vypnout a jet pouze na elektřinu.

Vodík vnímá Toyota jako palivo budoucnosti i díky tomu, že na loňském Světovém ekonomickém fóru v Davosu založilo jedenáct velkých světových firem tzv. vodíkovou radu, k níž se přidávají postupně další velké firmy včetně finančních institucí. Domluvily se na postupu ve vývoji a výzkumu a mimo jiné se dohodly, že budou používat kompatibilní technologie. Ročně se vyrobí padesát milionů tun vodíku.

Toyota už v Japonsku vyrábí a dodává do vybraných zemí model Mirai, v překladu budoucnost, který je plně elektrický s palivovým vodíkovým článkem. „Prodeje jsou zatím nízké, ale v roce 2020 už to budou desetitisíce kusů a distribuce se rozšíří do dalších zemí. Tankování trvá do pěti minut, emise oxidu uhličitého jsou nulové, dojezd je pět set kilometrů,“ řekl Peleška.

Výrobce už má i autobus s vodíkovými články, který má jezdit v Tokiu při olympijských hrách v roce 2020 a bude průlomem ve veřejné dopravě. „Testujeme také kamiony pro těžkou nákladní dopravu a spoluvlastníme projekt na výrobu lodí. Ta si vyrábí sama vodík z mořské vody a z něj elektřinu, což zní futuristicky, ale funguje to,“ řekl Peleška. Velké nákladní lodě jsou přitom jedněmi z obrovských znečišťovatelů životního prostředí.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...