Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda s Golfem Sportsvan. TDI odstavil na vedlejší kolej

aktualizováno 
Byl by to jen další z řady obyčejných faceliftů. Jenže modernizace velkoprostorové verze Volkswagenu Golf v tichosti přináší nový přístup k nabídce motorů. Do prodeje přichází jen s benzinovými jednotkami, kdo chce diesel, musí si počkat.

Volkswagen Golf Sportsvan | foto: Volkswagen

V době, kdy se zájem zákazníků a s tím i samotných automobilek přesouvá od kategorie MPV k atraktivnějším, i když méně praktickým SUV, to Volkswagen nevzdává. Golf Sportsvan, který před třemi lety nahradil méně úderně nazvaný model Golf Plus, s příchodem crossoveru T-Roc nekončí. Po vzoru klasického Golfu prošel modernizací, která přinesla novinky ve výbavě.

Zároveň tento facelift odstavil naftové motory mimo hlavní proud. Je tichým, avšak výmluvným důkazem, že věhlas loga TDI je slábnoucím odleskem někdejších časů. Konkrétním projevem je to, že vylepšený Sportsvan přichází na trh nejprve jen s benzinovými motory. Oficiální materiály pouze zmiňují pozdější uvedení motorů TDI s výkonem 85 a 110 kW, tedy obvyklých kubatur 1,6 a 2,0 litru. Akorát konfigurátor českého zastoupení dává tuzemským zákazníkům jistotu, že kompaktní MPV půjde i nadále pořídit s naftovým motorem. Ale nejdříve až na  jaře.

Volkswagen Golf Sportsvan

Výbava vždy bohatá

Už základní varianta Trendline, která se nabízí jen s litrovým motorem a stojí 454 900 korun, je velmi bohatá. Zahrnuje posuvná zadní sedadla, střešní ližiny, dvouzónovou klimatizaci, rádio s barevným dotykovým displejem, tempomat, kožený volant, loketní opěrku a také náhradní kolo. Prostřední verze Comfortline vychází nejméně na 510 900 korun. Přidává adaptivní tempomat, litá kola, lepší přední sedadla, sklopné stolky pro cestující vzadu, zadní středovou loketní opěrku a spoustu drobných vylepšení, jako jsou schránky pod předními sedadly nebo osvětlená make-up zrcátka.

Při pohledu na prodejní statistiky ovšem nic z výše uvedeného nepřekvapí. Každý pátý golf prodaný u nás je sportsvan, ale jen desetina zákazníků si od prodejců odváží diesel.

Zbytek bude místo stávajících čtyřválců 1.2 TSI (63 a 81 kW) a 1.4 TSI (92 a 110 kW) volit tříválec 1.0 TSI nebo zbrusu nový čtyřválec 1.5 TSI.

Základní motor stačí, ale kupte si 1.5 TSI

K prvním testům Volkswagen poskytl všechny tři benzinové motory, které budou k dispozici na českém trhu. Slabší tříválec s výkonem 63 kW a pětistupňovou převodovkou bude k mání jen na některých trzích; ten náš patří k těm, kde je minimem 81 kW a šestistupňový manuál.

Litrový motor je pro Sportsvan důstojným pohonem. Rád se nechá vytáčet a díky svým 200 newtonmetrům potěší schopností pružně zrychlovat. Racionálně uvažující zákazníky bezpochyby uspokojí, vytknout mu snad lze jen poměrně hlučný projev s typickým zvukem tříválce.

Ale většina zákazníků stejně skončí u většího 1.5 TSI, který je ve verzi s výkonem 96 kW o snesitelných 37 tisíc korun dražší. Projevuje se podstatně kultivovaněji, v kabině ho téměř není slyšet. Má také větší výkonovou rezervu a při prvních kilometrech za volantem jsme u něj zjistili prakticky stejnou spotřebu jako u tříválce – mezi 6 a 6,5 litru na 100 km.

