Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Volant budoucnosti ovládá vše, k řízení se však moc nehodí

První auta se řídila klikou, brzy ji nahradila obruč. Ovládání volantem je zcela intuitivní, když za něj i nejmenší dítě posadíte poprvé, okamžitě odhalí, co a jak. Finská designová paráda jménem Origo chce být novým milníkem, zapomíná však trochu na to, že hlavním úkolem volantu je ovládat směr, kterým auto jede.
Koncept volantu Origo

Koncept volantu Origo | foto: Canatu

Volanty už dávno nejsou jen kulaté. Hlavním trendem je integrovat do stěžejního prvku řízení vozu ovládání důležitých funkcí tak, aby z něj řidič vůbec nesundal ruce. A pokud už řidič chce řadit, dostanete k většině automatických převodovek možnost volit stupně páčkami přímo z volantu.

Volanty rychlých volkswagenů, audi nebo lamborghini jsou zespoda zploštělé (aby tam nastoupil pupkatý řidič), moderní peugeoty sází na šišatou nezvykle malou obruč v klíně. Navíc dostávají spoustu čidel (hlídají úchop) a ovladačů, hitem dneška jsou dotykové plošky (má je třeba nový VW Golf).

Finské výzkumné konsorcium společností působících mimo jiné v autoprůmyslu, koordinované univerzitou v Tampere, vytvořilo koncept volantu, který pojmenovalo Origo. Návrháři se inspirovali světem mobilních zařízení, tedy tabletů, telefonů a dalších nezbytností moderního člověka. Má přinést „zážitek z řízení, zvyšuje bezpečnost a použitelnost“.

Hlavním požadavkem má být intuitivnost a ergonomie, tak aby je měl řidič stále bezpečně na dosah. Origo nahrazuje množství mechanických ovládacích prvků na různých místech trojrozměrnými dotykovými senzory, které jsou integrovány do volantu a jsou snadno ovladatelné palcem. To má zajišťovat přirozenou interakci podobnou chytrému telefonu.

„Miliardy lidí denně přirozeně používají své smartphony palci. Chtěli jsme poskytnout stejnou známou dotykovou uživatelskou zkušenost i automobilům zítřka,“ komentuje Juha Kokkonen, generální ředitel společnosti Canatu, která byla jedním z hlavních partnerů projektu, který čerstvě dostal v Německu cenu za design.

Koncept uživatelského rozhraní obsahuje ovládání multimédií, navigace, propojení s telefonem, klimatizace a tempomatu.

Volantu Origo vytvořily společnosti Canatu, Siili Auto, Rightware a TactoTek. První dodala plně transparentní dotykové senzory, které jsou integrovány do volantu. Ty lze tvarovat do jakéhokoli tvaru. Siili Auto navrhuje a implementuje uživatelské rozhraní volantu. Rightware poskytlo softwarové nástroje pro návrh designu a prototypování.

TactoTek používá svou technologii IMSE (Injection Molded Structural Electronics) k navrhování a výrobě inteligentních povrchů, které zahrnují obvody, dotykové ovládání a osvětlení v 3D vstřikovaných tvarech.

Samotná vizualizace vypadá skvěle, ovšem případná cesta do sériového auta bude ještě dlouhá a je otázkou, kolik by z původního návrhu zbylo. Myšlenka na zdokonalení ergonomie se omezila na optimalizaci úchopu volantu v základní poloze, jenže kouzlo původní obruče bylo v tom, že ji řidič v jakékoliv chvíli poslepu uchopil, a když mu rejd vracel kola do přímého směru, nechal volant kontrolovaně ubíhat pod dlaněmi. Už zahranacené volanty dnešních moderních aut pod rukama řidiči nepříjemně „drncají“, u Origa ovšem na obvodu kus chybí.

Chybějící horní část věnce, která z volantu Origo dělá vlastně variaci na knipl letadla, vypadá efektně a otevírá pohled na displej případně na vozovku. Jenže u běžných aut (pomiňme závoďáky a supersporty) je potřeba v ostrých zatáčkách na volantu přehmatávat. A na to je právě nejlepší dokonale kulatý celistvý volant, který řidič ovládá zcela intuitivně a automaticky; to u takového prořezaného kniplu není možné. 

Tvůrci Origa pravděpodobně počítají s tím, že by se jejich pojetí dostalo do aut s automatizovaným řízením, u kterých asi nebude pevná vazba mezi koly a volantem a řízení bude mít variabilní převod. To už však s klasickým řízením nebude mít moc společného. Však v Muskových elektrických teslách můžete už dnes při nekonečných nabíjecích seancích trávit hodiny hraním videoher, na multimediálním tabletu na přístrojovce běží obraz a volantem „hrajete“ hru jako doma u počítače. A právě takové příslušenství hráče počítačových her Origo připomíná ze všeho nejvíc. Takže se ho možná než v klasickém autě dočkáme v nabídce Aliexpressu.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...