Volhu Siber zkouší ruský premiér Vladimir Putin | foto: GAZ

Volhy se vracejí. Mají americký původ a Putinovo požehnání

  • 95
Po dlouhých letech se rozjíždí výroba nové volhy, jejím kmotrem je ruský premiér Vladimir Putin.

Před lety to vypadalo, že volhy mají na kahánku. GAZ - majitel značky - chtěl ukončit výrobu osobních aut a věnovat se pouze výrobě náklaďáků a dodávek. Po třech letech je ale všechno jinak! Nová carevna - jak se kdysi volhám říkalo - už odstartovala v sériové výrobě.

Vedle klasických modelů, které známe i z našich silnic z předlistopadové doby a které GAZ do dneška vyrábí v upravené podobě, se postaví nové a o generace modernější auto.

Siber, jak se novinka vyjíždějící z moderní fabriky v Nižném Novgorodu jmenuje, ale úplnou novinkou není. Znalci amerických aut v něm odhalí předchozí generaci Chrysleru Sebring.

"Já osobně počítám s tím, ze klasická volha by se mohla vyrábět ještě dva až tři roky. V případě siberu padlo až před několika měsíci rozhodnutí použít značku Volha," uvádí Peter Homola, rakouský novinář, který se zabývá automobilovým průmyslem východní Evropy.

V podání ruského výrobce není "západní" původ auta úplnou novinkou. To, že některá auta z bývalého Sovětského svazu vypadala jako plagiáty amerických bouráků, nebylo až tak úplně náhodou...

Siber ovšem vzniká zcela oficiálně, ve spolupráci společnosti GAZ a Chrysleru. "Spustili jsme projekt, který otevře novou fázi ruského automobilového průmyslu," prohlásil při výrobě prvních nových volh Sergej Zanozin, šéf GAZ Group, která značku Volha vlastní.

Volha Siber

Výroba siberů odstartovala minulý týden, prodej ale bude zahájen až začátkem září, po moskevském autosalonu.

"GAZ Group zahájil výrobu nové modelové řady značky Volha na platformě od největších světových výrobců. Nová výrobní linka má flexibilní kapacitu umožňující zahájení výroby nových modelů při minimálních investicích," dodal Zanozin.

Základy pro Volhu Siber dodal Chrysler, uzpůsobení designu dostalo na starosti britské designstudio UltraMotive.

Úpravami pro drsné podmínky Ruska prošla i technika. Siber, jak už název napovídá, by tak měl odolat krutým zimám, stejně jako tortuře na děravých silnicích. Oproti sebringu byla zvýšena světlá výška a auto dostalo tužší tlumiče.

Výrobu a instalaci moderní výrobní linky a zácvik dělníků dostala na starost kanadská Magna International.

Nová carevna dostane pod kapotu benzinové čtyřválce z produkce Chrysleru. Dvoulitr i o čtyři deci objemnější motor splňují emisní ekonormu Euro 4 a nabízejí 141 a 143 koní. Menší z motorů má krouticí moment 188, silnější 210 newtonmetrů.

Siber pojede až dvoustovkou a odveze v kufru 453 litrů. Časem by měl přibýt ještě silnější motor. Podle informací agentury CzechTrade má jít o šestiválec 2,7 litru. Podle odborníka na autoprůmysl východní evropy Petera Homoly by to však měl být přeplňovaný 2,4litr.

Čtyřdveřový sedan je 4 884 mm dlouhý, 1 792 mm široký a 1 394 mm vysoký. Světlá výška, která je na ruských cestách důležitější než rozvor, je 140 milimetrů. Zajímavým údajem, který běžně automobilky neuvádějí, je objem kabiny: 2 660 litrů.

V základní výbavě bude mimo jiné klimatizace, dva airbagy, ABS, protiprokluzový systém, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, audio s šesti reproduktory a vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka.

Základní cena prozatím nebyla oznámena, odhady mluví o 21 tisících dolarech (necelých 330 tisíc korun). Do konce roku plánuje GAZ vyrobit 14 tisíc siberů. Roční produkce je plánována na sto tisíc aut. Celkový objem investice do výroby překročil 290 milionů USD, udává CzechTrade.

 Volha Siber

Ruský premiér Vladimir Putin při startu výroby nové Volhy Siber