Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volant už nefrčí, pořiďte si řídítka

  10:37aktualizováno  10:37
V posledních sto letech automobilismu bezvýhradně oblíbený kruhový volant by mohla nahradit speciálně tvarovaná řídítka. Velká volantová revoluce se jmenuje Two Spokes.

Volant Nardi Two Spokes | foto: Nardi

Italský výrobce Nardi byl na přelomu 50. a 60. let výhradním dodavatelem volantů pro Ferrari. Dnes najdeme jeho kulaté výrobky v lotusech nebo supersportovních pagani, vyrábí jich na 20 tisíc, ve zlatých dobách jich ale prodával kolem 700 tisíc.

Za sto let, kdy za něj řidiči po celém světě usedají, se na volantu hodně změnilo, přibližně kulatý tvar ale vydržel až do dnešních dnů. Postupem času se do něj nastěhoval airbag, knoflíky ovládající rádio, tempomat, klimatizace a vůbec všechno, co by mohl řidič potřebovat.

V novém tisíciletí si pánové od Citroënu uvědomili, že by mohlo být zajímavé a účelné, aby byl střed volantu stále ve stejné poloze. Ve futuristické C4 tak pilot otáčí pouze obručí volantu.

Nejposlednějším výkřikem invence je hranatý volant Vokswagenu. Řádění ergonomů ve sportovních golfech a jejich blízkých i vzdálenějších příbuzných způsobilo, že jedno z nejdůležitějších nářadí potřebných k ovládání auta už má tvar kruhu jen s notnou dávkou fantazie. Dole bývá zploštělý, aby se za něj lépe nasoukali pupkáči.

Volant Nardi Two Spoke

Šéf společnosti Nardi Lorenzo Cerofolini ale představil úplně něco jiného. Každý, kdo dodnes záviděl pilotům letadel jejich kniply, už ví, co shánět.

Two Spokes prý naučí řidiče pilotovat auto úplně novým způsobem. Největší rozdíl oproti obyčejnému kniplu spočívá v otočném uchycení obou rukojetí. Když zatáčíte, otáčejí se kolem své osy, a zůstávají tak stále v ideální pozici.

Cerofolini pro server La Repubblica doplňuje: "Volantem je tak možné otáčet co nejrychleji a to vše i pouze jednou rukou. Tím ale výhody nekončí: citelně vzroste viditelnost přístrojové desky."

"Zároveň je řidič nucen držet ruce neustále v ideální pozici," doplňuje šéf Nardi.

I v rychlých zatáčkách, stejně jako při klidné jízdě, má řidič ruce pevně na řídítkovolantu. Závodní piloti, kteří ho testovali, ale doporučují, aby Two Spoke bylo montováno především do sportovních aut se strmým řízením a posilovačem.

Lorenzo Cerofolini upozorňuje, že prozatím není možné volant montovat do sériových aut, protože neodpovídá požadavkům homologace. Nardi se chce dohodnout s velkými automobilovými výrobci na vývoji systému, který by kromě "kniplu" zahrnoval i umístění ovladačů co nejblíže k rukám řidiče.

"Two Spokes je perfektní i pro kamiony," říkají u Nardi. Nyní se snaží dohodnout i s asociacemi sdružujícími řidiče se sníženou hybností. Jejich volant, kterému chybí spodní i horní díl, totiž nepřekáží při nastupování.

Obrázek

Two Spokes při testování v Porsche GT2

Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.