Volkswagen Eco Up!

Volkswagen Eco Up! | foto: Volkswagen

Volkswagen zahajuje ofenzivu aut na zemní plyn, hybatelem je Eco Up!

  • 43
Automobilka Volkswagen vyrábí vozy s pohonem na CNG už dvacet let, většího rozšíření se však mají dočkat až nyní. Pomoci tomu má i malý model Eco Up!, u kterého zákazníci získají provozně levné auto ideální do městského provozu.

Obliba vozů s pohonem na stlačený zemní plyn v posledních letech v Evropě roste. Důvodem jsou rostoucí ceny paliv, ale je možné, že konstrukčně dražší auta by byla ještě úspěšnější, kdyby Evropu nesužovala ekonomická krize, která omezuje kupní sílu místních obyvatel. Příplatky za CNG verze aut jsou totiž dosti vysoké a zákazníci tak raději volí tradiční varianty.

Volkswagen CNG vozy vyrábí už dvě dekády, ale doposud se zaměřoval na užitkovější nebo dražší modely. V nabídce automobilky tak doposud figurovaly CNG modely Passat, Touran a Caddy. K nim se nyní přidává i malý Eco Up, který přináší nový druh pohonu do praktického městského balení.

CNG

Stlačený zemní plyn

CNG je alternativní palivo, převážně metan, ve zkapalněné podobě. Je možné jím v automobilech nahradit jak benzin, tak naftu. Používá se tedy v běžných osobních automobilech, ale také stále častěji v nákladních vozech a autobusech. Pro použití CNG k pohonu vozu je však nutná úprava pohonného ústrojí, zejména kvůli mazivosti paliva. Kilogram CNG obsahuje 11,69 kWh energie, zatímco kilogram nafty poskytne 9,86 kWh energie a kilogram benzinu 8,77 kWh.

Zásoby zemního plynu jsou ve světě bohaté a v poslední době roste těžba takzvaného břidlicového plynu. Například USA tak už zemní plyn vůbec nedovážejí. To znamená, že této suroviny je dostatek a ceny jsou dlouhodobě vcelku stabilní a výrazně nižší než u ropy. CNG lze navíc ve vozech na toto palivo nahradit i plynem vyráběným z biomasy - biometanem.

I tady zůstává nevýhoda podstatně vyšší ceny, avšak vynaložená investice by se mohla vrátit až nezvykle rychle. Pětidveřový Eco Up! sice stojí 269 900 korun, tedy o 60 000 více než odpovídající verze malého VW se základním motorem 1,0 se 44 kW, jenže rozdíl ve spotřebě a ceně paliva hraje velkou roli.

Podle údajů výrobce spotřebuje up se základním motorem 4,5 litru benzinu na 100 kilometrů. V případě CNG ujede auto 100 kilometrů se spotřebou 2,9 kilogramu. Jestliže se v současnosti cena benzinu pohybuje na optimistických zhruba 35 korunách za litr, kilogram CNG vyjde asi na 23,50. Sto kilometrů v Eco Upu! tak na palivu stojí 68,15 koruny, v běžné verzi 157,5 koruny. Při nájezdu 10 000 kilometrů to znamená rozdíl v ceně paliva téměř devět tisíc korun. Pokud by benzin stál 40 korun a cena CNG se příliš nehýbala, mohl by rozdíl výrazně narůst třeba na 11 000 korun na 10 000 kilometrů.

Pro řidiče, kteří up používají jako občasnou nákupní tašku, se tedy Eco Up! nevyplatí, těm, kdo i po městě najezdí ročně desítky tisíc kilometrů (třeba kurýrním a rozvážkovým firmám), se však může vyšší kupní cena vrátit třeba po třech letech provozu. Bohužel proti pořízení takového vozu stojí v Česku chabá infrastruktura čerpacích stanic nabízejících CNG. Třeba v Praze jich je jen osm.

Na jedno natankování CNG ujede Eco Up! 380 kilometrů. Rezervní nádrž na benzin pak má objem pouhých 10 litrů, i to však podle údajů výrobce stačí na 220 kilometrů jízdy. Vzhledem k nízkému akčnímu rádiu na CNG však bude hodně vytěžovaný Eco Up! velmi častým návštěvníkem oněch sporadicky se vyskytujících stanic.

Zajímavostí Eco Up! je i ukazatel stavu paliva. Zatímco ostatní modely VW s pohonem na zemní plyn ukazují stav a dojezd na obě paliva zvlášť, up má ukazatel jeden a stav benzinu tu slouží pouze jako rezerva. To však znamená, že je dobré vždy v nádrži nějaký benzin mít a z provozních důvodů jej občas spotřebovat a načerpat čerstvý. To trochu oddálí návratnost investice do ekologického a úsporného auta. Na druhou stranu případné výrazné zdražení benzinu (nedávno byly ceny na úrovni téměř 40 korun za litr) zase návratnost urychlí.

Vestavěná nádrž na CNG je ve voze zakomponována tak, že neovlivňuje prostor pro posádku ani zavazadla. Na druhou stranu jsou tlakové nádrže, které pojmou celkem 11 kg stlačeného plynu, hodně těžké (nádrže jsou dvě, jedna na 35 litrů plynu, vedle benzinové nádrže, druhá na 37 litrů na místě rezervy). Ve spojení s tím, že auta na CNG jsou tradičně línější než ta benzinová, je tak potřeba počítat s tím, že dynamika auta není kdovíjak oslnivá.

A to i přesto, že výkon motoru oproti základní verzi vzrostl na rovných 50 kW (68 koní) oproti základním 44 kW (60 koní). Na stovku zrychlí Eco Up! za 16,3 sekundy, maximální rychlost je 164 km/h. To ale v městském provozu nemusí být vůbec důležité, mimo město je však toto provedení zřejmě jen nouzovou volbou. Ochota auta zrychlovat a držet tempo v dlouhých stoupáních nebude příliš vysoká.

Podle všeho je Volkswagen Eco Up! jenom jakýmsi začátkem ofenzivy CNG modelů Volkswagenu. K těm současným by měl brzy přibýt také Golf Eco Fuel. Model na zemní plyn chystá i Audi a sluší se poukázat i na fakt, že Eco Up! má i své dvojče v podobě Škody Citigo Green tec, která stojí 254 900 korun v třídveřovém provedení a základní výbavě Active, v pětidveřovém pak o 10 000 korun více. Volkswagen je nabízen v pětidveřové verzi s prostřední výbavou, a tak se s příplatkem 5 000 korun jeví jako zajímavější volba.

Na českém trhu má tato dvojice jediného přímého konkurenta. Je jím Fiat Panda Classic 1.4 CNG s výkonem 70 koní a cenou 289 900 korun. Pandu minulé generace však oba zástupci koncernu VW technicky i výbavou výrazně překonávají, a tak jsou minimálně do příchodu CNG verze současné generace pandy určitě lepší volbou.

Úpravy pro pohon na CNG

Vozidla s pohonem na CNG mají oproti standardním verzím upravené motory a Eco Up! není výjimkou. Litrový tříválec například dostal zvýšený kompresní poměr z 10,5 : 1 na 11,5 : 1. Nová jsou sedla ventilů a upravené jsou kvůli nižší mazací schopnosti paliva i pístní kroužky. Mírnými změnami prošly písty, nová je lambda-sonda a katalyzátor. Zapalování pracuje s vyšším napětím a upraven byl předstih zážehu. Výsledkem jsou pozměněné výkonové parametry motoru, maximální výkon vzrostl o 6 kW na 50 kW, točivý moment však poklesl o 5 Nm na 90 Nm.