Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

FCA svolává přes milion aut do servisů. Řidiči nechápou, jak se řadí

aktualizováno 
Automobilka Fiat Chrysler Automobiles svolává po celém světě ke kontrole více než 1,1 milionu osobních a sportovně užitkových vozů. Důvodem je nešikovné ovládání automatické převodovky. To může řidiče zmást: šofér vystoupí a auto může samo odjet.

Řidič nemá u moderních voličů automatických převodovek v některých modelech koncernu FCA jasnou kontrolu, co je navoleno. | foto: FCA

Fotogalerie

Vyšetřování FCA a americké vlády zjistilo, že elektronický systém řazení ve voze je matoucí. Místo tradičního ovladače automatu, který se pohybuje po dané „dráze“ a který podle zvoleného režimu zůstane vždy v dané poloze, dnes auta dostávají jakési „joysticky“, kterými se jízdní mód volí pulzně a páka se stále vrací do stejné polohy.

Řidič tak nemá jasnou kontrolu, co je navoleno. Auto to dává vědět ikonkou na přístrojové desce, případně kontrolkou na voliči, ale tato indikace nebývá nijak výrazná.

Automatická převodovka

Tradiční řešení voliče automatické převodovky je nejpřehlednějším řešení. Řidič pozná vizuálně i hmatem poslepu, co je na voliči nastaveno.

Řešení voliče u aut koncernu FCA má ještě tu nevýhodu, že jsou jednotlivé polohy seřazeny za sebou. Řidič tedy musí kontrolovat pohledem, jaký režim má nastavený.

BMW parkuje tlačítkem

Například německé BMW používá také pulzní volič, ovšem parkovací polohu nahrazuje tlačítko.

Nové BMW 730d

Některým uživatelům se tak stalo, že při zastavení nezařadili na voliči automatu parkovací polohu (P) a při vystoupení se jim auto samovolně rozjelo. V souvislosti s tím již bylo hlášeno 41 zranění.

Majitelé vozů budou informováni. Oprava bude zahrnovat aktualizaci systému, po níž se auto například nerozjede, když budou otevřené dveře.

Kontrola se týká vozů Dodge Charger a sedanů Chrysler 300 vyrobených v letech 2012 až 2014 (od roku 2015 dostávají modely upravený volič) a SUV Jeep Grand Cherokee z let 2014 a 2015. Většina vozů byla prodána v Severní Americe, tedy USA, Kanadě a Mexiku, zhruba 250 tisíc mimo Severní Ameriku.

Podobně nešikovné ovládání automatu mají například i nové modely Maserati, které také patří do italsko-amerického koncernu FCA.





Nejčtenější

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.