Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Vzácný britský stroj, který Rusům nedorazil

aktualizováno 
Byl připraven k boji, ale kvůli zásahu Lenina se nakonec První světové války nezúčastnil. Dodávka 250 kusů britských armádních motocyklů byla zrušena na poslední chvíli po vypuknutí Říjnové revoluce a do Moskvy nikdy nedorazila. Jeden z posledních dochovaných kusů se vydražil v Londýně za jeden a tři čtvrtě milionu korun.

Firma Matchless vyrobila celkem 250 kusů tohoto motocyklu, všechny byly rozprodány civilnímu obyvatelstvu těsně po válce. | foto: Profimedia.cz

Aukční síni Bonhams se povedlo na aukci v Londýně prodat jeden zajímavý artefakt z dob První světové války. Armádní sajdkáru vyrobila v letech 1916-17 britská společnost Matchless a byla primárně určená pro ruskou armádu, která měla dodatečně na motocykl namontovat těžký kulomet Vickers. Cenu motocyklu s postranním vozíkem odhadovali experti zhruba na 30 tisíc liber, nový majitel nakonec sajdkáru získal za neuvěřitelných 46 tisíc liber (1 758 000 Kč).

Fotogalerie

Sajdkára vznikla v době obrovské armádní poptávky po motocyklech. Hlavními dodavateli pro britskou armádu byly firmy Douglas a Triumph, další motocykloví výrobci, jako např. Matchless, Royal Enfield, Rudge-Whitworth a Sunbeam, dodávali své stroje také spojeneckým armádám, mezi které patřila také ta ruská.

Motocykl z dražby byl součástí dodávky celkem 250 kusů, které měly opustit Británii na sklonku roku 1917. Jenže 7. listopadu proběhla v Moskvě Říjnová revoluce, kterou se v chaotické situaci dostali k moci bolševici a Rusové se postupně z bojů vytratili.

A právě v té době pravděpodobně také pozastavili dodávku od britských výrobců motocyklů. Všech 250 motocyklů bylo rozprodáno civilnímu obyvatelstvu, do dnešního dne zachovali jen tři ojedinělé kusy. Dva z nich jsou součástí muzejních výstav, třetí zbývající kus byl vydražen.

Armádní motocykl z roku 1917 sice vyrobili Britové, ale primárně byl určen pro...

Stroj z aukce byl poprvé zaregistrován v roce 1919 angličanem Edwardem Fosterem jako civilní vozidlo. V pořadí druhým majitelem se stal Chris Roberts, který ho získal v roce 1998. Roberts se rozhodl, jako správný člen vojenského klubu, že sajdkáru doplní o kulomet značky Vickers tak, jak to naplánovali Rusové.

„Kulomet na sajdkáře je sice novější model firmy Vickers, ale víceméně odpovídá původnímu typu,“ říká James Stensel z Bonhams. „Jde o protiletadlový kulomet, který může střelec používat v podstatě v jakémkoliv směru. Zároveň se dá ze sajdkáry lehce odmontovat a dá se použít zcela samostatně.“



Témata: Bonhams


Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.