Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Legendární brouk slaví narozeniny, kmotrem mu byl Hitler

  12:00aktualizováno  12:00
Volkswagen Brouk, dlouhá léta nejprodávanější automobil na světě, se poprvé představil široké veřejnosti přesně před 75 lety, 15. února 1936.

Volkswagen Brouk | foto: Volkswagen

Počátky Volkswagenu (lidového vozu) byly temné. Jeho otcem byl sice geniální konstruktér Ferdinand Porsche, rodák z Vratislavic nad Nisou. Za jeho vznikem ale stojí Hitlerova touha být velkým vizionářem, který přetaví Německo v moderní průmyslovou velmoc.

Porsche, který představil svůj projekt vozu pro široké masy v lednu 1934, si nemohl vybrat vhodnější okamžik.

Volkswagen Brouk

Volkswagen New Beetle

Na nostalgickou notu se rozhodl zahrát Volkswagen v roce 1993. Tehdejší šéf koncernu Ferdinand Piëch prosadil projekt nového brouka. Hračkovité auto, odkazující na slavného předchůdce představil Volkswagen v roce 1998. Brouk stojící na základech VW Golf IV generace se v Evropě s úspěchem nepotkal.

VW New Beetle

Američtí hippie, kteří od šedesátých let dospěli, odložili jointy a založili rodiny, ho ale rádi kupují svým dětem, manželkám, milenkám. S prvním broukem má ten druhý stejné jen jméno, žehrají jeho kritici. Volkswagen se ale nevzdává. Za pár týdnů se představí nová generace nového brouka. Automobilka v americké show ukázala jeho siluetu. Prodej by měl začít do léta.

Německo zažilo po nástupu nacistů k moci řadu modernizačních programů, mezi které patřil i projekt laciného vozu pro masy. Zrození automobilu, který měl navázat na úspěšný lidový rozhlasový přijímač, oznámil Adolf Hitler při zahájení X. berlínského autosalonu

Hitler potřeboval automobily, které by se mohly prohánět po jeho prestižních a velkolepých, ale docela prázdných dálnicích. Po obdobě populární "Plechové Lízinky", Fordu modelu T, který na kola postavil Ameriku, navíc již dlouhá léta toužily miliony Němců.
 
Jejich přání měl splnit "KdF-Wagen", nazvaný podle nacistické organizace Kraft durch Freude ("síla díky radosti"), obstarávající Němcům "vhodnou" zábavu ve volném čase. Při jeho vývoji se nešetřilo penězi ani lidskými silami.

Auto mělo na trhu stát méně než 1 000 říšských marek, což byla cena malého motocyklu (průměrná mzda 32 marek týdně). Dodnes se vedou spory, zda bylo reálné jej za tuto cenu vůbec vyrobit. Pro auto vznikala od roku 1938 u Fallerslebenu v Dolním Sasku nejmodernější továrna svého druhu v Evropě. A nejen ona, také nové město, dnešní Wolfsburg. Obojí bylo vybudováno a léta provozováno za pomoci válečných zajatců, nuceně nasazených a vězňů z koncentračních táborů.

Porsche vzal tvorbu prvního volkswagenu jako výzvu. Jednoduchý, vzduchem chlazený motor boxer s protilehlými válci uložený vzadu poháněl účelně řešený podvozek a aerodynamickou karoserií. Při návrhu si vzpomněl na svého přítele Hanse Ledwinku, konstruktéra automobilky Tatra. Říká se, že Porsche při navrhování koukal Ledwinkovi přes rameno, když pracoval na Tatře V570.

Volkswagen Brouk

Že má celosvětově proslulý Volkswagen Brouk českého předka, uznala i samotná německá automobilka po dlouhých tahanicích u soudu až v šedesátých letech. V roce 1961 nakonec Volkswagen zaplatil Tatře odškodné 3 000 000 marek. Více o Tatře V570 čtěte ZDE

Nesplněný sen

Sny o motorizaci Německa a produkci půl milionu lidových vozů ročně se však brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely. Místo nich vyjelo z bran továrny na Porschem navrženém podvozku přes 60 000 lehkých vojenských vozů, takzvaných kübelwagenů a schwimmwagenů. V automobilce se vyráběly i součástky do zbraňových systémů a opravovala letadla.
 
