Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodíkový duch ožívá ... a jezdí!

  18:04aktualizováno  18:04
Prototyp nového vozu na vodíkový pohon, který si mohla v tyto dny prohlédnout britská veřejnost, symbolizuje podle svých tvůrců soumrak tradičních automobilů. Téměř bezhlučné vozítko jezdí pouze na vodík a jediný odpad, který produkuje, je voda. Představuje tak ekologicky šetrnou alternativu běžným vozům.

Prototyp jménem BOC Gh2ost se jako doprovodné vozidlo zúčastní letošního Eco-Maratonu, který startuje 9. srpna.

O pohon tohoto netradičního vozítka se stará i (bohužel doposud) netradiční zdroj energie - palivové články.

Přestože  se "vodíkový duch" (ghost=angl. duch, přízrak) díky regulím eco-maratonu nemůže účastnit "ostrého" závodu (hlavní podmínkou účasti je pohon spalovacím motorem) pořadatelé jej přizvali k účasti mimo oficiální závod.

Na rozdíl od běžných  motorů je proces výroby elektrické energie palivovými články bezhlučný  a nezanechává za sebou emise. 

Základním požadavkem při konstruování vozidla byla minimalizace hmotnosti. Ultralehké vozidlo tak váží okolo 100 kilogramů i s  "pilotem".  Řízení proto inženýři svěřili dvěma ženám -  testovací jezdkyně i závodnice váží okolo 40 kilogramů. Vozidlo umí pelášit maximální rychlostí 25 km/h.

Po skončení "závodní kariéry"  budou milovníci techniky a zájemci o alternativní druhy

Palivový článek vymyslel roku 1839 Sir William Grove - britský soudce a vynálezce, který vyšel z předpokladu, že elektrolýza vody musí "fungovat i naopak". Doufal, že sloučenim vodíku a kyslíku správnou metodou získá elektrickou energii. Sir William sestrojil zařízení "míchající" vodík s kyslíkem, kterým vyrobil elektrickou energii - tím dal vzniknout prvnímu palivovému článku. 

energe moci gH2Osta spatřit v "Grampian Transport Museum" (museum dopravy).

Britské ministerstvo dopravy vývoj nových vozů vítá. Ještě tento rok chce zavést v Londýně tři autobusy na vodíkový pohon.

Co je to palivový článek?

Palivové články nevyužívají k výrobě energie hoření - tím jsou prakticky bezemisní (tzv. pollution free) tímto se svou ekologičností přibližují akumulátorům. Převádějí energii, ukrytou v atomech vodíku, přímo na elektrickou energii. K tomu "pomáhá" vodíku právě kyslík,  společně vytvoří elektrochemickou reakci, jejíž jediným vedlejším produktem je voda.

Největší výhoda palivových článků, v porovnání s klasickými akumulátory, spočívá v tom, že do palivového článku se "palivo" přivádí kontinuálně. Elektrické akumulátory mají na rozdíl od palivových článků problém s omezenou dobou činnosti. Jednoduše řečeno: palivový článek nelze "vybít". 

Další a pravděpodobně největší výhodou palivových článků je fakt, že vodík se nalézá prakticky všude a jeho zásoby jsou tudíž nevyčerpatelné.

Jak palivový článek funguje?

Vodík prochází polymerovými články, které ho za pomoci katalyzátoru konvertují na vodu a v tomto procesu uvolňují elektrický proud.

Vlastní palivový článek je tvořen elektrodami, které jsou odděleny elektrolytem. Základní princip transformace energie je u všech palivových článků stejný, různé typy se liší jen materiálem elektrod (např. platina) a rozdílným elektrolytem. 

Atomy vodíku jsou na anodě "rozdělovány" na protony a elektrony. Membrána elektrolytu umožní průchod uvolněného protonu ke katodě, zatímco volné elektrony procházejí odděleným obvodem a vytváří elektrický proud. Kyslík pak na katodové straně článku reaguje s protony a elektrony vodíku a vzniká tak voda a teplo. 

Autoři: ,






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.