Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen prohrál se Suzuki. Zkratka GTI patří všem

aktualizováno 
Největší evropský výrobce automobilů zažil hořkou porážku od japonské automobilky Suzuki. Volkswagen nemůže zakročit proti značce Swift GTi, kterou si Japonci zaregistrovali před devíti lety. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku.

Zkratka GTI nepatří jen Volkswagenu, může ji používat každý. | foto: Volkswagen

Označení Swift GTi pro automobily, díly a příslušenství přihlásilo Suzuki v roce 2003 u Úřadu pro harmonizaci ve vnitřním trhu, který registruje ochranné známky pro země EU. To se nelíbilo Volkswagenu, který vlastní práva ke značce GTI. A podal na Suzuki žalobu.

Německý koncern argumentoval tím, že si značky Swift GTi a GTI budou lidé zaměňovat. Soud ale takové nebezpečí neshledal a žalobu zamítl.

Suzuki si zaregistrovalo název Swift GTi, nakonec ale dalo přednost

Suzuki si zaregistrovalo název Swift GTi, nakonec ale dalo přednost nekonfliktnímu označení Sport.

Soudní dvůr odůvodnil své rozhodnutí tím, že zkratku GTI používalo či používá mnoho světových výrobců. Například Peugeot, Toyota, Nissan, Mitsubishi nebo Rover, a to pro technické odlišení svých modelů.  

Označení Gran Turismo Injektion (zkráceně GTI) je podle soudu používáno pro sportovní modely s benzinovým motorem se vstřikováním a je tak obecně známou zkratkou, kterou si Volkswagen nemůže uzurpovat jen pro sebe.

Označení GTI vozil i legendární ostrý hatchback, který byl verzí Peugeotu 205.

Označení GTI vozil i legendární ostrý hatchback, který byl verzí Peugeotu 205. GTIčko najdete v ceníku Peugeotu dodnes. Aktuálně nabízí dvousetkoňový model 308 GTi.

I když má Suzuki k používání zkratky GTi soudní povolení, není vůbec jisté, zda se k původně zamýšlenému názvu svého sportovního hatchbacku někdy vrátí. Protože až do soudního rozhodnutí nechtělo Suzuki riskovat konflikt s Volkswagenem, model mezitím pojmenovalo Swift Sport.

Volkswagen nemá ani TDI

Zatímco značku GTI se Volkswagenu podařilo alespoň zaregistrovat, s označením TDI pro dieselové motory měl problémy hned od počátku. Úřad pro harmonizaci ve vnitřním trhu odmítl zkratku zaregistrovat a Soudní dvůr EU jeho rozhodnutí loni v létě posvětil s tím, že jde pouze o "technickou vlastnost". Zkratka TDI je podle rozhodnutí soudu obecným označením pro "Turbo Direct Injection" nebo "Turbo Diesel Injection" a podle platného práva nelze zaregistrovat údaje, které jen popisují vlastnost nějakého zboží. Značka Audi už v minulosti zaregistrovala označení TDI v mnoha zemích světa, v Evropské unii se jí to ale zatím nepodařilo.

Volkswagen se prostřednictvím značky Audi snaží zaregistrovat i značku TDI. V

Volkswagen se prostřednictvím značky Audi snaží zaregistrovat i značku TDI. V Evropě ale zatím bez úspěchu.

Zkratky a typové označení vozu jsou předmětem sporů automobilek odedávna, mladoboleslavská Škoda musela například v minulosti změnit označení modelu 105 u aut exportovaných do Francie. Na tříciferné označení s nulou uprostřed požíval ochranu Peugeot. I kvůli tomu se původní Porsche 901 uvedené v roce 1963 na autosalonu ve Frankfurtu dnes jmenuje Porsche 911.

Obvykle se však výrobci snaží konfliktům s ostatními automobilkami spíše předcházet. Když Fiat v roce 1952 uváděl na trh svůj osmiválcový sporťák, nazval jej 8V. Domníval se totiž, že označení V8 má patentově chráněné Ford, což ale nebyla pravda. Také do sporu proti Volkswagenu o zkratku TDI zatím nikdo nešel, i když by se pro turbodiesel se vstřikováním přímo nabízela. Pro odlišení přidává řada automobilek do označení TDI ještě písmeno C, které označuje typ vstřikování Common rail.

Škodovka má na Úřadu průmyslového vlastnictví zapsanou třeba ochrannou známku Optima, tak se ale jmenuje nová velká kia, konkurující třeba superbu. Kia má ovšem zaregistrovanou kombinaci Kia Optima...

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Najdete na iDNES.cz