Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen Golf GT: statečné srdce

aktualizováno 
Stříbrný nevýrazný kabát z něj dělá toho pravého šedého vlka v rouše beránčím. Když na něj začnete na okresce dorážet, procedíte možná mezi zuby cosi o tunerovi, kterému už nezbylo lepidlo na poslední literu z magického trojpísmenní GTI. Ale chyba lávky, bez ohromujícího zvukového doprovodu vaše úšklebky hanebně ztrestá, až vám i černé folie na oknech zblednou a čepice, chránící kšiltem levé ucho, odlétne.

VW Golf GT - "Gétéčko“ se bohužel nedostalo k půlmilionové hranici, kde by ho i na kost od výbavy oholené kupovali hordy nadšenců, takhle je spíše variantou pro technicistně smýšlející kupce GTIčka. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí  |  zevnitř  |  motor  |  jízda závěr

Na první pohled docela obyčejný golf, unisexová barva, pět dveří... přesně s tímhle jezdí sousedka v sobotu do supetmarketu a v neděli na hřbitov, zklamáním je i zdvihový objem 1390ccm napsaný v techničáku.

Ona ta čtrnáctistovka ale zase tak "obyčejná" není. Je vlastně hodně neobyčejná, dokonce natolik, že ji Volkswagen ji chrání jako rodinné stříbro a žárlivě ho zatím nechce půjčit ani koncernovým příbuzným.

"Gétéčko“ má na dnešní sporťáky hodně podměrečný motor co do objemu, když ale přijmete jeho pravidla hry, letíte jak s větrem o závod. Tahle "obyčejná" čtrnáctistovka předvádí pod kapotou golfu hodně statečný výkon, když jí konkurenti neporazí hrubou silou svých mnoha kubíků, bude jim víc než dobrým soupeřem. A není troufalé říci, že na technické trati plné zatáček jim to gétéčko "natře", nebo jim minimálně znechutí sobotní odpoledne.

Může se hodit

Prodej nových i ojetých vozů Volkswagen Golf www.automodul.cz

Co na tomhle autě opravdu chybí, je označení motorizace na zádi. Jedna-čtyřka by se tam hezky vyjímala, to už by ale mnohem objemněji vybavení soupeři nemuseli "rozdýchat" vůbec.

Volkswagen Golf nepatří ke krasavcům, za kterými by se děvčata otáčela. Jeho baculaté tělo nevzbuzuje příliš emocí a když náhodou zaparkujete vedle minulé generace, nespatříte žádný výraznější posun.

VW Golf GT

Ve Wolfsburgu sází především na jistotu, extravagantní kousky a kdejaké designérské excesy si u vozu s takovou tradicí prostě nedovolí. Negativista by řekl, že žije ze slávy předchůdců, zarytý golfista by jistě poznamenal cosi o klasice a nadčasovosti a běžný uživatel, tomu přijde nenápadný vzhled vlastně vhod.

Testovaná verze GT hraje v modelové hierarchii třetí housle, ale příslušnost ke skupině sportovních derivátů prozrazuje její zevnějšek minimálně. Něco málo napoví kola z lehkých slitin, stylizovaná mřížka chladiče, dvojitá koncovka výfuku a štítky s označením GT. Trochu matoucí jsou kontextu se zaměřením vozu nelakované části nárazníků, které by spíš ukazovaly na ekonomickou verzi "junior-golf" než třičtvrtěmilionového sprintera.

Jinak je to golf, který známe a který se za ty tři roky potkávání vlastně dost okoukal. Dost možná také proto, že se mu na českém trhu tak dobře daří.

Ani uvnitř vozu to není žádný festival novot. Až na drobné detaily se interiér prakticky neliší od základních verzí. Známé tvary, známé plasty, známé všechno. Kvalita zpracování je samozřejmě příkladná, nic ovšem nenaznačuje, že zrovna tenhle golf by měl posádku něčím zaujmout.

VW Golf GT

První, co na palubě vozu upoutá pozornost jsou anatomicky tvarovaná a velmi pohodlná přední sedadla s výrazným bočním vedením. Ani ta však nejsou ve výbavě žádnou novinkou. Na chlup stejného posezení si užívají i majitelé golfu v provedení Sportline.

