České vodíkové auto Hydrogen IX 2 | foto: Alexandr Satinský, MF DNES

Vodíkové auto má i Česko: Hydrogen IX 2

  • 36
Tým studentů a pedagogů z Vysoké školy báňské dokončuje druhé české auto na vodíkový pohon. HydrogenIX 2 míří na soutěž do Francie.

Patnáctičlenný tým studentů a pedagogů ostravské Vysoké školy báňské-Technické univerzity dělá poslední úpravy a zkoušky druhého vodíkového vozu vyrobeného v laboratořích univerzity.

HydrogenIX 2 by měli už příští týden představit na mezinárodní studentské soutěži Shell Eco-Marathon v jižní Francii. Loni obsadili v kategorii vozidel na vodíkový pohon čtvrté místo. Bylo to první české vozidlo na vodík.

"Postavili jsme úplně nový vůz, který má ještě lepší parametry, ale ještě nejsme zcela hotovi. Jsme trochu v časovém skluzu,“ uvedl vedoucí týmu Jiří Koziorek, který je asistentem na katedře měřící a řídící techniky Fakulty elektroniky a informatiky.

Výzkumníci vůz dokončují v laboratořích. "Pracujeme na tom asi rok. Loni jsme spolupracovali se studenty Technické univerzity Košice. Teď jsme celé auto sestavili sami,“ uvedl Koziorek.

Cílem soutěže je inspirovat mladé techniky k přemýšlení nad využitím alternativních energií. Soutěžní vozy jsou rozdělené podle druhu pohonu. Vyhrává auto, které ujede nejvíce kilometrů s nejnižší spotřebou paliva.

"Aby bylo možné porovnat výkony vozidel s různými typy paliva, dosažený výkon se na soutěži přepočítal podle hodnoty spalného tepla paliva na spotřebu energie,“ vysvětloval vedoucí týmu, asistent katedry měřící a řídící techniky Fakulty elektroniky a informatiky ostravské Vysoké školy báňské-Technické univerzity Jiří Koziorek.

Loni ve Francii soutěžil HydrogenIX, který byl pravděpodobně teprve čtvrtým vozidlem na vodík v Evropě. Ujel skoro tisíc kilometrů na jeden litr paliva. Letos pojede jeho mladší bratr HydrogenIX 2, který dokáže ještě více. V roce 2005 ujelo nejvýkonnější vodíkové auto skoro čtyři tisíce kilometrů při spotřebě jednoho litru paliva.


Důvodem, proč se nezavádí komerční výroba těchto aut, jejichž provoz je zcela ekologický, je to, že vyrobit vodíkový palivový článek je zatím stále ještě velice drahé. Ostravští vědci vodík použili k výrobě elektřiny jako palivový plyn.

"Je to ale bezpochyby perspektivní věc, protože tak jako jiná technika, například digitální fotoaparáty, i tento systém se bude postupně vyvíjet a bude stále levnější,“ vysvětloval Koziorek.

Většina soutěžních modelů, kterých bylo loni na mezinárodní soutěži dvě stě dvacet sedm, byla na benzin, některé byly na naftu, plyn, další třeba na sluneční energii, alkohol nebo biopalivo. Na vodíkový pohon jelo sedm týmů. Český tým byl čtvrtý ve své kategorii a devětadvacátý ze všech soutěžících. Letos by měla být konkurence ještě větší.

"Oficiálně to ještě nevíme, ale přihlásilo se prý kolem dvě stě padesáti týmů,“ uvedl Jiří Koziorek.

Do francouzského Nogara se chystá skoro celý tým. „Pojede nás třináct nebo čtrnáct,“ informoval Jiří Koziorek.

Na voze pracují studenti a pedagogové skoro celý rok. "Intenzivněji se tomu věnujeme od září,“ dodal Koziorek. Laboratoř palivových článků byla na ostravské univerzitě založena roku 2004.