Prvního člena nové rodiny elektricky poháněných modelů ID už si zarezervovalo 10 tisíc zájemců. Kvóta pro Českou republiku je rozebraná.
„Zájem zákazníků o speciální edici ID.3 1ST, limitovanou na 30 000 vozů, výrazně překonal očekávání značky. Během prvních 24 hodin bylo zaznamenáno již více než 10 000 rezervací v celé Evropě navzdory extrémnímu tlaku na elektronický rezervační systém. A tento počet se každou hodinu zvyšuje,“ popisuje David Valenta z Porsche Česká republika, importéra vozů koncernu Volkswagen.
Nejdůležitějšími trhy pro model ID.3 v Evropě budou podle předpokladů značky Norsko, Německo, Nizozemí, Francie, Velká Británie a Rakousko. Předrezervace se ovšem otevřely i pro Česko republiku. „Většina vozů byla rezervována během prvních několika hodin. Dva dny po otevření rezervačního systému už byly všechny exempláře první limitované edice pro český trh rozebrané,“ uvádí Valenta. „Vozy z první edice dorazí ke svým zákazníkům v polovině roku 2020. Předprodej vozů ze standardní nabídky bude zahájen po představení ID.3 na frankfurtském autosalonu v září 2019,“ upřesňuje. Výroba modelu bude podle plánu zahájena na konci roku 2019.
V Německu budou závazné objednávky platné k dubnu 2020. Do té doby mohou zákazníci svou rezervaci kdykoli zrušit bez jakéhokoli postihu a registrační částka, v Česku 25 tisíc korun, jim bude vrácena. Speciální edice ID.3 1ST má bohatou výbavu a dojezd až 420 kilometrů (WLTP) s 58kWh akumulátorem, cena prozatím není přesně známá, má být na úrovni 40 tisíc eur (milion korun). Zákazníci totiž budou volit přesnou konfiguraci až po premiéře vozu na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu. Aktuálně totiž není ani známá přesná podoba vozu, Volkswagen ukázal jen maskovaný prototyp.
Volkswagen nabízí speciální edici ID.3 1ST ve čtyřech barvách a třech verzích. Všechny budou mít velká kola zatím nespecifikovaného rozměru a rozsáhlou výbavu. V základní konfiguraci bude mimo jiné hlasové ovládání a navigační systém, ID.3 1ST Plus k tomu přidá navíc lepší LED-Matrix světlomety a dvoubarevný design exteriéru a interiéru a ID.3 1ST Max má navíc velké panoramatické střešní okno nebo průhledový (head-up) displej s rozšířenou realitou.
Verze se 420kilometrovým dojezdem je prostřední. Základní doporučená cena modelu ID.3 s nejmenší 45kWh sadou akumulátorů, která má dostačit na tabulkový dojezd 330 km, má podle slibů značky zůstat v Německu pod hranicí 30 000 eur, to je 770 tisíc korun. „Uvedená cena je před odečtením případných státních subvencí, které některé státy pro elektromobily poskytují,“ upřesňuje Valenta. K mání bude ještě vrcholová verze se 77kWh akumulátorem, která slibuje 550kilometrový dojezd.
ID3 má být vlastně elektrickým ekvivalentem Golfu. Sama automobilka říká, že číslo 3 v označení modelu má několik významů: zaprvé označuje místo na škále modelů značky, takže pod trojkou zůstává místo pro dva menší elektrovolkswageny; a také má být třetím přelomovým modelem v historii značky po Broukovi a Golfu.
Zástupci značky slibovali cenu lidového elektrického modelu na úrovni lépe vybaveného dieselového golfu. Ten vyjde v prostřední výbavě a nejslabším turbodieselem (1,6 TDI 115 k) v Německu na 26 300 eur, 150koňové dvoulitrové TDI je za 29 tisíc eur.
Volkswagen se vydal stejnou cestou jako ostatní, vzhledem k vysokým nákladům na akumulátory, které u vozu tvoří asi 40 procent nákladů, není velký prostor pro snižování cen. I proto výrobci ve většině světa, s americkou Teslou v čele, začínají nejdříve s prodejem větších a vybavenějších modelů, za které jsou zákazníci schopni a ochotni platit. Menší elektrifikovaná auta pak napěchovávají výbavou, aby extrémní cenu v porovnání s modelem se spalovacím motorem alespoň trochu obhájili před zákazníky.
Volkswagen nabízí těm, kteří se zaregistrovali, možnost bezplatného nabíjení elektromobilu po dobu jednoho roku s limitem 2000 kWh odebrané elektrické energie ve veřejných nabíjecích stanicích zařazených do nabíjecí aplikace Volkswagen „We Charge“, a také v celoevropské síti rychlonabíjecích stanic IONITY, na níž se Volkswagen podílí.
ID.3 je prvním modelem Volkswagen na základě modulární platformy MEB pro elektromobily. Auto má vnější míry odpovídající golfu, nabídnout má ovšem prostornost na úrovni Passatu. Elektromotor s výkonem 150 kW má pohánět zadní kola. Maximální rychlost ovšem bude pravděpodobně elektronicky omezená na 180 km/h.
Po uvedení ID.3 na trh budou následovat další modely, jejichž podobu naznačily studie, jako je ID. CROZZ, ID. VIZZION nebo ID. ROOMZZ. „Značka Volkswagen se chce svou elektrickou ofenzivou stát do roku 2025 globální jedničkou s více než dvaceti pouze elektricky poháněnými modely a ročním prodejem přesahujícím jeden milion vozů s nulovými emisemi a rozsáhlou konektivitou,“ vysvětluje David Valenta.
„Zahájením celoevropského předběžného objednávání modelu ID.3 se elektrická mobilita v podání značky Volkswagen mění pro naše zákazníky v realitu. Od dnešního dne se na ní může podílet každý,“ řekl Jürgen Stackmann, člen představenstva značky Volkswagen, odpovědný za prodeje, marketing a poprodejní služby,
„S modelem ID.3 jsme připravili elektromobil pro hromadnou mobilitu. Nejprve budeme s modelem ID.3 elektrifikovat Evropu a pak ostatní regiony. V blízké budoucnosti budou následovat další elektrické modely z rodiny ID.“
Značka Volkswagen působí na více než 150 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve více než 50 závodech ve 14 zemích. V roce 2018 vyrobila 6,24 milionu vozidel, v současnosti pracuje pro společnost 195 878 lidí na celém světě. K tomu je nutné připočítat více než 10 000 prodejců s 86 000 zaměstnanci. Podle pesimistických analýz se ovšem sázka na elektromobilitu nemusí koncernu VW vyplatit (čtěte zde a zde).