Štítek s označením verze umístěný na volantu a interiérový dekor v grafitovém provedení také nepatří k výsadám "gétéčka".

Zásadní inovace je před zraky méně pozorných dobře ukryta v prostoru za volantem. V přístrojové kapličce nahradil důležitý teploměr vody malý tajemný ciferník s nápisem BOOST, ve kterém se může při polechtání plynového pedálu červená ručička uběhat.

Právě boost-budík ovšem prozrazuje co se děje vepředu. Benzinová čtrnáctistovka je totiž notně dopovaná dávkami vzduchu a právě BOOST má řidiči ukazovat, jak je motor v danou chvíli přeplňovaný. V praxi se ale z něj nic vyčíst nedá a o jeho informativním charakteru tak lze přinejmenším pochybovat.

VW Golf GT

Kdo se nechá táhnout mainstreamem, koupí si GTIčko. Jste-li ale fajnšmekr třicet koní oželíte, a to i přesto, že za "I" v jeho jméně moc neušetříte. Konstruktérům VW se podařilo téměř popřít heslo pana Bentleye "Objem ničím nenahradíš". Říkají: "Jde to – turbem, kompresorem a přímým vstřikem."

Kdo se nechá táhnout mainstreamem, koupí si GTIčko. Jste-li ale fajnšmekr třicet koní oželíte, a to i přesto, že za "I" v jeho jméně moc neušetříte.

Neskutečně pružný, lehkonohý, střelhbitě reaguje na sebevětší zlomyslnost, která se urodí v hlavě řidiče - tak se dá jednoduše popsat dojem TSIčka. Díky kompresoru, který dopuje motor kyslíkem od nízkých otáček do doby než se roztočí vrtule turba, je v každé chvíli k mání dostatek výkonu. Tento dvojitý doping si dopřává motor 1,4 vybavený systémem přímého vstřikování paliva FSI.

Jako chybu bude neznalý čtenář technické dokumentace považovat údaj v kolonce výkon - 170 koní (125 kW). Tabulky výrobce dále říkají, že maximální kroutící moment je 240 newtonmetrů, zrychlení z nuly na stovku se odehraje během 7,9 sekund a maximálka je 220 kilometrů v hodině.

VW Golf GT

Kouzlo motoru ale spočívá někde jinde. Zvolená technologie totiž zaručuje dokonalou linearitu agregátu, není třeba čekat na sepnutí turbodmychadla a udržovat otáčky nad potřebnou mezí, TSIčku se stačí přehoupnout přes nějakých tisíc otáček a frčí seč mu pneumatiky 225/45 R17 stačí.

Motor nemá citelnou výkonovou špičku, obejde se bez turboefektu, ale táhne od nuly do konce otáčkoměru jako o život. Prostě a jednoduše "nalosujete" v převodové skříni nějakou z šesti rychlostí a jedete srážet hřebínky "namachrovaným frajírkum" oplývajícím koňskými silami. Zdá se to až neuvěřitelné, ale je schopný si i na dvojku a trojku "odhrábnout".

Jediné, čím vás tento agregát zklame, je zvuk. Od prostoru pro posádku je vzorně odhlučněn, na nějaké burácení výfuku zapomeňte také. O poznání výraznější zvukové kulisy se Vám nedostane ani při jízdě se staženými okny.

VW Golf GTVW Golf GT

Příznivou stránkou malého motoru je i střídmý apetit. Při běžném tempu, bez ambic trhat ekorekordy jezdí GT v kombinovaném cyklu se sedmilitrovou spotřebou, jízda na maximum znamená dvoucifernou spotřebu začínající jedničkou. Při normálním prohánění se do deseti litrů vejde s přehledem.

Velkou neznámou zůstává životnost přeplňovaného motůrku, který bude většina soutěživých majitelů neustále točit do hvězdných výšin. Logika ovšem říká, že by si VW nedovolil přijít na trh s něčím, co není řádně ozkoušené a dostatečně odolné vůči neomalenému zacházení.

