Každý květen se už od roku 1982 k jezeru Wörthersee v rakouských Korutanech sjíždějí milovníci Volkswagenů Golf GTI a dalších upravených seatů, audin a nově i škodovek. Akce má velkou podporu značek, a tak se každá snaží vytáhnout s originálním konceptem, který staví přímo pro tuto akci. Škoda letos přivezla nabroušený rapid, čtěte zde.
Volkswagen Design Vision GTI je do extrému vyladěný a upravený Golf GTI, který už v nové sedmé generaci žhaví gumy. Sériové provedení vyrazí do prodeje co nevidět, první dojmy ze svezení říkají, že je to neskutečně rychlý a obratný sportovec, který padne do ruky každému.
To monstrum od rakouského jezera bude ovšeme potřebovat mnohem zručnějšího krotitele.
Namísto čtyřválcového přeplňovaného dvoulitru s výkonem 220 (za příplatek 230 koní) dostal bílý přízrak třílitrový přímovstřikový šestiválec biturbo, ze kterého motoráři vydolovali 503 koní (370 kW) a 560 newtonmetrů točivého momentu.
Aby takovou sílu vůbec auto přeneslo na silnici, přenáší dvouspojková převodovka DSG sílu na všechna čtyři kola.
Z nuly je mohutně ospojlerovaný golf na stovce za 3,9 sekundy a prý umí uhánět až třístovkou.
Základem je stále ještě architektura MQB, kterou kromě golfu používají také nové octavia, Audi A3 a Seat Leon. Karoserie však, i když golfa připomíná, prošla mnoha úpravami. Snad jediný díl nezůstal bez úpravy. Volkswagen tak ukazuje variabilitu své modulární platformy.
Oproti obyčejnému GTIčku je studie o patnáct milimetrů kratší, o šest nižší a o sedm širší. Konečné rozměry jsou tak: 425 cm délky, 138 výšky a 187 šířky. Auto sedí na dvacetipalcových kolech (235/35 R20 vpředu a 275/30 R20 vzadu) pod kterými jsou schované mohutné karbokeramické kotouče brzd (vpředu průměr 380 a vzadu 356 milimetrů).
Přepracovaný je také interiér, kde stavitelé hýřili hliníkem, alcantarou a červenou nití. Má mnohem ostřejší tvary a je jen dvoumístný. Místo zadních sedadel zaujal vestavěný rám zvyšující tuhost karoserie. Středový panel minimalisticky pojaté přístrojovky se víc natočil k řidiči. Asi nejzajímavější novinkou je umístění voliče jízdních režimů přímo na volant. Doplňme, že to okoukali u Ferrari, kde voliči říkají "manettino".
Pro upřesnění: 503 koní je hodně, ale není to nejvíc. Před šesti lety se u Wörthersee zjevil Volkswagen Golf GTI, do kterého konstruktéři napasovali 650koňový osmiválec, čtěte více.