Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodní řasy: naděje pro dobu, kdy dojde benzin

aktualizováno 
Vědci se usilovně snaží najít náhražky ropných paliv, jednou z nejnovějších cest je výroba z vodních řas. Rostou doslova všude a není těžké je pěstovat. Problémem jsou prozatím příliš vysoké výrobní náklady.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Myšlenka vyrábět paliva z vodních řas je stará několik desítek let, ale teprve v poslední době se výzkumníci snaží dostat tento způsob výroby do komerční fáze.

Řasy by mohly podle některých odhadů být tím pravým řešením současné honby za ekologickými obnovitelnými palivy. Ke svému pěstování totiž především nepotřebují žádný z dnes velmi ceněných zdrojů – ornou půdu ani čistou vodu. Jejich pěstování je velmi jednoduché a výnosy z plochy jsou podstatně vyšší, než u kterýchkoli současných plodin, z nichž se biopaliva vyrábí. K pěstování řas je potřeba vodní plocha, CO2 a živiny. Řasy přitom mohou být pěstovány třeba v mořské vodě a jako zdroj živin může sloužit částečně vyčištěná odpadní voda.

Z řas lze vyrábět řadu biopaliv. Zhruba padesát procent z jejich hmotnosti v usušeném stavu totiž tvoří lipidy. Z řas lze tedy, podobně jako z kukuřice, řepky nebo dalších plodin, získávat oleje a ty následně zpracovat do podoby různých paliv - například bionaftu nebo biobenzín. Paliva by mělo být možné použít do současných motorů bez úprav.

Z řas lze získat ročně od 4 700 do 140 000 krychlových metrů biopaliva na km2. Vliv na tyto výnosy má samotný druh řas a způsob jejich pěstování. Pokud jsou řasy pěstovány výhradně v přírodních podmínkách a otevřených nádržích, výnosy jsou nižší, nejlepších výsledků je dosaženo v případě pěstování v kontrolovaných podmínkách, kdy je udržována stálá teplota a řasy mají dávkovaný přísun živin.

Takové pěstování je pochopitelně náročnější, ale kvůli výrazně vyšším výnosům se vyplatí. Nutno podotknout, že nejvyšší hodnoty výnosů jsou teoretické a není do nich započítána energie, která je zapotřebí pro samotné pěstování. Podle reálných odhadů lze dnes dosáhnout výnosů asi 31 000 krychlových metrů na km2.

Poslední problém: Jak zlevnit výrobu?

Celé to má ale háček. Výroba paliva z řas je neskutečně nákladná. V současné době stojí jeden galon (3,79 l) paliva z řas asi 100 dolarů. Po přepočtu se tedy dostáváme na cenu asi 460 korun za litr paliva. A případná investice do masové výroby by musela být tak vysoká, že by to cenu paliva nesnížilo. Proto hledají výzkumné týmy způsoby, jak výrobu výrazně zlevnit.

V USA se momentálně vývojem technologií pro výrobu paliv z řas zabývají asi dvě desítky firem. Mezi investory je třeba Bill Gates, který prostřednictvím své společnosti Cascade Investment vložil před rokem peníze do společnosti Sapphire Energy. Ta loni získala od investorů asi 100 milionů dolarů a jejím cílem je vyrábět pro začátek asi 10 000 barelů biopaliva z řas denně. Do dvou až čtyř let by se přitom měla rozjet normální komerční výroba. Rovnou 600 milionů dolarů se do výzkumu rozhodl investovat petrolejářský gigant ExxonMobil, který se už pracemi na palivu z řas dokonce chlubí reklamami v novinách.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Najdete na iDNES.cz