Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodíkový tradicionalista: Morgan LifeCar vyškolí i zavedené značky

  10:25aktualizováno  10:25
Britský výrobce tradičních sportovních vozů ve stylu 30. let Morgan představil na ženevském autosalonu vůz, za který by se nemusel stydět nejeden velký automobilový výrobce. V efektivním využití vodíkového pohonu to totiž velkým hráčům Morgan doslova natřel.

Morgan LifeCar | foto: Morgan

Drobná britská automobilka Morgan se rozhodla světu ukázat, že vodíkový pohon není zdaleka tak náročný na realizaci, jak se na první pohled zdá. Prozatím totiž automobily schopné jezdit na vodík představovaly především velké automobilové koncerny, které do vývoje tohoto druhu pohonu investují i stamiliony eur.

To Morgan s roční produkcí zhruba 650 vozů si rozhodně podobné investice dovolit nemůže. A tak se v případě svého vozu LifeCar Morgan soustředil především na co nejefektivnější využití drahé technologie. Vývoj studie LifeCar tak stál "pouze" 1,9 milionu liber, tedy asi 63 milionů korun. Navíc se na této částce podíleli i partneři Morganu.

Výsledkem je sportovní vůz se zcela tradičním morganovským vzhledem, který jezdí na vodík a řidiči poskytne nezapomenutelné jízdní zážitky. Klíčem k úspěchu je nízká hmotnost pouze 600 kilogramů a také propracovaná aerodynamika.

Morgan LifeCar

Díky tomu může být LifeCar vybaven pouze jedním palivovým článkem firmy QinetiQ s výkonem 22 kW. Ten vyrábí elektrickou energii, která putuje k elektromotoru v každém kole, s účinností 45 %. Výkon 22 kilowattů stačí automobilu na pohodlné udržení rychlosti, ale příliš dynamiky zajistit nemůže.

Morgan ale tuto záležitost vyřešil šalamounsky. Elektromotory, na jejichž vývoji pracovali experti z univerzityv Oxfordu, jsou schopné při brzdění získat zpět 50 % kinetické energie, tedy pětkrát více, než dnes umí běžné rekuperační systémy. Získanou energii pak neukládá LifeCar do zbytečně těžkých baterií, ale do nově vyvinutých vysokokapacitních kondenzátorů.

Kromě nízké hmotnosti je další výhodou kondenzátorů i jejich schopnost rychle dodávat vysoké špičkové proudy. Elektromotory tak mají v případě potřeby razantní akcelerace dostatečný přísun elektrické energie. Zdánlivě velmi slabý Morgan LifeCar je tak schopný akcelerovat z nuly na 100 km/h za necelých 7 sekund. Jen maximální rychlost nijak neohromí – 130 kilometrů za hodinu opravdu není mnoho, ale na druhou stranu na víkendovou projížďku po klikatých silničkách je to až až.

Dojezd Morganu LifeCar na jedno natankování nádrže je lehce přes 400 kilometrů, spotřeba vodíku odpovídá zhruba 1,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Drobný výrobce, zvyklý vyrábět automobily v malých sériích, by navíc neměl mít s případnou výrobou LifeCaru žádný problém. Otázkou tak zůstává eventuální cena tohoto unikátního kousku špičkové techniky.

Morgan LifeCar







Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.