Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen spřádá plány na elektrifikaci. Náběh výroby má být opatrný

aktualizováno 
Koncern Volkswagen zahajuje v masovém měřítku elektrifikaci své modelové řady. Týká se to i Škody, která představí první elektrizované auto (hybridní Superb) za dva roky. Teď se aktuálně řeší otázka, kde se budou auta na baterie vyrábět. Podle šéfa odborové rady Volkswagenu by výroba měla začít nejprve v jednom závodě.

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Do roku 2025 bude mít Škoda v evropské nabídce pět elektrifikovaných modelů, první bude velký crossover vycházející ze studie Vision E, kterou značka představila letos. Podle Bernharda Maiera, šéfa mladoboleslavské značky, budou elektrifikované modely schopny vyrábět všechny továrny Škody. Elektrifikací se totiž myslí nejen auta výhradně na baterie, která automobilka postaví na specializované modulární architektuře pro elektromobily, ale také konvenční modely (většinou využívající modulární koncernovou platformu MQB) doplněné o některou formu hybridního pohonu. To je ovšem dlouhodobý výhled.

Plánovanou ofenzivu elektromobilů koncernu Volkswagen vidí střízlivěji šéf odborové rady firmy Bernd Osterloh, který ji chce zpočátku soustředit do jednoho závodu. „V začátcích půjde o smysluplný krok. Už jen z toho důvodu, že lze tímto způsobem minimalizovat rizika související s každým novým rozjezdem,“ uvedl Osterloh před zahájením debat o výhledech do budoucna, které proběhnou v říjnu a listopadu ve Wolfsburgu.

Jde především o to, aby byly využity stávající kapacity, jako příklad jmenoval Osterloh výrobní podnik ve východoněmeckém Cvikově. Například elektrické provedení Volkswagenu Golf se nyní vyrábí v Drážďanech a Wolfsburgu. „Jde mi především o ekonomickou stránku věci – je důležité, abychom nadměrně nezatěžovali jeden podnik. Na druhou stranu máme ve firmě lidi, které musíme zaměstnat,“ zdůraznil Osterloh.

Opatrná slova možná volí pod vlivem toho, že nadšení z průkopnictví na poli elektromobility s automobilkami dnes zrovna nesdílejí zákazníci, elektromobily jsou jen zlomkem v celkovém objemu prodaných aut. Výroba čistě elektrických vozidel je také v mnohém odlišná od klasické produkce. S rozběhem masové výroby má dnes navíc obrovské problémy americká Tesla, která je nyní nejvýznamnějším průkopníkem elektromobility.

Škodovky se budou vyrábět tam, kde budou volné kapacity

Před časem vyvolaly v Česku znepokojení zprávy, podle nichž by měl Volkswagen přesunout část výroby Škody do zahraničních továren. Podle těchto zpráv se uvažovalo o přesunu výroby Škody Superb do závodu v Emdenu. Mluvčí Volkswagenu uvedl, že se vytížení jednotlivých továren, ale i zajištění plynulého chodu při výrobních špičkách bude řešit v rámci celého koncernu, nikoli jednotlivých značek. To se prověří v turnusech. „Aktuálně však nejsou u Škody v plánu žádné změny,“ dodal.

Osterloh uvedl, že neví o žádných úvahách, podle nichž by měla být přesunuta výroba ze závodů Škody. Podle něj ani nic nehovoří proti elektromobilům této značky: „Ale nesmí to vést k tomu, že bychom tam budovali další kapacity, když jinde je máme nevyužité k dispozici.“ Investice podle něj musí být mířeny tak, aby nevznikaly žádné nadbytečné kapacity, ale aby se plně využily stávající možnosti. „Nechci, aby jedna značka vyráběla méně vozidel na náklady jiné značky a byla méně vytížena, ale aby byly investice spravedlivě děleny,“ řekl šéf odborové rady. Například právě Emden a Wolfsburg nejsou podle jeho slov v současnosti dostatečně vytíženy.

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept elektromobilu jménem I.D. Crozz

Volkswagen před nedávnem uvedl, že hodlá zvýšit investice do elektromobility do roku 2030 na 20 miliard eur. Jak na zahájení letošního frankfurtského autosalonu uvedl předseda představenstva Matthias Müller, do roku 2025 chtějí všechny značky koncernu uvést na trh více než 80 nových automobilů s elektromotory, z nichž 50 bude elektromobilů a 30 hybridů. „Nejde o nezávazné plány do budoucna. Je to idea, která je pro nás zavazující a na níž chceme ihned začít pracovat.“ Do roku 2030 by pro všech zhruba 300 modelů vozidel, které koncern celosvětově nabízí ve všech třídách a segmentech, měla existovat minimálně jedna elektrifikovaná varianta.

Cíle koncernu v oblasti elektromobility „nejsou nerealistické, ale vše stojí a padá s infrastrukturou“. Osterloh kritizuje, že v Německu dosud neexistuje plán na výstavbu nabíjecí sítě. Rovněž se zvažuje, že se od roku 2020 začnou elektromobily vyrábět v USA a v Mexiku. „To by bylo smysluplné,“ prohlásil Osterloh. Volkswagen vychází podle dřívějších údajů z toho, že do roku 2025 bude každý čtvrtý nově vyrobený vůz poháněn elektricky.

Aby bylo možné plánované množství elektromobilů vybavit bateriemi, potřebuje koncern podle dřívějších údajů do roku 2025 kapacitu baterií ve výši překračující hranici 150 gigawatthodin ročně. V továrně v Salzgitteru nyní staví VW první pilotní výrobnu baterií. „Vzhledem k vysoké ceně baterií chceme mít výrobnu v Německu.“ Zároveň připomněl, že nelze sázet pouze na současný trend elektromobility: „Moderní diesely budou hrát ještě dlouho důležitou roli. Zároveň se bohužel poněkud zapomíná na ekologické přednosti zemního plynu.“

Autoři:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Mercedes Třída E 2,0...
Mercedes Třída E 2,0...

r.v. 2017, naj. 15 700 km, diesel
1 078 440 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.