Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen zahajuje ofenzivu aut na zemní plyn, hybatelem je Eco Up!

aktualizováno 
Automobilka Volkswagen vyrábí vozy s pohonem na CNG už dvacet let, většího rozšíření se však mají dočkat až nyní. Pomoci tomu má i malý model Eco Up!, u kterého zákazníci získají provozně levné auto ideální do městského provozu.

Volkswagen Eco Up! | foto: Volkswagen

Obliba vozů s pohonem na stlačený zemní plyn v posledních letech v Evropě roste. Důvodem jsou rostoucí ceny paliv, ale je možné, že konstrukčně dražší auta by byla ještě úspěšnější, kdyby Evropu nesužovala ekonomická krize, která omezuje kupní sílu místních obyvatel. Příplatky za CNG verze aut jsou totiž dosti vysoké a zákazníci tak raději volí tradiční varianty.

Volkswagen CNG vozy vyrábí už dvě dekády, ale doposud se zaměřoval na užitkovější nebo dražší modely. V nabídce automobilky tak doposud figurovaly CNG modely Passat, Touran a Caddy. K nim se nyní přidává i malý Eco Up, který přináší nový druh pohonu do praktického městského balení.

CNG

Stlačený zemní plyn

CNG je alternativní palivo, převážně metan, ve zkapalněné podobě. Je možné jím v automobilech nahradit jak benzin, tak naftu. Používá se tedy v běžných osobních automobilech, ale také stále častěji v nákladních vozech a autobusech. Pro použití CNG k pohonu vozu je však nutná úprava pohonného ústrojí, zejména kvůli mazivosti paliva. Kilogram CNG obsahuje 11,69 kWh energie, zatímco kilogram nafty poskytne 9,86 kWh energie a kilogram benzinu 8,77 kWh.

Zásoby zemního plynu jsou ve světě bohaté a v poslední době roste těžba takzvaného břidlicového plynu. Například USA tak už zemní plyn vůbec nedovážejí. To znamená, že této suroviny je dostatek a ceny jsou dlouhodobě vcelku stabilní a výrazně nižší než u ropy. CNG lze navíc ve vozech na toto palivo nahradit i plynem vyráběným z biomasy - biometanem.

I tady zůstává nevýhoda podstatně vyšší ceny, avšak vynaložená investice by se mohla vrátit až nezvykle rychle. Pětidveřový Eco Up! sice stojí 269 900 korun, tedy o 60 000 více než odpovídající verze malého VW se základním motorem 1,0 se 44 kW, jenže rozdíl ve spotřebě a ceně paliva hraje velkou roli.

Podle údajů výrobce spotřebuje up se základním motorem 4,5 litru benzinu na 100 kilometrů. V případě CNG ujede auto 100 kilometrů se spotřebou 2,9 kilogramu. Jestliže se v současnosti cena benzinu pohybuje na optimistických zhruba 35 korunách za litr, kilogram CNG vyjde asi na 23,50. Sto kilometrů v Eco Upu! tak na palivu stojí 68,15 koruny, v běžné verzi 157,5 koruny. Při nájezdu 10 000 kilometrů to znamená rozdíl v ceně paliva téměř devět tisíc korun. Pokud by benzin stál 40 korun a cena CNG se příliš nehýbala, mohl by rozdíl výrazně narůst třeba na 11 000 korun na 10 000 kilometrů.

Pro řidiče, kteří up používají jako občasnou nákupní tašku, se tedy Eco Up! nevyplatí, těm, kdo i po městě najezdí ročně desítky tisíc kilometrů (třeba kurýrním a rozvážkovým firmám), se však může vyšší kupní cena vrátit třeba po třech letech provozu. Bohužel proti pořízení takového vozu stojí v Česku chabá infrastruktura čerpacích stanic nabízejících CNG. Třeba v Praze jich je jen osm.

Na jedno natankování CNG ujede Eco Up! 380 kilometrů. Rezervní nádrž na benzin pak má objem pouhých 10 litrů, i to však podle údajů výrobce stačí na 220 kilometrů jízdy. Vzhledem k nízkému akčnímu rádiu na CNG však bude hodně vytěžovaný Eco Up! velmi častým návštěvníkem oněch sporadicky se vyskytujících stanic.

Zajímavostí Eco Up! je i ukazatel stavu paliva. Zatímco ostatní modely VW s pohonem na zemní plyn ukazují stav a dojezd na obě paliva zvlášť, up má ukazatel jeden a stav benzinu tu slouží pouze jako rezerva. To však znamená, že je dobré vždy v nádrži nějaký benzin mít a z provozních důvodů jej občas spotřebovat a načerpat čerstvý. To trochu oddálí návratnost investice do ekologického a úsporného auta. Na druhou stranu případné výrazné zdražení benzinu (nedávno byly ceny na úrovni téměř 40 korun za litr) zase návratnost urychlí.

Vestavěná nádrž na CNG je ve voze zakomponována tak, že neovlivňuje prostor pro posádku ani zavazadla. Na druhou stranu jsou tlakové nádrže, které pojmou celkem 11 kg stlačeného plynu, hodně těžké (nádrže jsou dvě, jedna na 35 litrů plynu, vedle benzinové nádrže, druhá na 37 litrů na místě rezervy). Ve spojení s tím, že auta na CNG jsou tradičně línější než ta benzinová, je tak potřeba počítat s tím, že dynamika auta není kdovíjak oslnivá.

Fotogalerie

A to i přesto, že výkon motoru oproti základní verzi vzrostl na rovných 50 kW (68 koní) oproti základním 44 kW (60 koní). Na stovku zrychlí Eco Up! za 16,3 sekundy, maximální rychlost je 164 km/h. To ale v městském provozu nemusí být vůbec důležité, mimo město je však toto provedení zřejmě jen nouzovou volbou. Ochota auta zrychlovat a držet tempo v dlouhých stoupáních nebude příliš vysoká.

Podle všeho je Volkswagen Eco Up! jenom jakýmsi začátkem ofenzivy CNG modelů Volkswagenu. K těm současným by měl brzy přibýt také Golf Eco Fuel. Model na zemní plyn chystá i Audi a sluší se poukázat i na fakt, že Eco Up! má i své dvojče v podobě Škody Citigo Green tec, která stojí 254 900 korun v třídveřovém provedení a základní výbavě Active, v pětidveřovém pak o 10 000 korun více. Volkswagen je nabízen v pětidveřové verzi s prostřední výbavou, a tak se s příplatkem 5 000 korun jeví jako zajímavější volba.

Na českém trhu má tato dvojice jediného přímého konkurenta. Je jím Fiat Panda Classic 1.4 CNG s výkonem 70 koní a cenou 289 900 korun. Pandu minulé generace však oba zástupci koncernu VW technicky i výbavou výrazně překonávají, a tak jsou minimálně do příchodu CNG verze současné generace pandy určitě lepší volbou.

Úpravy pro pohon na CNG

Vozidla s pohonem na CNG mají oproti standardním verzím upravené motory a Eco Up! není výjimkou. Litrový tříválec například dostal zvýšený kompresní poměr z 10,5 : 1 na 11,5 : 1. Nová jsou sedla ventilů a upravené jsou kvůli nižší mazací schopnosti paliva i pístní kroužky. Mírnými změnami prošly písty, nová je lambda-sonda a katalyzátor. Zapalování pracuje s vyšším napětím a upraven byl předstih zážehu. Výsledkem jsou pozměněné výkonové parametry motoru, maximální výkon vzrostl o 6 kW na 50 kW, točivý moment však poklesl o 5 Nm na 90 Nm.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.