Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen Bora 1,6 - malý Passat s duší Golfu

  18:44
- Když konkurence postaví čtyřdveřový sedan nižší střední třídy, dá mu stejné jméno, jaké nese celá modelová řada. I design se například u Opelu Astra mění jen minimálně. Volkswagen volí jinou cestu. Sedan má jiné jméno a také kabát Bory je bratrskému Golfu podobný jen částečně. Valná většina dílů je identická nejen s Golfem, ale i s novým Seatem Toledo a s Octavií.

Jen slupka je jiná. Z toho vyplývají i podobné vlastnosti všech jmenovaných. I Bora má vybrané jízdní vlastnosti, které dodávají pocit bezpečí. Pérování je přitom naladěno přesně tak, aby si řidič nestěžoval na přílišné otřesy a hlučné přejezdy nerovností. Ani v motorové nabídce nevystupuje Bora z rodinného kruhu. Testovaná šestnáctistovka je dnes už známá tisícům majitelů Octavií. Sto koní zaručuje solidní zrychlení, spotřeba řadí Boru přinejlepším k průměru. To ukazují nejen údaje ve srovnávací tabulce, ale i poznatky z testovacích jízd. Ve městě si v chladné zimě běžně říkala o dvanáct litrů benzinu na sto kilometrů, na dálnici se jí moc nechtělo výrazně pod deset litrů. I na mimoměstských silnicích měla nejraději sedm litrů na sto kilometrů.
Naopak vzorová je Bora v uspořádání interiéru a v jeho provedení. Až na jednu věc. Už zmíněná sesterská příbuznost s ostatními modely naznačuje, že místa vzadu nebude na rozdávání. A opravdu, nejeden konkurent z nižší střední třídy je dnes v nabídce místa vzadu velkorysejší. Navíc střecha Bory padá rychleji než například u Octavie, takže i místa pro hlavu se tu zdá být ještě o něco méně. Na druhé straně roli učitele by Bora mohla převzít v dílenském zpracování. Na vzorové tabuli by mohly viset obrázky kvalitních a luxusně působících plastů s přesnou návazností, příjemné potahové látky, do rukou dobře padnoucí volant i ostatní ovladače. Výbornou si zaslouží i přesné a pohodlné řazení rychlostních stupňů. Výtku si zaslouží snad jen z Octavie nechvalně známý špatně dosažitelný ovladač nastavení opěradel předních sedadel, k jinak výbornému dojmu nepadne ani prskající reproduktor v testovací Boře.
Největší nevýhodou karoserie sedanů ve srovnání s vozy s vyklápěcími pátými dveřmi (Škoda Octavia) je omezený přístup k obvykle obrovskému kufru. Bora není výjimkou, ani její objemný zavazadlový prostor (oproti svému předchůdci Ventu se smrskl o 45 litrů) není nejlépe přístupný. Zdobí jej však praktická a estetická chromovaná lišta na namáhané hraně kufru a propojení s interiérem, kterým lze nákladový prostor ještě zvětšit. Vzorové je čalounění.
Jak už je zvykem, za nabízenou kvalitu si Volkswagen pořádně účtuje, odměňuje se však dobrou bezpečnostní výbavou již v základní ceně. Nejlevnější Bora je na tuzemském trhu za cenu vyšší než půl milionu, nejrychlejší Bora se stopadesátikoňovým pětiválcem je k mání za tři čtvrtě milionu.

Prognóza odhadce
Konečně dochází k uzavření nové řady Vokswagenu: Bora jako kombinace sportovního ducha a elegance perfektně zapadá mezi "trháky" Golf a Passat.
Příbuznost s Golfem Bora určitě nezapře - 80% dílů pochází právě z Golfu IV. Opticky ale vystupuje přece jen jinak, navíc do vínku dostává bohatší výbavu.
Stejně jako její sourozenci i Bora jistě potvrdí stálé postavení Volkswagenu na našem trhu s automobily jak novými, tak i ojetými. Neustále se zvyšuje užitná hodnota vozů VW a jejich tradičně dobrá pověst je předpokladem pro udržení současného trendu: dobrá prodejnost. Nehavarovaná auta v dobrém technickém stavu jsou žádaná a většinou o něco dražší než konkurenční značky.
Lze bez pochyb předpokládat, že za udržovanou Boru 1,6 v základní výbavě dostane její dnešní čerstvý majitel po pěti letech ještě solidních 230 tisíc korun.
PETER LIŠKA


Očima designéra
Je-li dán Octavii dynamický a sympatický agresivní plnoštíhlý tvar, vyznačuje se Bora naopak nenápadnou, pečlivě vyváženou figurou, s výrazně zeštíhlovací kúrou. Působí skromněji a všechno kolem dokola na sebe harmonicky navazuje. Téměř vodorovný průběh bočního velkorysého prosklení zklidňuje tvarovou dynamiku stejně jako umírněná vypouklost boků.
Protože nikdo není dokonalý, vyskytují se i v této takřka dokonalé skulptuře "neharmoničnosti": obhroublá maska chladiče připomíná oteklá "ústa" s mohutným neušlechtilým "nosním" přechodem do čela motorového krytu. Více zajímavé jsou poněkud vysoké "oči" s postranními ostrými "růžky" v podobě zakomponovaných blikačů. Celý "obličej" se mi tím jeví neadekvátní k jemnému a citlivému tvaru karoserie. Půvab Bory spočívá v její jednoduchosti a nese tím pečeť dlouhodobé hodnoty.
PAVEL HUŠEK

 

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 7
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 9
Spotřeba v testu 7

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 5
Využití zavazadlového prostoru 2) 7
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavuje Petr Liška ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz

Model

Volkswagen Bora 1,6

Výkon motoru (kW/k)

74/100

Točivý moment (Nm)

145

Spotřeba (l/100 km) *

10,6/6,0/7,7

Zrychlení 0-100 km/h (s)

11,7

Max. rychlost (km/h)

188

Objem zavazadlového prostoru (l)

455
Výbava

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ano

ABS

ano

El. stahování předních oken

18 415

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

38 074

Cena (Kč)

524 900

Interiéru vládne pohodlí a přehlednost.

smysl pro detail

Interiéru vládne pohodlí.

Volkswagen Bora 1.6

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...