Volant Nardi Two Spokes

Volant Nardi Two Spokes | foto: Nardi

Volant už nefrčí, pořiďte si řídítka

  • 28
V posledních sto letech automobilismu bezvýhradně oblíbený kruhový volant by mohla nahradit speciálně tvarovaná řídítka. Velká volantová revoluce se jmenuje Two Spokes.

Italský výrobce Nardi byl na přelomu 50. a 60. let výhradním dodavatelem volantů pro Ferrari. Dnes najdeme jeho kulaté výrobky v lotusech nebo supersportovních pagani, vyrábí jich na 20 tisíc, ve zlatých dobách jich ale prodával kolem 700 tisíc.

Za sto let, kdy za něj řidiči po celém světě usedají, se na volantu hodně změnilo, přibližně kulatý tvar ale vydržel až do dnešních dnů. Postupem času se do něj nastěhoval airbag, knoflíky ovládající rádio, tempomat, klimatizace a vůbec všechno, co by mohl řidič potřebovat.

V novém tisíciletí si pánové od Citroënu uvědomili, že by mohlo být zajímavé a účelné, aby byl střed volantu stále ve stejné poloze. Ve futuristické C4 tak pilot otáčí pouze obručí volantu.

Nejposlednějším výkřikem invence je hranatý volant Vokswagenu. Řádění ergonomů ve sportovních golfech a jejich blízkých i vzdálenějších příbuzných způsobilo, že jedno z nejdůležitějších nářadí potřebných k ovládání auta už má tvar kruhu jen s notnou dávkou fantazie. Dole bývá zploštělý, aby se za něj lépe nasoukali pupkáči.

Volant Nardi Two Spoke

Šéf společnosti Nardi Lorenzo Cerofolini ale představil úplně něco jiného. Každý, kdo dodnes záviděl pilotům letadel jejich kniply, už ví, co shánět.

Two Spokes prý naučí řidiče pilotovat auto úplně novým způsobem. Největší rozdíl oproti obyčejnému kniplu spočívá v otočném uchycení obou rukojetí. Když zatáčíte, otáčejí se kolem své osy, a zůstávají tak stále v ideální pozici.

Cerofolini pro server La Repubblica doplňuje: "Volantem je tak možné otáčet co nejrychleji a to vše i pouze jednou rukou. Tím ale výhody nekončí: citelně vzroste viditelnost přístrojové desky."

"Zároveň je řidič nucen držet ruce neustále v ideální pozici," doplňuje šéf Nardi.

I v rychlých zatáčkách, stejně jako při klidné jízdě, má řidič ruce pevně na řídítkovolantu. Závodní piloti, kteří ho testovali, ale doporučují, aby Two Spoke bylo montováno především do sportovních aut se strmým řízením a posilovačem.

Lorenzo Cerofolini upozorňuje, že prozatím není možné volant montovat do sériových aut, protože neodpovídá požadavkům homologace. Nardi se chce dohodnout s velkými automobilovými výrobci na vývoji systému, který by kromě "kniplu" zahrnoval i umístění ovladačů co nejblíže k rukám řidiče.

"Two Spokes je perfektní i pro kamiony," říkají u Nardi. Nyní se snaží dohodnout i s asociacemi sdružujícími řidiče se sníženou hybností. Jejich volant, kterému chybí spodní i horní díl, totiž nepřekáží při nastupování.

Obrázek

Two Spokes při testování v Porsche GT2