Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Díky Britům se stal legendou. Volkswagen Brouk slaví 70 let

  14:08aktualizováno  14:08
Krátce po prvních poválečných Vánocích v roce 1945 sjela z výrobní linky první vozidla Volkswagen Typ 1, po nichž nakonec následovalo více než 21 milionů brouků. Do konce roku 1945 však vzniklo pouhých 55 vozidel.

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod označením „KdF-Wagen“. | foto: Volkswagen

Sériová výroba byla zahájena v improvizovaných podmínkách a v následujících měsících produkce často vázla kvůli všeobecnému nedostatku materiálu. První vozidla však byla viditelným znamením naděje a obnovením provozu v závodě na výrobu automobilů, který se nacházel pod britskou správou.

V rukou Britů

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod označením „KdF-Wagen“. Moderní závod, vybudovaný v dnešním Wolfsburgu pro výrobu nového lidového vozu, byl totiž během druhé světové války součástí německého zbrojního průmyslu a vyráběl především produkty pro armádu.

Fotogalerie

Závod s šesti tisíci zaměstnanci 11. dubna 1945 obsadily americké jednotky a v červnu 1945 jej převzala britská vojenská správa.

Velel jí tehdy devětadvacetiletý major Ivan Hirst, který zadal 22. srpna 1945 první zakázku na 20 000 vozů. Tím výrobní závod a jeho lidé dostali budoucnost a zabránilo se demontážím výrobních zařízení.

Vozidla byla určena především pro spojenecké síly, ale i pro zajištění lékařských služeb na venkově. V letech 1946/47 se výroba pohybovala většinou kolem hranice jednoho tisíce vozidel za měsíc. Soukromí zákazníci začali hrát významnější roli až po měnové reformě v červnu 1948.

Britské kořeny Volkswagenu jsou patrné dodnes, protože Britové přestavěli závod na civilní výrobu a dbali na kvalitu vozidel. Velký důraz kladli na servis a blízké vztahy se zákazníky. Zároveň vybudovali prodejní síť, která již v roce 1948 zahrnovala všechny tři západní zóny Německa.

KdF 60L

Mezinárodní rozměr získal prodej vozidel zahájením exportu v říjnu 1947. První volby do závodní rady v listopadu 1945, sotva půl roku po ukončení války, zavedly do firmy princip demokratické participace zaměstnanců. Když byla v říjnu 1949 předána společnost Volkswagenwerk GmbH do německých rukou, nacházel se tento podnik v nejlepší startovní pozici pro tzv. německý hospodářský zázrak.

„Volkswagen měl velké štěstí, že robustní automobil usnadnil britské vojenské správě řízení podniku a že byl jeho vedením pověřen Ivan Hirst, muž na svém místě,“ říká Dr. Manfred Grieger, vedoucí oddělení historické komunikace společnosti Volkswagen Aktiengesellschaft.

Továrnu Volkswagenu obsadily 11. dubna 1945 americké jednotky a v červnu 1945...

Ivan Hirst

„Chytrý pragmatik dal výrobnímu závodu i zaměstnancům vizi tím, že ve stejné míře motivoval britské vojáky i německé zaměstnance, aby z poničeného závodu vybudovali úspěšný podnik. Znal kvality Volkswagenu a vyslal ho na silnice,“ doplňuje Grieger.

Brouk rozhodujícím způsobem přispěl k rozvoji demokracie a mobility. Později se zabydlel v mnoha zemích a stal se důležitým reprezentantem Německa, pro které získával sympatie. Brouk byl naposledy vyráběn v mexickém závodě Puebla a jeho produkce byla zastavena koncem července 2003 po více než 21 milionech vozidel. Brouk byl jako automobilová ikona srdeční záležitostí mnoha milionů motoristů. Jeho charakteristickou siluetu znají všude.


Autor:




Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.