VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho prodávat nechce. Evropa mu totiž už dlouho předepisuje dělat auta střídmější, s co nejmenšími motory a nejradši rovnou elektrická.
Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Co za novinky si připravil koncern Volskwagen pro frankfurtský autosalon? Vedle spousty konceptů autonomních a elektrických aut to je Karoq, T-roc nebo třeba Amarok v nové verzi Aventura vybavené motorem 3.0 V6 TDI o výkonu 190 kW. Právě vedle něj nenápadně stál podobně stylizovaný vůz jménem Atlas.

Volkswagen si dal na (ne)nápadnosti záležet. Atlas dostal stejný odstín laku a zvenčí i zevnitř vypadá, jako by byl „kombíkovou“ verzí Amaroku. Jenže není a na expozici Volkswagenu se v předvečer autosalonu objevil jen na skok. Němci nepochybně rádi vzbudí zvědavost, ale to poslední, co by chtěli, je vyvolat zájem o auto podobného typu.

Jedním z autorů designu Atlasu je Oliver Stefani, nový šefdesignér Škody Auto, podívejte se, jak o velkém Volkswagenu mluví:

Atlas se od začátku roku nabízí v USA, kde se i vyrábí, a pod názvem Teramont také v Číně. Prodávat se bude i v Evropě, dokonce s naftovým motorem, ale jen v rusky hovořící části. Kdyby Volkswagen vyslal Atlas do zemí EU, měl by kvůli jeho vysoké spotřebě „nelogický“ zájem prodat co nejméně kusů. 

Hodnotu kombinované spotřeby v evropském měřicím cyklu samozřejmě neznáme, ale kdyby byla u benzinového šestiválce dvanáctilitrová, jak se udává v USA, dosáhly by emise CO2 tří set gramů. Automobilky přitom mají povinnost zajistit u nově prodaných aut v EU průměr teď 130 a v roce 2020 už jen 95 g/km. To znamená, že by VW na každý jeden atlas musel prodat nejméně dva elektromobily navíc.

A tak nám nezbývá než jen snít o autě, které je tak obrovské, že by bylo rodinným ideálem. Má tři řady sedadel a v každé z nich dvě samostatná křesla – podobně jako to mívala Lancia, resp. Chrysler Voyager. I za třetí řadou přitom zůstává slušný prostor s délkou zhruba 60 cm (za poslední řadou se udává objem 405 litrů). Třímetrový rozvor je zase zárukou, že prostor pro nohy bude na libovolném místě vždy alespoň dostatečný.

Ačkoliv je Atlas evropskými měřítky obrovské auto, s délkou 5,04 a šířkou 1,98 metru je velký tak akorát, aby se vměstnal do normovaného parkovacího místa. Pro srovnání: oblíbený Multivan (Volkswagen T6) je o 10 cm kratší a široký je stejně.

Volkswagen Atlas

Kouzla s vnitřním prostorem a variabilitou umožnila použitá technika. I když Atlas vypadá jako blízký příbuzný Amaroku, ve skutečnosti používá platformu MQB. To znamená, že pod přední kapotou se motor ukrývá napříč, on sám ani převodovka tedy nijak nezasahují do kabiny. Na vysvětlenou: Amarok má motor uložený podélně a spočívá na nosném rámu.

Na americkém trhu je přitom standardem motor, o kterém se původně říkalo, že s platformou MQB slučitelný není a dodnes se v žádném autě této konstrukce v Evropě neobjevil: šestiválec 3,6 l VR6, známý například z předchozího Superbu. Má 206 kW a 360 Nm a novinkou pak je, že všechna kola roztáčí přes osmistupňový automat od Aisinu. V Číně je nabídka motorů jiná, tamní verze pojmenovaná Teramont spoléhá na čtyřválec 2.0 TSI a šestiválec 2.5 TSI, který je novou přeplňovanou verzí motoru VR6. Turbomotory dosahují 162 kW/350 Nm, resp. 220 kW/500 Nm.

Technika v zásadě odvozená od Passatu má samozřejmě i své limity. To se projevuje především v tom, že i s šestiválcovým motorem smí Atlas táhnout přívěs jen do hmotnosti 2,2 tuny. Proti tomu Amarok s žebřinovým rámem zvládá 3,5 tuny. Právě Amarok je společně s technicky složitějším Touaregem tím, co chce Volkswagen evropským zákazníkům nabízet. Pro náročnější je zde pak samozřejmě ještě Audi Q7 – auto podobných rozměrů jako Atlas, ale s výrazně vyšší cenou.

Kolik stojí největší volkswagen?

Přepočítávat ceny amerických aut na eura nebo koruny nemá valnou vypovídací hodnotu. Mnohem příhodnější je srovnání v kontextu. Plně vybavený atlas s šestiválcem, prosklenou střechou, adaptivním tempomatem, LED světlomety, navigací, digitálním přístrojovým štítem a spoustou další výbavy stojí necelých 50 tisíc dolarů. Za stejné peníze seženete v USA touareg, který na českém trhu startuje na 1,3 milionu korun.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...