Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen prohrál se Suzuki. Zkratka GTI patří všem

aktualizováno 
Největší evropský výrobce automobilů zažil hořkou porážku od japonské automobilky Suzuki. Volkswagen nemůže zakročit proti značce Swift GTi, kterou si Japonci zaregistrovali před devíti lety. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku.

Zkratka GTI nepatří jen Volkswagenu, může ji používat každý. | foto: Volkswagen

Označení Swift GTi pro automobily, díly a příslušenství přihlásilo Suzuki v roce 2003 u Úřadu pro harmonizaci ve vnitřním trhu, který registruje ochranné známky pro země EU. To se nelíbilo Volkswagenu, který vlastní práva ke značce GTI. A podal na Suzuki žalobu.

Německý koncern argumentoval tím, že si značky Swift GTi a GTI budou lidé zaměňovat. Soud ale takové nebezpečí neshledal a žalobu zamítl.

Suzuki si zaregistrovalo název Swift GTi, nakonec ale dalo přednost

Suzuki si zaregistrovalo název Swift GTi, nakonec ale dalo přednost nekonfliktnímu označení Sport.

Soudní dvůr odůvodnil své rozhodnutí tím, že zkratku GTI používalo či používá mnoho světových výrobců. Například Peugeot, Toyota, Nissan, Mitsubishi nebo Rover, a to pro technické odlišení svých modelů.  

Označení Gran Turismo Injektion (zkráceně GTI) je podle soudu používáno pro sportovní modely s benzinovým motorem se vstřikováním a je tak obecně známou zkratkou, kterou si Volkswagen nemůže uzurpovat jen pro sebe.

Označení GTI vozil i legendární ostrý hatchback, který byl verzí Peugeotu 205.

Označení GTI vozil i legendární ostrý hatchback, který byl verzí Peugeotu 205. GTIčko najdete v ceníku Peugeotu dodnes. Aktuálně nabízí dvousetkoňový model 308 GTi.

I když má Suzuki k používání zkratky GTi soudní povolení, není vůbec jisté, zda se k původně zamýšlenému názvu svého sportovního hatchbacku někdy vrátí. Protože až do soudního rozhodnutí nechtělo Suzuki riskovat konflikt s Volkswagenem, model mezitím pojmenovalo Swift Sport.

Volkswagen nemá ani TDI

Zatímco značku GTI se Volkswagenu podařilo alespoň zaregistrovat, s označením TDI pro dieselové motory měl problémy hned od počátku. Úřad pro harmonizaci ve vnitřním trhu odmítl zkratku zaregistrovat a Soudní dvůr EU jeho rozhodnutí loni v létě posvětil s tím, že jde pouze o "technickou vlastnost". Zkratka TDI je podle rozhodnutí soudu obecným označením pro "Turbo Direct Injection" nebo "Turbo Diesel Injection" a podle platného práva nelze zaregistrovat údaje, které jen popisují vlastnost nějakého zboží. Značka Audi už v minulosti zaregistrovala označení TDI v mnoha zemích světa, v Evropské unii se jí to ale zatím nepodařilo.

Volkswagen se prostřednictvím značky Audi snaží zaregistrovat i značku TDI. V

Volkswagen se prostřednictvím značky Audi snaží zaregistrovat i značku TDI. V Evropě ale zatím bez úspěchu.

Zkratky a typové označení vozu jsou předmětem sporů automobilek odedávna, mladoboleslavská Škoda musela například v minulosti změnit označení modelu 105 u aut exportovaných do Francie. Na tříciferné označení s nulou uprostřed požíval ochranu Peugeot. I kvůli tomu se původní Porsche 901 uvedené v roce 1963 na autosalonu ve Frankfurtu dnes jmenuje Porsche 911.

Obvykle se však výrobci snaží konfliktům s ostatními automobilkami spíše předcházet. Když Fiat v roce 1952 uváděl na trh svůj osmiválcový sporťák, nazval jej 8V. Domníval se totiž, že označení V8 má patentově chráněné Ford, což ale nebyla pravda. Také do sporu proti Volkswagenu o zkratku TDI zatím nikdo nešel, i když by se pro turbodiesel se vstřikováním přímo nabízela. Pro odlišení přidává řada automobilek do označení TDI ještě písmeno C, které označuje typ vstřikování Common rail.

Škodovka má na Úřadu průmyslového vlastnictví zapsanou třeba ochrannou známku Optima, tak se ale jmenuje nová velká kia, konkurující třeba superbu. Kia má ovšem zaregistrovanou kombinaci Kia Optima...

Autoři:






Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.