Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen Bora 1,6 - malý Passat s duší Golfu

  18:44aktualizováno  18:44
- Když konkurence postaví čtyřdveřový sedan nižší střední třídy, dá mu stejné jméno, jaké nese celá modelová řada. I design se například u Opelu Astra mění jen minimálně. Volkswagen volí jinou cestu. Sedan má jiné jméno a také kabát Bory je bratrskému Golfu podobný jen částečně. Valná většina dílů je identická nejen s Golfem, ale i s novým Seatem Toledo a s Octavií.

Jen slupka je jiná. Z toho vyplývají i podobné vlastnosti všech jmenovaných. I Bora má vybrané jízdní vlastnosti, které dodávají pocit bezpečí. Pérování je přitom naladěno přesně tak, aby si řidič nestěžoval na přílišné otřesy a hlučné přejezdy nerovností. Ani v motorové nabídce nevystupuje Bora z rodinného kruhu. Testovaná šestnáctistovka je dnes už známá tisícům majitelů Octavií. Sto koní zaručuje solidní zrychlení, spotřeba řadí Boru přinejlepším k průměru. To ukazují nejen údaje ve srovnávací tabulce, ale i poznatky z testovacích jízd. Ve městě si v chladné zimě běžně říkala o dvanáct litrů benzinu na sto kilometrů, na dálnici se jí moc nechtělo výrazně pod deset litrů. I na mimoměstských silnicích měla nejraději sedm litrů na sto kilometrů.
Naopak vzorová je Bora v uspořádání interiéru a v jeho provedení. Až na jednu věc. Už zmíněná sesterská příbuznost s ostatními modely naznačuje, že místa vzadu nebude na rozdávání. A opravdu, nejeden konkurent z nižší střední třídy je dnes v nabídce místa vzadu velkorysejší. Navíc střecha Bory padá rychleji než například u Octavie, takže i místa pro hlavu se tu zdá být ještě o něco méně. Na druhé straně roli učitele by Bora mohla převzít v dílenském zpracování. Na vzorové tabuli by mohly viset obrázky kvalitních a luxusně působících plastů s přesnou návazností, příjemné potahové látky, do rukou dobře padnoucí volant i ostatní ovladače. Výbornou si zaslouží i přesné a pohodlné řazení rychlostních stupňů. Výtku si zaslouží snad jen z Octavie nechvalně známý špatně dosažitelný ovladač nastavení opěradel předních sedadel, k jinak výbornému dojmu nepadne ani prskající reproduktor v testovací Boře.
Největší nevýhodou karoserie sedanů ve srovnání s vozy s vyklápěcími pátými dveřmi (Škoda Octavia) je omezený přístup k obvykle obrovskému kufru. Bora není výjimkou, ani její objemný zavazadlový prostor (oproti svému předchůdci Ventu se smrskl o 45 litrů) není nejlépe přístupný. Zdobí jej však praktická a estetická chromovaná lišta na namáhané hraně kufru a propojení s interiérem, kterým lze nákladový prostor ještě zvětšit. Vzorové je čalounění.
Jak už je zvykem, za nabízenou kvalitu si Volkswagen pořádně účtuje, odměňuje se však dobrou bezpečnostní výbavou již v základní ceně. Nejlevnější Bora je na tuzemském trhu za cenu vyšší než půl milionu, nejrychlejší Bora se stopadesátikoňovým pětiválcem je k mání za tři čtvrtě milionu.

Prognóza odhadce
Konečně dochází k uzavření nové řady Vokswagenu: Bora jako kombinace sportovního ducha a elegance perfektně zapadá mezi "trháky" Golf a Passat.
Příbuznost s Golfem Bora určitě nezapře - 80% dílů pochází právě z Golfu IV. Opticky ale vystupuje přece jen jinak, navíc do vínku dostává bohatší výbavu.
Stejně jako její sourozenci i Bora jistě potvrdí stálé postavení Volkswagenu na našem trhu s automobily jak novými, tak i ojetými. Neustále se zvyšuje užitná hodnota vozů VW a jejich tradičně dobrá pověst je předpokladem pro udržení současného trendu: dobrá prodejnost. Nehavarovaná auta v dobrém technickém stavu jsou žádaná a většinou o něco dražší než konkurenční značky.
Lze bez pochyb předpokládat, že za udržovanou Boru 1,6 v základní výbavě dostane její dnešní čerstvý majitel po pěti letech ještě solidních 230 tisíc korun.
PETER LIŠKA


Očima designéra
Je-li dán Octavii dynamický a sympatický agresivní plnoštíhlý tvar, vyznačuje se Bora naopak nenápadnou, pečlivě vyváženou figurou, s výrazně zeštíhlovací kúrou. Působí skromněji a všechno kolem dokola na sebe harmonicky navazuje. Téměř vodorovný průběh bočního velkorysého prosklení zklidňuje tvarovou dynamiku stejně jako umírněná vypouklost boků.
Protože nikdo není dokonalý, vyskytují se i v této takřka dokonalé skulptuře "neharmoničnosti": obhroublá maska chladiče připomíná oteklá "ústa" s mohutným neušlechtilým "nosním" přechodem do čela motorového krytu. Více zajímavé jsou poněkud vysoké "oči" s postranními ostrými "růžky" v podobě zakomponovaných blikačů. Celý "obličej" se mi tím jeví neadekvátní k jemnému a citlivému tvaru karoserie. Půvab Bory spočívá v její jednoduchosti a nese tím pečeť dlouhodobé hodnoty.
PAVEL HUŠEK

 

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 7
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 9
Spotřeba v testu 7

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 5
Využití zavazadlového prostoru 2) 7
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavuje Petr Liška ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz

Model

Volkswagen Bora 1,6

Výkon motoru (kW/k)

74/100

Točivý moment (Nm)

145

Spotřeba (l/100 km) *

10,6/6,0/7,7

Zrychlení 0-100 km/h (s)

11,7

Max. rychlost (km/h)

188

Objem zavazadlového prostoru (l)

455
Výbava

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ano

ABS

ano

El. stahování předních oken

18 415

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

38 074

Cena (Kč)

524 900

Interiéru vládne pohodlí a přehlednost.

smysl pro detail

Interiéru vládne pohodlí.

Volkswagen Bora 1.6

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.