V tomto provedení je 1.5 TSI důkladně vylepšenou evolucí stávajícího 1.4 TSI. K již používanému vypínání válců, které Volkswagen označuje zkratkou ACT, přidává ve světě benzinových motorů unikátní turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Řešení, které je u dieselů dnes zcela běžné, se z různých důvodů, především však kvůli vyšší teplotě spalin, u benzinových motorů objevovalo zatím jen ve výkonných sportovních vozech.

Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Golf Sportsvan

Ve Sportsvanu ze středu benzinové nabídky naklápění lopatek v turbu přináší to samé, co znají řidiči turbodieselů – rychlejší a plynulejší náběh plnícího tlaku, čili hladší a výraznější reakce na sešlápnutí plynového pedálu v nízkých otáčkách. Jestli má být některý z nabízených motorů v MPV kategorie Golfu vaší první volbou, je to právě tento.

Důvodem je i to, že výkonnější varianta se 110 kW se povinně váže se sedmistupňovým automatem DSG a nejvyšší výbavou Highline. To znamená cenu 677 900 korun a zúžení okruhu potenciálních zájemců na ty, kteří chtějí auto s DSG a bohatou výbavou. Cenový odstup od nižší řady Comfortline s 1.5 TSI/96 kW a DSG je 70 tisíc, přičemž vedle vyššího výkonu získáte parkovací senzory vzadu i vepředu, mlhovky, větší kola i displej rádia, sportovní sedadla nebo LED osvětlení interiéru. Tedy nabídka pro fajnšmekry.

Pro úplnost se sluší dodat, že silnější patnáctistovka má turbo klasické s pevnými lopatkami, ale intuitivně řadící DSG dává i v přímém srovnání minimum možností porovnat rozdíl v reakcích motoru na plyn.

Ostatní změny jsou spíše symbolické

Mimo nasazení nových motorů zásadní úpravy od inovovaného sportsvanu nečekejte. Nové nárazníky, přepracovaná světla, jiný design kol a nové materiály v interiéru jsou detaily, které patří ke každému faceliftu. Doplňuje je nahrazení příplatkových xenonových světel diodovými a také nový lak karoserie, nikterak křiklavý, ale pohledný vínový odstín Cranberry Red.

Fotogalerie

Téměř povinnou změnou je nasazení dotykových displejů ve „skleněném“ designu, představených před rokem v klasickém Golfu. Ten největší, 9,2palcový se ovládá čistě dotykově, protože postrádá jakékoliv tlačítko, ale na rozdíl od hatchbacku a kombi ve Sportsvanu nelze doplnit o digitální přístrojový štít. Paleta asistenčních systémů se rozšiřuje o sledování chodců nebo asistent pro couvání s přívěsem.

Ale Golf Sportsvan žádné zásadní úpravy nepotřeboval. Zájem zákazníků je stabilní a konkurenty byste tomuto kompaktnímu MPV napočítali na prstech jedné ruky – na jedné straně je to Renault Scénic a Citroen C4 Picasso, na straně druhé pak podstatně dražší BMW 2 Active Tourer a Mercedes třídy B. Jen tyto modely umí v karoserii s délkou okolo 4,35 metru nabídnout vyšší posaz v kombinaci s posuvnými zadními sedadly a obřím kufrem. Ten má ve volkswagenu objem celých 590 litrů.

Autoři:



Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Škdoa Karoq

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I...

První jízda v Seatu Arona: katalánská novinka se povedla

Seat Arona

Martorell je pupkem španělského autoprůmyslu, ve městě čtyřicet kilometrů vzdáleném od Barcelony sídlí Seat. Značka...

Impreza se nečekaně vrátila do Evropy. Už jsme s ní jeli

Subaru Impreza

Subaru za pár let přestavělo svojí evropskou nabídku, dnes o sobě hrdě říká, že je to značka SUV. Pravda, jezdí stále...



Najdete na iDNES.cz