Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodíkové auto má i Česko: Hydrogen IX 2

aktualizováno 
Tým studentů a pedagogů z Vysoké školy báňské dokončuje druhé české auto na vodíkový pohon. HydrogenIX 2 míří na soutěž do Francie.

České vodíkové auto Hydrogen IX 2 | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Patnáctičlenný tým studentů a pedagogů ostravské Vysoké školy báňské-Technické univerzity dělá poslední úpravy a zkoušky druhého vodíkového vozu vyrobeného v laboratořích univerzity.

HydrogenIX 2 by měli už příští týden představit na mezinárodní studentské soutěži Shell Eco-Marathon v jižní Francii. Loni obsadili v kategorii vozidel na vodíkový pohon čtvrté místo. Bylo to první české vozidlo na vodík.

"Postavili jsme úplně nový vůz, který má ještě lepší parametry, ale ještě nejsme zcela hotovi. Jsme trochu v časovém skluzu,“ uvedl vedoucí týmu Jiří Koziorek, který je asistentem na katedře měřící a řídící techniky Fakulty elektroniky a informatiky.

Výzkumníci vůz dokončují v laboratořích. "Pracujeme na tom asi rok. Loni jsme spolupracovali se studenty Technické univerzity Košice. Teď jsme celé auto sestavili sami,“ uvedl Koziorek.

Cílem soutěže je inspirovat mladé techniky k přemýšlení nad využitím alternativních energií. Soutěžní vozy jsou rozdělené podle druhu pohonu. Vyhrává auto, které ujede nejvíce kilometrů s nejnižší spotřebou paliva.

"Aby bylo možné porovnat výkony vozidel s různými typy paliva, dosažený výkon se na soutěži přepočítal podle hodnoty spalného tepla paliva na spotřebu energie,“ vysvětloval vedoucí týmu, asistent katedry měřící a řídící techniky Fakulty elektroniky a informatiky ostravské Vysoké školy báňské-Technické univerzity Jiří Koziorek.

Loni ve Francii soutěžil HydrogenIX, který byl pravděpodobně teprve čtvrtým vozidlem na vodík v Evropě. Ujel skoro tisíc kilometrů na jeden litr paliva. Letos pojede jeho mladší bratr HydrogenIX 2, který dokáže ještě více. V roce 2005 ujelo nejvýkonnější vodíkové auto skoro čtyři tisíce kilometrů při spotřebě jednoho litru paliva.


Důvodem, proč se nezavádí komerční výroba těchto aut, jejichž provoz je zcela ekologický, je to, že vyrobit vodíkový palivový článek je zatím stále ještě velice drahé. Ostravští vědci vodík použili k výrobě elektřiny jako palivový plyn.

"Je to ale bezpochyby perspektivní věc, protože tak jako jiná technika, například digitální fotoaparáty, i tento systém se bude postupně vyvíjet a bude stále levnější,“ vysvětloval Koziorek.

Většina soutěžních modelů, kterých bylo loni na mezinárodní soutěži dvě stě dvacet sedm, byla na benzin, některé byly na naftu, plyn, další třeba na sluneční energii, alkohol nebo biopalivo. Na vodíkový pohon jelo sedm týmů. Český tým byl čtvrtý ve své kategorii a devětadvacátý ze všech soutěžících. Letos by měla být konkurence ještě větší.

"Oficiálně to ještě nevíme, ale přihlásilo se prý kolem dvě stě padesáti týmů,“ uvedl Jiří Koziorek.

Do francouzského Nogara se chystá skoro celý tým. „Pojede nás třináct nebo čtrnáct,“ informoval Jiří Koziorek.

Na voze pracují studenti a pedagogové skoro celý rok. "Intenzivněji se tomu věnujeme od září,“ dodal Koziorek. Laboratoř palivových článků byla na ostravské univerzitě založena roku 2004.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz