Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen Bora 1,6 - malý Passat s duší Golfu

  18:44aktualizováno  18:44
- Když konkurence postaví čtyřdveřový sedan nižší střední třídy, dá mu stejné jméno, jaké nese celá modelová řada. I design se například u Opelu Astra mění jen minimálně. Volkswagen volí jinou cestu. Sedan má jiné jméno a také kabát Bory je bratrskému Golfu podobný jen částečně. Valná většina dílů je identická nejen s Golfem, ale i s novým Seatem Toledo a s Octavií.

Jen slupka je jiná. Z toho vyplývají i podobné vlastnosti všech jmenovaných. I Bora má vybrané jízdní vlastnosti, které dodávají pocit bezpečí. Pérování je přitom naladěno přesně tak, aby si řidič nestěžoval na přílišné otřesy a hlučné přejezdy nerovností. Ani v motorové nabídce nevystupuje Bora z rodinného kruhu. Testovaná šestnáctistovka je dnes už známá tisícům majitelů Octavií. Sto koní zaručuje solidní zrychlení, spotřeba řadí Boru přinejlepším k průměru. To ukazují nejen údaje ve srovnávací tabulce, ale i poznatky z testovacích jízd. Ve městě si v chladné zimě běžně říkala o dvanáct litrů benzinu na sto kilometrů, na dálnici se jí moc nechtělo výrazně pod deset litrů. I na mimoměstských silnicích měla nejraději sedm litrů na sto kilometrů.
Naopak vzorová je Bora v uspořádání interiéru a v jeho provedení. Až na jednu věc. Už zmíněná sesterská příbuznost s ostatními modely naznačuje, že místa vzadu nebude na rozdávání. A opravdu, nejeden konkurent z nižší střední třídy je dnes v nabídce místa vzadu velkorysejší. Navíc střecha Bory padá rychleji než například u Octavie, takže i místa pro hlavu se tu zdá být ještě o něco méně. Na druhé straně roli učitele by Bora mohla převzít v dílenském zpracování. Na vzorové tabuli by mohly viset obrázky kvalitních a luxusně působících plastů s přesnou návazností, příjemné potahové látky, do rukou dobře padnoucí volant i ostatní ovladače. Výbornou si zaslouží i přesné a pohodlné řazení rychlostních stupňů. Výtku si zaslouží snad jen z Octavie nechvalně známý špatně dosažitelný ovladač nastavení opěradel předních sedadel, k jinak výbornému dojmu nepadne ani prskající reproduktor v testovací Boře.
Největší nevýhodou karoserie sedanů ve srovnání s vozy s vyklápěcími pátými dveřmi (Škoda Octavia) je omezený přístup k obvykle obrovskému kufru. Bora není výjimkou, ani její objemný zavazadlový prostor (oproti svému předchůdci Ventu se smrskl o 45 litrů) není nejlépe přístupný. Zdobí jej však praktická a estetická chromovaná lišta na namáhané hraně kufru a propojení s interiérem, kterým lze nákladový prostor ještě zvětšit. Vzorové je čalounění.
Jak už je zvykem, za nabízenou kvalitu si Volkswagen pořádně účtuje, odměňuje se však dobrou bezpečnostní výbavou již v základní ceně. Nejlevnější Bora je na tuzemském trhu za cenu vyšší než půl milionu, nejrychlejší Bora se stopadesátikoňovým pětiválcem je k mání za tři čtvrtě milionu.

Prognóza odhadce
Konečně dochází k uzavření nové řady Vokswagenu: Bora jako kombinace sportovního ducha a elegance perfektně zapadá mezi "trháky" Golf a Passat.
Příbuznost s Golfem Bora určitě nezapře - 80% dílů pochází právě z Golfu IV. Opticky ale vystupuje přece jen jinak, navíc do vínku dostává bohatší výbavu.
Stejně jako její sourozenci i Bora jistě potvrdí stálé postavení Volkswagenu na našem trhu s automobily jak novými, tak i ojetými. Neustále se zvyšuje užitná hodnota vozů VW a jejich tradičně dobrá pověst je předpokladem pro udržení současného trendu: dobrá prodejnost. Nehavarovaná auta v dobrém technickém stavu jsou žádaná a většinou o něco dražší než konkurenční značky.
Lze bez pochyb předpokládat, že za udržovanou Boru 1,6 v základní výbavě dostane její dnešní čerstvý majitel po pěti letech ještě solidních 230 tisíc korun.
PETER LIŠKA


Očima designéra
Je-li dán Octavii dynamický a sympatický agresivní plnoštíhlý tvar, vyznačuje se Bora naopak nenápadnou, pečlivě vyváženou figurou, s výrazně zeštíhlovací kúrou. Působí skromněji a všechno kolem dokola na sebe harmonicky navazuje. Téměř vodorovný průběh bočního velkorysého prosklení zklidňuje tvarovou dynamiku stejně jako umírněná vypouklost boků.
Protože nikdo není dokonalý, vyskytují se i v této takřka dokonalé skulptuře "neharmoničnosti": obhroublá maska chladiče připomíná oteklá "ústa" s mohutným neušlechtilým "nosním" přechodem do čela motorového krytu. Více zajímavé jsou poněkud vysoké "oči" s postranními ostrými "růžky" v podobě zakomponovaných blikačů. Celý "obličej" se mi tím jeví neadekvátní k jemnému a citlivému tvaru karoserie. Půvab Bory spočívá v její jednoduchosti a nese tím pečeť dlouhodobé hodnoty.
PAVEL HUŠEK

 

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 7
Pružnost 7
Řazení/odstupňování převodovky 9
Spotřeba v testu 7

KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 5
Využití zavazadlového prostoru 2) 7
Výhled z vozu 3) 7
Vybavení interiéru 9

PODVOZEK
Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 8
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 9
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 9

Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu s konkurenty v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd dvou různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.
Design testovaného vozu hodnotí designér Pavel Hušek, který působil u několika evropských automobilek. Prognózu odhadce sestavuje Petr Liška ze společnosti Mobil Data, která zastupuje firmu Eurotax sledující ceny aut po celé Evropě.

Testovaný vůz

Model

Volkswagen Bora 1,6

Výkon motoru (kW/k)

74/100

Točivý moment (Nm)

145

Spotřeba (l/100 km) *

10,6/6,0/7,7

Zrychlení 0-100 km/h (s)

11,7

Max. rychlost (km/h)

188

Objem zavazadlového prostoru (l)

455
Výbava

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ano

ABS

ano

El. stahování předních oken

18 415

Centrální zamykání

ano

Klimatizace

38 074

Cena (Kč)

524 900

Interiéru vládne pohodlí a přehlednost.

smysl pro detail

Interiéru vládne pohodlí.

Volkswagen Bora 1.6

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Najdete na iDNES.cz