Tisíce Němců, kteří si od srpna 1938 spořili na vysněné auto, tak přišlo zkrátka. Odškodnění se dočkali až v 60. letech, kdy jim Volkswagen po mnohaletém soudním sporu nabídl slevu na nový vůz.
 
Po německé kapitulaci ležela většina slavné Porscheho továrny v troskách. O její vybavení mělo v rámci reparací zájem několik automobilek z vítězných států. Nakonec ale zůstaly stroje na svém místě a už v roce 1945 se pod britským patronátem mohla rozjet výroba.

Druhý začátek

Ze sutin ji pozvedl britský důstojník Ivan Hirst, který ve vybombardovaných halách vzkřísil výrobu i téměř pohřbený projekt nenáročného vozidla pro široké masy.

Volkswagen Brouk

V březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1 000 kusů za měsíc, hranice 2 000 volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se již první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde kdysi vznikla i slavná přezdívka brouk. Vůbec poprvé ji prý pro vůz s typicky zakulacenou karoserií a širokými blatníky použil v roce 1938 deník New York Times. Původně se totiž auto jmenovalo Volkswagen Typ 1. Na základě jeho podlahové plošiny vznikl rovněž lehký užitkový Transporter, VW Typ 2, další automobilová legenda.
 
V roce 1955 již slavili ve Wolfsburgu vyrobení miliontého brouka, který se mezitím stal jedním z nejúspěšnějších německých exportních artiklů a hlavních symbolů poválečného hospodářského zázraku. Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto (nebo právě proto), že v době své největší slávy již platil za poněkud zastaralý model. Jeho hrdí majitelé shovívavě tolerovali hlučnost motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení. Brouk se stal předmětem zájmu umělců i excentriků, stal se "oficiálním" vozem amerických hippies a zahrál si v řadě filmů.

Volkswagen Brouk


 
Brouk se vyráběl kromě Mexika v Brazílii, Peru a Nigérii. Všude obstál na výbornou. Dobové reklamy vyzdvihují jeho odolnost, zaměnitelnost dílů z různých období výroby a zejména příslovečné, německy precizní zpracování. V dobách největší slávy, kdy wolfsburgská továrna chrlila 3 000 brouků denně, v ní pracovalo 3 600 kontrolorů dohlížejících na všechny fáze výroby. Díky tomu není neobvyklé, je-li na tom dochovaný německý brouk ze 60. let lépe než mexický z let devadesátých.

Století brouka

Od znovuobnovení výroby se konstrukce postupně modernizovala, přibývaly motory s větším objemem, modifikovala se karoserie a kromě varianty sedan vznikl kabriolet, populární zejména ve Spojených státech.

Volkswagen Brouk

S jeho obsluhou si poradila i mysl květinových dětí, zatemněná drogovým experimentem a nepoznamenaná technickými znalostmi. Servisní příručka "Jak udržet váš VW při životě – pro naprosté idioty", navíc vyzdobená nákresy v psychedelickém stylu, mluví za vše (poprvé vydáno v rce 1969, dodnes ke koupi do 20 dolarů). Důmyslná konstrukce také sváděla k všelijakým přestavbám.
 
V mateřské továrně ve Wolfsburgu se do roku 1974 vyrobilo téměř 12 milionů Brouků. Koncem 70. let se jejich produkce přesunula z Německa definitivně do Mexika. Jako úplně poslední původní Brouk sjel z linky 30. července 2003, 64 let po začátku výroby, exemplář s pořadovým číslem 21 529 464.

Jedno auto, spousta jmen

Němci mu říkají Käfer, Britové a Američané Beetle (anglicky brouk), Italové Maggiolino, Francouzi Coccinelle, Brazilci Fusca a my jednoduše Brouk.

Volkswagen Brouk
Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.