Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen spřádá plány na elektrifikaci. Náběh výroby má být opatrný

aktualizováno 
Koncern Volkswagen zahajuje v masovém měřítku elektrifikaci své modelové řady. Týká se to i Škody, která představí první elektrizované auto (hybridní Superb) za dva roky. Teď se aktuálně řeší otázka, kde se budou auta na baterie vyrábět. Podle šéfa odborové rady Volkswagenu by výroba měla začít nejprve v jednom závodě.

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Do roku 2025 bude mít Škoda v evropské nabídce pět elektrifikovaných modelů, první bude velký crossover vycházející ze studie Vision E, kterou značka představila letos. Podle Bernharda Maiera, šéfa mladoboleslavské značky, budou elektrifikované modely schopny vyrábět všechny továrny Škody. Elektrifikací se totiž myslí nejen auta výhradně na baterie, která automobilka postaví na specializované modulární architektuře pro elektromobily, ale také konvenční modely (většinou využívající modulární koncernovou platformu MQB) doplněné o některou formu hybridního pohonu. To je ovšem dlouhodobý výhled.

Plánovanou ofenzivu elektromobilů koncernu Volkswagen vidí střízlivěji šéf odborové rady firmy Bernd Osterloh, který ji chce zpočátku soustředit do jednoho závodu. „V začátcích půjde o smysluplný krok. Už jen z toho důvodu, že lze tímto způsobem minimalizovat rizika související s každým novým rozjezdem,“ uvedl Osterloh před zahájením debat o výhledech do budoucna, které proběhnou v říjnu a listopadu ve Wolfsburgu.

Jde především o to, aby byly využity stávající kapacity, jako příklad jmenoval Osterloh výrobní podnik ve východoněmeckém Cvikově. Například elektrické provedení Volkswagenu Golf se nyní vyrábí v Drážďanech a Wolfsburgu. „Jde mi především o ekonomickou stránku věci – je důležité, abychom nadměrně nezatěžovali jeden podnik. Na druhou stranu máme ve firmě lidi, které musíme zaměstnat,“ zdůraznil Osterloh.

Opatrná slova možná volí pod vlivem toho, že nadšení z průkopnictví na poli elektromobility s automobilkami dnes zrovna nesdílejí zákazníci, elektromobily jsou jen zlomkem v celkovém objemu prodaných aut. Výroba čistě elektrických vozidel je také v mnohém odlišná od klasické produkce. S rozběhem masové výroby má dnes navíc obrovské problémy americká Tesla, která je nyní nejvýznamnějším průkopníkem elektromobility.

Škodovky se budou vyrábět tam, kde budou volné kapacity

Před časem vyvolaly v Česku znepokojení zprávy, podle nichž by měl Volkswagen přesunout část výroby Škody do zahraničních továren. Podle těchto zpráv se uvažovalo o přesunu výroby Škody Superb do závodu v Emdenu. Mluvčí Volkswagenu uvedl, že se vytížení jednotlivých továren, ale i zajištění plynulého chodu při výrobních špičkách bude řešit v rámci celého koncernu, nikoli jednotlivých značek. To se prověří v turnusech. „Aktuálně však nejsou u Škody v plánu žádné změny,“ dodal.

Osterloh uvedl, že neví o žádných úvahách, podle nichž by měla být přesunuta výroba ze závodů Škody. Podle něj ani nic nehovoří proti elektromobilům této značky: „Ale nesmí to vést k tomu, že bychom tam budovali další kapacity, když jinde je máme nevyužité k dispozici.“ Investice podle něj musí být mířeny tak, aby nevznikaly žádné nadbytečné kapacity, ale aby se plně využily stávající možnosti. „Nechci, aby jedna značka vyráběla méně vozidel na náklady jiné značky a byla méně vytížena, ale aby byly investice spravedlivě děleny,“ řekl šéf odborové rady. Například právě Emden a Wolfsburg nejsou podle jeho slov v současnosti dostatečně vytíženy.

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept elektromobilu jménem I.D. Crozz

Volkswagen před nedávnem uvedl, že hodlá zvýšit investice do elektromobility do roku 2030 na 20 miliard eur. Jak na zahájení letošního frankfurtského autosalonu uvedl předseda představenstva Matthias Müller, do roku 2025 chtějí všechny značky koncernu uvést na trh více než 80 nových automobilů s elektromotory, z nichž 50 bude elektromobilů a 30 hybridů. „Nejde o nezávazné plány do budoucna. Je to idea, která je pro nás zavazující a na níž chceme ihned začít pracovat.“ Do roku 2030 by pro všech zhruba 300 modelů vozidel, které koncern celosvětově nabízí ve všech třídách a segmentech, měla existovat minimálně jedna elektrifikovaná varianta.

Cíle koncernu v oblasti elektromobility „nejsou nerealistické, ale vše stojí a padá s infrastrukturou“. Osterloh kritizuje, že v Německu dosud neexistuje plán na výstavbu nabíjecí sítě. Rovněž se zvažuje, že se od roku 2020 začnou elektromobily vyrábět v USA a v Mexiku. „To by bylo smysluplné,“ prohlásil Osterloh. Volkswagen vychází podle dřívějších údajů z toho, že do roku 2025 bude každý čtvrtý nově vyrobený vůz poháněn elektricky.

Aby bylo možné plánované množství elektromobilů vybavit bateriemi, potřebuje koncern podle dřívějších údajů do roku 2025 kapacitu baterií ve výši překračující hranici 150 gigawatthodin ročně. V továrně v Salzgitteru nyní staví VW první pilotní výrobnu baterií. „Vzhledem k vysoké ceně baterií chceme mít výrobnu v Německu.“ Zároveň připomněl, že nelze sázet pouze na současný trend elektromobility: „Moderní diesely budou hrát ještě dlouho důležitou roli. Zároveň se bohužel poněkud zapomíná na ekologické přednosti zemního plynu.“

Autoři:



Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Kritik elektromobilů v ráži: A komu chcete ty elektromobily prodat?

Volkswagen I.D. Buzz

Proč kupovat výrazně dražší auto, jež navíc nedosahuje kvalit toho, které už máte? Profesor Fritz Indra se v rozhovoru...



K plavkám bouchačka a gorila jezdí vpředu: tato pravidla fakt platí

(Ilustrační snímek)

V Saúdské Arábii ještě stále nesmí řídit ženy, zato na Aljašce může řídit každý, komu bylo čtrnáct. Někde musí před...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...

V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Další z rubriky

Ceny mědi rostou, může za to elektromobilní šílenství

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta

Rozmach elektrických vozidel, které naplánovaly automobilky pod tlakem na snižování emisí, má výrazný efekt na vývoj...

Budoucnost podle šéfů automobilek: potíže s nabíjením, prodej on-line

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...

Do roku 2025 celosvětově zanikne 30 až 50 procent klasických automobilových dealerství. Prodej aut se přesune na...

Na CESu představili nářadí pro autonomní jízdu, které vzniklo v Česku

Nadnárodní společnost Valeo představila na veletrhu CES v Las Vegas...

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas obdivují návštěvníci řadu technologií, které by v budoucnosti měly...

Najdete na iDNES.cz