Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vědci vylepšili povrch kovu. Mohla by vzniknout opravdu nereznoucí auta

  12:53aktualizováno  12:53
Auto s ocelovou karoserií, která nezrezne, si zatím opravdu nekoupíme. Ale vědci přišli na to, jak vyrobit kovový materiál, který odpuzuje vodu tak intenzivně, že se na něm neudrží ani kapička vody. V autech by to mohlo možná pomoci.

Vědci z University of Rochester připravili kovový povrch odpuzující vodu | foto: J. Adam Fenster / University of Rochester

Vědci z University of Rochester upravili běžný povrch kovu tak, aby extrémně odpuzoval vodu. Super-hydrofobní povrch vytvořili za pomoci laseru. Kapka vody, která na takový povrch dopadne, se doslova odrazí pryč. Sami vědci zdůrazňují, že hydrofobní vlastnosti látek jsou důležité třeba v rámci prevence rezivění nebo zamrzání povrchů.

Jenže do doby, než bude tato technologie v praxi opravdu použitelná, asi ještě zbývá dost času. Zatím se totiž tým, jehož čelními představiteli jsou Chunlei Guo a Anatolij Vorobjev, dopracoval k tomu, že dokázal takovou povrchovou úpravou opatřit plátek oceli o ploše jeden čtvereční palec (tedy asi 6,5 cm2). Úprava přitom trvala hodinu. Během ní vytvoří laser na povrchu kovu zvláštní strukturu, která právě zaručuje onu extrémní vodoodpudivost. Celá úprava je také energeticky velmi náročná.

Vzniklý materiál ale doslova odráží kapky vody a ty, které na něm po případných vícenásobných odskocích přeci jenom ulpí, stečou zcela samy už při náklonu pouhých pět stupňů. Na rozdíl od různých voduodpuzujících nátěrů nebo povlaků (třeba teflon), jsou vlastnosti materiálu stálé. Povrchová vrstva na materiálu zůstává a nestírá se, časem nestárne. To znamená, že si své vlastnosti udrží podstatně déle než tradiční řešení.

Vysoká odpudivost vody také znamená, že se materiál extrémně snadno čistí. Každá kapka vody, která od povrchu karoserie odskočí, na sebe nabalí případné nečistoty. Představte si karoserii auta, která se při dešti vlastně úplně sama vyčistí a omyje, než aby se zablátila. Tedy pokud předtím byla vůbec jakkoli špinavá.

Jenže do automobilů se takový revoluční materiál asi příliš rychle nedostane. Takové auto by totiž muselo mít karoserii vlastně z čistého kovu, což je také nepraktické (a studie například neudává, jak se materiál chová vůči vzdušné vlhkosti) a zákazníci by asi nechtěli auta jen v jedné barvě (upravený povrch je černý). Spíše než na karoserii jako takovou by se tedy mohlo využití laserových povrchových úprav použít na některých částech auta, které bývají vodě vystaveny a které trpí právě tím, že se v nich vlhkost drží.

I tyto aplikace ovšem budou muset nejspíš počkat. Výzkum financovala Bill & Melinda Gates Foundation, takže je jisté, že úspěšné výsledky budou použity především ke zlepšení kvality života v rozvojových zemích. Autoři vynálezu například hovoří o toaletách, které by zůstávaly čisté i bez použití vody, která je v mnoha místech tak vzácná. Právě k zachycování velmi vzácné vody by pak mohl materiál paradoxně sloužit – voda by se totiž nedržela na něm, ale bez problémů stékala do nádrží.

Vědecký tým se také snaží použít stejnou techniku i na jiné materiály. Třeba se dočkáme i čelního skla s takovými vlastnostmi. Tým z University of Rochester už za sebou má podobné úspěchy, laserovou technikou se mu již dříve podařilo vytvořit právě černý povrch jinak stříbřitě lesklého kovu a vznikl také materiál s přesně opačnými vlastnostmi než ten současný – vodu přitahující.





Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

Acar - elektrický náklaďáček pro Afriku
Slovenský raketový inženýr chce postavit Afriku na kola

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Martin Šoltés, rodák ze Spišské Nové Vsi, chce motorizovat Afriku. Mizerné silnice, požadavky na maximální jednoduchost a hlavně přepravní schopnosti, s tím...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.