Pro začátek bude stačit, kdy se řidiči konečně naučí nechat turbodmychadlu po RZtě čas na "odfrknutí". V praxi to žádnou alchymii nevyžaduje, jednoduše necháme po dojetí motor ještě jednu až dvě minuty běžet, aby se stačil uklidnit a vychladit.

VW Golf GT

Papírové slabší hodnoty výkonu nemusí vždy znamenat menší požitek z jízdy. Čistě subjektivní pocit říká, že s GTčkem se užije více zábavy než s GTIčkem a R32. Má sice o 30 respektive 80 koní méně než závodiví bráchové, to ale zážitkům vůbec neubírá, ba právě naopak.

Tenhle neobyčejný golf aspiruje na krále zatáček, ač mu motor roztáčí jen přední kola. Motorem nepřetížená přední náprava dovoluje vrhat se do zatáček bez nežádoucí nedotáčivosti rychleji, než by si kdo pomyslel. Tiše a s přehledem odvádí zbytek práce šampiona klikatic zadní čtyřprvková náprava.

Stejně jako "gétéíčko" i "gétéčko" má oproti standardu o 15 milimetrů snížený podvozek, díky nepatrně lepšímu rozložení hmotnosti ale poskytuje o třídu komfortnější svezení.

Chování vozu je překvapivě hodně neutrální. I při vysokých rychlostech je držení zvolené stopy velmi precizní a klid s jakým se vůz pouští i do ostrých vlásenek je těžko popsatelný.

Tradiční výtka míří na adresu "pře"posilovače řízení, který k rukám řidiče přivádí omezené množství informací od vozovky. Vyšší účinnost by si vzhledem k naturelu naopak zasloužila brzdová soustava.

Došli jsme k nejzávažnější vadě modelu Golf GT a tou je jeho astronomická cena. Jen vedení VW ví, proč mu nasadilo tak neskutečně vysokou cenovku.

VW Golf GTMohou za to vysoké náklady vložené do vývoje, je to drahou technologií výroby, nebo je to jen pojistka proti kanibalizaci zákazníků prestižněji působícího GTIčka, které má ale jedna-čtyřkový golf nečekaně blízko na dostřel?

"Gétéčko" se bohužel nedostalo k půlmilionové hranici, kde by ho i na kost od výbavy oholené kupovali hordy nadšenců, takhle je spíše variantou pro technicistně smýšlející kupce GTIčka.

Nejlevnější golf ve verzi GT je k mání za 719 tisíc, spolupráci s dvouspojkovou převodovkou DSG, si tuzemský dovozce cení na dalších 61 tisíc Kč.

Pohled do ceníku golfu odhalí, že silnější brácha GTI, se srovnatelnou výbavou startuje na 769 tisících. Rozdíl je tu "zanedbatelných" padesát tisíc, kdo ale jen trochu hoví technice, ten GTčko v nabídce rozhodně nepřehlédne...

PLUSY
+ nízká sazba povinného ručení
+ vynikající dynamické vlastnosti
+ mimořádná pružnost motoru
+ velmi dobré jízdní vlastnosti
+ nízká spotřeba pohonných hmot
+ příjemné ovládání

MINUSY
- vysoká pořizovací cena
- nepříliš komunikativní řízení
- slabší účinnost brzdové soustavy
- malá odlišnost od základní verze

Volkswagen Golf GT v číslech

motor

zážehový, přímovstřikový (FSI), přeplňovaný turbodmychadlem a kompresorem

max. výkon (kW/k)

125/170

max. kroutící moment (Nm)

240

objem (ccm)

1390

spotřeba město/mimo město/kombinace (l)

9,8 / 6,1 / 7,4

max. rychlost (km/h)

220

zrychlení 0-100
km/h (s)

7,9

délka x šířka x výška x rozvor (mm)

4204 x 1759 x 1479
x 2578

objem kufru sklop./ nesklop. zadní sedadla (l)

350/1305

hmotnost provozní/celková (kg)

1271/1850

základní cena v Kč

719 100

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Ford 6 míst   2,0
Ford 6 míst 2,0

r.v. 2005, naj. 462 000 km, diesel
83 490 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.