Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. Technici...

Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. Technici zkoumali čtyři vozy: tři audi a jeden volkswagen. | foto: ADAC

Dieselgate: kniha odhalila člověka, který prozradil fígl Volkswagenu

  • 37
U světových knihkupců se 23. května objevila kniha s titulem Faster, Higher, Farther (Rychleji, výše, dále) – The Volkswagen Scandal, která popisuje okolnosti kauzy Diselgate. Publikace mimo jiné odhaluje jméno člověka, který celou kauzu na Volkswagen, svého tehdejšího zaměstnavatele, vyzradil.

Už od počátku vypuknutí kauzy Dieselgate se hovoří o tom, že metodu, kterou Volkswagen používal k dosažení lepších hodnot emisí v laboratorních podmínkách než v reálném provozu, musel americkým úřadům někdo „prásknout“. Pozdější informace v podstatě tyto domněnky potvrdily, ale doposud byla identita toho, kdo měl za vyzrazením takových informací stát, skryta. Jen se mluvilo o tom, že to logicky musel být někdo ze zaměstnanců automobilky.

Whistleblowing

Whistleblowing označuje fenomén, kdy zaměstnanci státní správy nebo velkých firem sami upozorní na podezřelé či přímo trestné jednání, přičemž se o něm dozvěděli jen díky svému postavení a interním informacím. Název znamená pískání na píšťalku a má symbolizovat poplašné upozornění na něco nezákonného. Více čtěte zde

Kniha od reportéra New York Times Jacka Ewinga teď jméno toho, kdo měl celou záležitost prozradit, odhaluje. Za onoho whistleblowera označuje Stuarta Johnsona, šéfa Engineering and Environmental Office pobočky koncernu Volkswagen v americkém Auburn Hills. Ewing byl zodpovědný za komunikaci s regulátory.

Existenci určitého podvodného zařízení měl zástupcům Kalifornské rady pro ochranu ovzduší (California Air Resources Board - CARB) prozradit Johnson sám, bez nátlaku. V knize to naznačuje Alberto Ayala, zastupující výkonný ředitel CARB. Johnson měl trik, který VW používá, prozradit zástupcům úřadů krátce před oficiálním setkáním zástupců CARB a VW 19. srpna 2015. Tou dobou už úřady nějakou dobu zkoumaly nesrovnalosti mezi laboratorními výsledky dieselových motorů VW a naměřenými hodnotami v praxi. Celý skandál se následně na veřejnost dostal 18. září 2015.

Žádná ze stran, které se skandál týká, však identitu whistleblowera nepotvrdila. Ve spisech k obžalobě šesti vysokých manažerů americké pobočky VW je tento veden pouze jako „Spolupracující svědek 1“. Ten, stejně jako ještě jeden, má svědčit proti svému bývalému zaměstnavateli výměnou za to, že nebude stíhán. Jisté ovšem je, že Johnsona, i když měl zásadní vliv na užití podvodného řešení, se aktuální žaloba netýká, píše server Automotive News.