Alfa Romeo Brera

Alfa Romeo Brera | foto: Alfa Romeo

Volkswagen by měl rád v harému Alfu Romeo, Fiat ji nechce pustit

  • 226
Německý koncern Volkswagen už skoupil vše co se dalo ve svém okolí. Německou fortelnost se ale snaží také trochu zjemnit. Oblíbeným loveckým revírem je v posledních letech Itálie. Teď prý krouží kolem legendární Alfy Romeo. Italská značka letos slaví století existence, moc se jí ale v posledních letech nedařilo. Poslední šancí je nový model Giulietta.

Na rozdíl od mnoha Čechů netrpí volkswagen neopodstatněným odporem k italským autům. Volkswagen má Itálii jako supermarket automobilismu, glosuje postup německého koncernu italský autoserver Infomotori.

Do jeho stáje už patří Lamborghini, kapitánem designu celého koncernu je Ital Walter de Silva, o marketing se stará Luca Di Meo, který pomáhal tahat z bryndy Fiat a jeden čas šéfoval právě Alfě Romeo. Nejnovějším úlovkem je rovnou jedno z nejslavnějších designstudií světa, Giugiarův Italdesign. Proslýchá se také, že Volkswagen krouží kolem další italské ikony, výrobce srdcařských motocyklů Ducati. Kromě toho má VW nyní ve stáji už devět vlastních značek: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Scania, SEAT, Škoda, Volkswagen a VW Nutzfahrzeuge. Nejnovějším úlovkem je Porsche, které stálo 3,9 miliardy eur. A navrch VW drží pětinový podíl v Suzuki.

Co koupit teď? Rozhodují se šéfové koncernu, který si brousí zuby na to být největším výrobcem automobilů světa. Poté, co spolkli výrobce ikonických sporťáků Porsche, je asi pálí peníze na účtě (asi 2,8 miliardy eur) a možná začnou kroužit kolem Alfy Romeo.

Alfa Romeo 8C Competizione

Alfa Romeo 8C Spider

O tom, že by měl Volkswagen zájem o italskou značku, se spekuluje už vcelku dlouho. A stejně dlouho Fiat spekulace odmítá. Nejnověji je přiživilo prohlášení jednoho z vedoucích pracovníků VW pro německý časopis Automobilwoche, podle kterého by převzetí italské značky podpořilo růstovou strategii německého podniku.

"Alfa je světově uznávanou značkou se sportovními geny a velkou tradicí," řekl listu nejmenovaný zdroj. "Kdyby byl takovýto poklad k mání, nemohli bychom příliš dlouho čekat," dodal. Mluvčí automobilky Volkswagen se podle listu ke spekulacím ohledně značky Alfa Romeo odmítl vyjádřit.

"Dokážu si Alfu Romeo dobře představit jako další a důležitou část souboru značek VW," uvedl analytik Jürgen Pieper z finančního ústavu Bankhaus Metzler. Podle serveru Infomotori už má Volkswagen vymyšleno, kam Alfu zařadit, chtěl by z ní udělat hlavního konkurenta BMW.

Nemocná, ale stále atraktivní

Je to vcelku paradoxní. Alfu Romeo sužují dlouhodobě problémy. Značka sice bývá považována za jeden z italských národních pokladů, ale rozhodně nenaplňuje své ambice a podle kapitána Fiatu Sergia Marchionneho nefunguje, jak by měla. Podle hlasů ze zákulisí mají šéfové Alfy nůž na krku, aby z nepříznivé situace automobilku vytáhli.

Alfa vyrábí obdivovaná auta, kupovat se je zákazníkům moc nechce, loni se tak prodalo jen něco málo přes sto tisíc aut. Marchionne navíc chce, aby se v roce 2014 prodalo pětkrát tolik aut, což i nejoptimističtější alfisté nevidí moc reálně.

Typickou ilustrací mizérie Alfy posledních let je nádherné kupé Brera, které se letos, po pouhých pěti letech, stáhne z výroby. Společně s ním ukončí bez náhrady Alfa výrobu z brery odvozené otevřené verze Spider. Ještě před nimi skončí výroba asi nejalfovatější alfy poslední doby, kupé GT. Nutno uznat, že ta už má po sedmi letech výroby na důchod nárok.

Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta

Všechny síly teď v Arese směřují k úspěchu povedené novinky giulietty. Infomotori poznamenává, že se Volkswagen možná giulietty lekl a proto se začal zajímat o celou značku. Podle prvních zkušeností s italskou novinkou by právě giulietta mohla evropské hvězdě prodejů - Volkswagenu Golf - zatopit. Alfa Romeo se navíc právě chystá vylodit na americký trh. Nové modely mají dostat techniku Chrysleru.