Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodíkový tradicionalista: Morgan LifeCar vyškolí i zavedené značky

  10:25aktualizováno  10:25
Britský výrobce tradičních sportovních vozů ve stylu 30. let Morgan představil na ženevském autosalonu vůz, za který by se nemusel stydět nejeden velký automobilový výrobce. V efektivním využití vodíkového pohonu to totiž velkým hráčům Morgan doslova natřel.

Morgan LifeCar | foto: Morgan

Drobná britská automobilka Morgan se rozhodla světu ukázat, že vodíkový pohon není zdaleka tak náročný na realizaci, jak se na první pohled zdá. Prozatím totiž automobily schopné jezdit na vodík představovaly především velké automobilové koncerny, které do vývoje tohoto druhu pohonu investují i stamiliony eur.

To Morgan s roční produkcí zhruba 650 vozů si rozhodně podobné investice dovolit nemůže. A tak se v případě svého vozu LifeCar Morgan soustředil především na co nejefektivnější využití drahé technologie. Vývoj studie LifeCar tak stál "pouze" 1,9 milionu liber, tedy asi 63 milionů korun. Navíc se na této částce podíleli i partneři Morganu.

Výsledkem je sportovní vůz se zcela tradičním morganovským vzhledem, který jezdí na vodík a řidiči poskytne nezapomenutelné jízdní zážitky. Klíčem k úspěchu je nízká hmotnost pouze 600 kilogramů a také propracovaná aerodynamika.

Morgan LifeCar

Díky tomu může být LifeCar vybaven pouze jedním palivovým článkem firmy QinetiQ s výkonem 22 kW. Ten vyrábí elektrickou energii, která putuje k elektromotoru v každém kole, s účinností 45 %. Výkon 22 kilowattů stačí automobilu na pohodlné udržení rychlosti, ale příliš dynamiky zajistit nemůže.

Morgan ale tuto záležitost vyřešil šalamounsky. Elektromotory, na jejichž vývoji pracovali experti z univerzityv Oxfordu, jsou schopné při brzdění získat zpět 50 % kinetické energie, tedy pětkrát více, než dnes umí běžné rekuperační systémy. Získanou energii pak neukládá LifeCar do zbytečně těžkých baterií, ale do nově vyvinutých vysokokapacitních kondenzátorů.

Kromě nízké hmotnosti je další výhodou kondenzátorů i jejich schopnost rychle dodávat vysoké špičkové proudy. Elektromotory tak mají v případě potřeby razantní akcelerace dostatečný přísun elektrické energie. Zdánlivě velmi slabý Morgan LifeCar je tak schopný akcelerovat z nuly na 100 km/h za necelých 7 sekund. Jen maximální rychlost nijak neohromí – 130 kilometrů za hodinu opravdu není mnoho, ale na druhou stranu na víkendovou projížďku po klikatých silničkách je to až až.

Dojezd Morganu LifeCar na jedno natankování nádrže je lehce přes 400 kilometrů, spotřeba vodíku odpovídá zhruba 1,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Drobný výrobce, zvyklý vyrábět automobily v malých sériích, by navíc neměl mít s případnou výrobou LifeCaru žádný problém. Otázkou tak zůstává eventuální cena tohoto unikátního kousku špičkové techniky.

Morgan LifeCar



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Nejmenší audi přišlo o diesely a přidalo na agresivitě a digitalizaci

Audi A1 Sportback 2018

Audi po osmi letech mění nejmenší modelovou řadu A1 Sportback. Agresivnější vzhled doplňuje paleta výhradně zážehových...

Autofotka týdne: Nejkrásnější a nejrychlejší Aston Martin

Aston Martin DBS Superleggera

Aston Martin představuje speciální provedení svého modelu DBS. Superleggera je další novinkou, kterou ikonická britská...

Čím méně dveří, tím absurdnější cena. To je kupé Range Roveru

Range Rover SV Coupé

Range Rover se vrací ke kořenům. Několika stovkám zákazníků dodá třídveřový model. Právě první generace Range Roveru...

Najdete na iDNES.cz