VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

aktualizováno 
Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho prodávat nechce. Evropa mu totiž už dlouho předepisuje dělat auta střídmější, s co nejmenšími motory a nejradši rovnou elektrická.

Volkswagen Atlas | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Co za novinky si připravil koncern Volskwagen pro frankfurtský autosalon? Vedle spousty konceptů autonomních a elektrických aut to je Karoq, T-roc nebo třeba Amarok v nové verzi Aventura vybavené motorem 3.0 V6 TDI o výkonu 190 kW. Právě vedle něj nenápadně stál podobně stylizovaný vůz jménem Atlas.

Volkswagen si dal na (ne)nápadnosti záležet. Atlas dostal stejný odstín laku a zvenčí i zevnitř vypadá, jako by byl „kombíkovou“ verzí Amaroku. Jenže není a na expozici Volkswagenu se v předvečer autosalonu objevil jen na skok. Němci nepochybně rádi vzbudí zvědavost, ale to poslední, co by chtěli, je vyvolat zájem o auto podobného typu.

Jedním z autorů designu Atlasu je Oliver Stefani, nový šefdesignér Škody Auto, podívejte se, jak o velkém Volkswagenu mluví:

Atlas se od začátku roku nabízí v USA, kde se i vyrábí, a pod názvem Teramont také v Číně. Prodávat se bude i v Evropě, dokonce s naftovým motorem, ale jen v rusky hovořící části. Kdyby Volkswagen vyslal Atlas do zemí EU, měl by kvůli jeho vysoké spotřebě „nelogický“ zájem prodat co nejméně kusů. 

Hodnotu kombinované spotřeby v evropském měřicím cyklu samozřejmě neznáme, ale kdyby byla u benzinového šestiválce dvanáctilitrová, jak se udává v USA, dosáhly by emise CO2 tří set gramů. Automobilky přitom mají povinnost zajistit u nově prodaných aut v EU průměr teď 130 a v roce 2020 už jen 95 g/km. To znamená, že by VW na každý jeden atlas musel prodat nejméně dva elektromobily navíc.

A tak nám nezbývá než jen snít o autě, které je tak obrovské, že by bylo rodinným ideálem. Má tři řady sedadel a v každé z nich dvě samostatná křesla – podobně jako to mívala Lancia, resp. Chrysler Voyager. I za třetí řadou přitom zůstává slušný prostor s délkou zhruba 60 cm (za poslední řadou se udává objem 405 litrů). Třímetrový rozvor je zase zárukou, že prostor pro nohy bude na libovolném místě vždy alespoň dostatečný.

Ačkoliv je Atlas evropskými měřítky obrovské auto, s délkou 5,04 a šířkou 1,98 metru je velký tak akorát, aby se vměstnal do normovaného parkovacího místa. Pro srovnání: oblíbený Multivan (Volkswagen T6) je o 10 cm kratší a široký je stejně.

Volkswagen Atlas

Volkswagen Atlas

Kouzla s vnitřním prostorem a variabilitou umožnila použitá technika. I když Atlas vypadá jako blízký příbuzný Amaroku, ve skutečnosti používá platformu MQB. To znamená, že pod přední kapotou se motor ukrývá napříč, on sám ani převodovka tedy nijak nezasahují do kabiny. Na vysvětlenou: Amarok má motor uložený podélně a spočívá na nosném rámu.

Fotogalerie

Na americkém trhu je přitom standardem motor, o kterém se původně říkalo, že s platformou MQB slučitelný není a dodnes se v žádném autě této konstrukce v Evropě neobjevil: šestiválec 3,6 l VR6, známý například z předchozího Superbu. Má 206 kW a 360 Nm a novinkou pak je, že všechna kola roztáčí přes osmistupňový automat od Aisinu. V Číně je nabídka motorů jiná, tamní verze pojmenovaná Teramont spoléhá na čtyřválec 2.0 TSI a šestiválec 2.5 TSI, který je novou přeplňovanou verzí motoru VR6. Turbomotory dosahují 162 kW/350 Nm, resp. 220 kW/500 Nm.

Technika v zásadě odvozená od Passatu má samozřejmě i své limity. To se projevuje především v tom, že i s šestiválcovým motorem smí Atlas táhnout přívěs jen do hmotnosti 2,2 tuny. Proti tomu Amarok s žebřinovým rámem zvládá 3,5 tuny. Právě Amarok je společně s technicky složitějším Touaregem tím, co chce Volkswagen evropským zákazníkům nabízet. Pro náročnější je zde pak samozřejmě ještě Audi Q7 – auto podobných rozměrů jako Atlas, ale s výrazně vyšší cenou.

Kolik stojí největší volkswagen?

Přepočítávat ceny amerických aut na eura nebo koruny nemá valnou vypovídací hodnotu. Mnohem příhodnější je srovnání v kontextu. Plně vybavený atlas s šestiválcem, prosklenou střechou, adaptivním tempomatem, LED světlomety, navigací, digitálním přístrojovým štítem a spoustou další výbavy stojí necelých 50 tisíc dolarů. Za stejné peníze seženete v USA touareg, který na českém trhu startuje na 1,3 milionu korun.

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Studie: elektromobily připraví Německo o 100 000 pracovních míst

Volkswagen I.D. Buzz

Přechod na elektromobily připraví Německo o dobře placená místa nejen v automobilovém odvětví. K tomuto závěru dospěla...

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Autofotka týdne: nový Bentley Continental GT Convertible v detailech

Automobilka Bentley představila v Mnichově nový Continental GT Convertible

Britská automobilka Bentley ukázala v mnichovské TonHalle novou generaci modelu Continental GT Convertible. Jako jediná...

Najdete na iDNES.cz