Volkswagen má v Číně jedinečnou pozici, pro starší generace je jméno značky dokonce synonymem pro auto. V roce 1984 tu totiž partnerstvím německého výrobce s čínskou firmou SAIC automobilismus začal. Volkswagen Číňanům vtiskl představu o tom, jak má správné auto vypadat do té doby znala většina z nich jen jízdní kolo. Výrobu aut „pro lidi“, německy „volks wagenů“, má značka ve jménu. Jenže z volkswagenů je dnes lepší zboží, největší automobilový koncern světa má mezi svými osmi značkami osobních aut i levnější známky než je VW - Škodu a Seat.
Jenže je to málo, vedení Volkswagenu už si dlouhá léta láme hlavu, jak aspoň napodobit fenomenální úspěch Dacie, která s geniální strategií „chudoba cti netratí“, jež jednoduchost povýšila na virtuozitu a láci na hlavní klad, okouzlila i rozmazlené Evropany.
Volkswagen měl uvedení nové „low-cost“ značky naplánované už na rok 2015 (čtěte zde), mezi tím se několikrát měnila strategie, koncernem a pak i celým světem se přehnal uragán Dieselgate a manažerům vymyšlený obchodní a strategický model stále nevycházel tak, aby byl dostatečně ziskový.
V roce 2019 se tedy představuje nová značka Jetta, kterou chce prozatím jen v Číně Volkswagen nabídnout levnější auta. Na trh má značka, která přebírá jméno v Číně velmi populárního modelu Volkswagenu, vstoupit ve třetí čtvrtině letošního roku. Jetty mají přitáhnout mladou klientelu (25 až 35 let) z venkovských oblastí.
Mimo městských aglomerací se motorismus v Číně stále rozvíjí překotně, většina kupujících si pořizuje své první auto v životě. Jetty se mají nabízet ve specializovaných autosalonech, do konce roku jich má vyrůst asi dvě stě, v plánu je ovšem také zavedení alternativních způsobů prodeje, kromě online obchodů to má být také prodej v obchodních centrech, zajímavou formou prodeje budou mobilní showroomy - pojízdné prodejny.
Nová značka má podle Stackmanna šanci výrazně navýšit prodejní podíl na trhu, protože vyplní prostor mezi zavedenou značkou VW a vozy pro „základní mobilitu“ nabízenými lokálními výrobci, prodej těchto jednoduchých modelů dnes tvoří asi třetinu čínského trhu, na kterém se ročně prodá přes dvacet milionů nových aut. Loni na podzim prodal Volkswagen v Číně třicetimilionté auto za celou třicetiletou historii své přítomnosti na tomto trhu (čtěte zde). Značky koncernu Volkswagen (VW, