Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodíkové auto má i Česko: Hydrogen IX 2

aktualizováno 
Tým studentů a pedagogů z Vysoké školy báňské dokončuje druhé české auto na vodíkový pohon. HydrogenIX 2 míří na soutěž do Francie.

České vodíkové auto Hydrogen IX 2 | foto: Alexandr SatinskýMF DNES

Patnáctičlenný tým studentů a pedagogů ostravské Vysoké školy báňské-Technické univerzity dělá poslední úpravy a zkoušky druhého vodíkového vozu vyrobeného v laboratořích univerzity.

HydrogenIX 2 by měli už příští týden představit na mezinárodní studentské soutěži Shell Eco-Marathon v jižní Francii. Loni obsadili v kategorii vozidel na vodíkový pohon čtvrté místo. Bylo to první české vozidlo na vodík.

"Postavili jsme úplně nový vůz, který má ještě lepší parametry, ale ještě nejsme zcela hotovi. Jsme trochu v časovém skluzu,“ uvedl vedoucí týmu Jiří Koziorek, který je asistentem na katedře měřící a řídící techniky Fakulty elektroniky a informatiky.

Výzkumníci vůz dokončují v laboratořích. "Pracujeme na tom asi rok. Loni jsme spolupracovali se studenty Technické univerzity Košice. Teď jsme celé auto sestavili sami,“ uvedl Koziorek.

Cílem soutěže je inspirovat mladé techniky k přemýšlení nad využitím alternativních energií. Soutěžní vozy jsou rozdělené podle druhu pohonu. Vyhrává auto, které ujede nejvíce kilometrů s nejnižší spotřebou paliva.

"Aby bylo možné porovnat výkony vozidel s různými typy paliva, dosažený výkon se na soutěži přepočítal podle hodnoty spalného tepla paliva na spotřebu energie,“ vysvětloval vedoucí týmu, asistent katedry měřící a řídící techniky Fakulty elektroniky a informatiky ostravské Vysoké školy báňské-Technické univerzity Jiří Koziorek.

Loni ve Francii soutěžil HydrogenIX, který byl pravděpodobně teprve čtvrtým vozidlem na vodík v Evropě. Ujel skoro tisíc kilometrů na jeden litr paliva. Letos pojede jeho mladší bratr HydrogenIX 2, který dokáže ještě více. V roce 2005 ujelo nejvýkonnější vodíkové auto skoro čtyři tisíce kilometrů při spotřebě jednoho litru paliva.


Důvodem, proč se nezavádí komerční výroba těchto aut, jejichž provoz je zcela ekologický, je to, že vyrobit vodíkový palivový článek je zatím stále ještě velice drahé. Ostravští vědci vodík použili k výrobě elektřiny jako palivový plyn.

"Je to ale bezpochyby perspektivní věc, protože tak jako jiná technika, například digitální fotoaparáty, i tento systém se bude postupně vyvíjet a bude stále levnější,“ vysvětloval Koziorek.

Většina soutěžních modelů, kterých bylo loni na mezinárodní soutěži dvě stě dvacet sedm, byla na benzin, některé byly na naftu, plyn, další třeba na sluneční energii, alkohol nebo biopalivo. Na vodíkový pohon jelo sedm týmů. Český tým byl čtvrtý ve své kategorii a devětadvacátý ze všech soutěžících. Letos by měla být konkurence ještě větší.

"Oficiálně to ještě nevíme, ale přihlásilo se prý kolem dvě stě padesáti týmů,“ uvedl Jiří Koziorek.

Do francouzského Nogara se chystá skoro celý tým. „Pojede nás třináct nebo čtrnáct,“ informoval Jiří Koziorek.

Na voze pracují studenti a pedagogové skoro celý rok. "Intenzivněji se tomu věnujeme od září,“ dodal Koziorek. Laboratoř palivových článků byla na ostravské univerzitě založena roku 2004.

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...
Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2014, naj. 54 000 km, diesel
264 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.