Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koncern VW kvůli dieselgate přidusí Audi, aby měl na elektromobily

  11:35aktualizováno  11:35
Koncern Volkswagen čeká „redukční dieta“ - škrty, omezování nákladů a zvyšování produktivity. Potřebuje vytvořit rezervu na případné další náklady spojené s Dieselgate a na slibované projekty v oblasti elektromobility. Škody se škrty prý zatím netýkají.

Audi A8 Security | foto: Audi

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller podle listu Automobilwoche na interním setkání vedoucích pracovníků vyzval ke snížení materiálových a režijních nákladů o deset procent. Zároveň se musí zvýšit produktivita a ziskovost u všech značek.

„Důsledky této krize nás budou v příštích letech zatěžovat až na hranici únosnosti,“ uvedl Müller. Dodal, že krize kvůli dieselgate navíc přišla v době, kdy firma musí každé volné euro investovat, aby se vyrovnala s „brutálními“ změnami, kterými prochází automobilový sektor (více čtěte zde).

Další odchod kvůli Dieselgate

Audi vyrazilo šéfa vývoje

Nový pětiválec Audi je určený pro příčnou zástavbu do menších modelů.

Nový pětiválec Audi je určený pro příčnou zástavbu do menších modelů.

Podle německých médií se škrty mají významně dotknout prémiové značky Audi. Její šéf Rupert Stadler podle magazínu Spiegel naznačil, že investice značky jsou pod kontrolou vedení koncernu. V ohrožení je především vlastní specifická platforma Audi, kterou si značka sama vyvinula a nepoužívá ji žádná jiná automobilka německého koncernu. Architekturu MLB určenou pro modely s motorem umístěným vpředu podélně využívají větší audi od A4 po A8, ročně Audi vyrobí na 770 tisíc aut založených na MLB.

Příští generace těchto modelů by si tedy v rámci škrtů měly vypůjčit architekturu od jiných značek koncernu. Unifikace platforem a sdílení technologií totiž přináší výrazné úspory (velkoobjemovost výroby, unifikace výrobních technologií, logistika).

Audi A4 představilo v roce 2015 druhou generaci platformy označenou „MLB evo“....

Audi A4 představilo v roce 2015 druhou generaci platformy označenou „MLB evo“. První generaci přivezlo Audi A5 v roce 2007. Jejím autorem je slavný Ulrich Hackenberg, bývalý šéf vývoje značky, kterého v loňském roce „vymetla“ z automobilky aféra dieselgate,

Modely A4 a A5 (které jsou nyní relativně nové), by v následujících generacích měly přejít na techniku Volkswagenu, to znamená na platformu MQB nebo její evoluci s motorem umístěným vpředu napříč.

Větší modely A6, A7 by pak stály na platformě Porsche označené MSB, kterou využívá model Panamera. Což by ovšem mohlo přinést zajímavou změnu v koncepci velkých audi: kromě tradičního pohonu všech kol by mohly dostat také provedení s poháněnou zadní nápravou.

Změn by se měla dočkat i strategie u vlajkové lodi značky. Audi by A8 vyvinulo společně s Porsche a Bentleyem, které jsou také součástí koncernu VW.

Fotogalerie

Spiegel dokonce spekuluje, jestli se značka úplně nerozloučí se supersportem R8. Automobilka už se před nedávnem rozhodla ukončit výrobu jeho elektrického provedení, protože o R8 e-tron nebyl zájem.

Pozastaveny mají být také plány na stavbu nového větrného tunelu pro testování aerodynamiky a testovacího centra pro crashtesty. Podle informací britského magazínu Autocar se otazníky vznášejí nad dalším působením značky v motorsportu. Jako první by mohlo audi vycouvat z vytrvalostních závodů série Le Mans.

Audi také například omezí některé investice do technologických projektů. Dva zdroje z Audi potvrdily agentuře Reuters, že omezení se dotkne například výstavby testovací dráhy pro autonomní vozy, zázemí pro výrobu baterií a konceptů nebo plánovaného technologického parku v Ingolstadtu zvaného IN-Campus, který měl vzniknout v jihovýchodní části města v prostorách bývalé rafinérie ropy.

Přestože Audi zatím investuje více než její konkurence BMW nebo Mercedes, škrty se podle Reuters nelíbí zaměstnancům. Podniková rada Audi, která má polovinu křesel v dozorčí radě, už kritizovala například skutečnost, že první velkosériový elektromobil Audi se nebude vyrábět v Ingolstadtu, ale v Bruselu, nebo že se produkce modelu Q5 stěhuje do Mexika.

Ve Škodě je zatím klid

Česká Škoda Auto tvrdí, že jí se žádné mimořádné škrty zatím netýkají. „Škoda se průběžně snaží hledat způsoby optimalizace procesů a nákladů, aby byla efektivnější a finančně silnější. To je důležité pro každou firmu, pokud chce zůstat dlouhodobě konkurenceschopná. Další opatření nad rámec těchto standardních procesů nejsou plánována,“ řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Kodiaq má kompletní ceník

Nejdražší je skoro za milion a půl

Škoda Kodiaq

V rámci svého plánu představit do roku 2025 až 30 elektromobilů potřebuje VW investovat v této oblasti značné množství peněz. Zvažuje například výstavbu závodu na výrobu baterií za 10 miliard eur. Zatím ji sice oficiálně nepotvrdil, ale tlačí ho k tomu třeba šéf podnikové rady Bernd Osterloh, který se obává, že masovější výroba elektromobilů připraví část zaměstnanců VW o práci.

Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda.

Automobilka si zatím na hrazení nákladů spojených se skandálem dala stranou 17,8 miliardy eur (zhruba 480 miliard Kč). Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB nicméně v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25 až 35 miliard eur (zhruba 675 až 945 miliard Kč).

Křišťálová Lupa 2016
Autoři: ,




Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Autocentral: Audi A6 v městském provozu (screenshot)
Autocentral: Test Audi A6

Co je zač Audi A6 a co obnáší péče o takové auto? Na to odpoví Míra Hejda a expert Jirka v novém díle pořadu Autocentral.   celý článek

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.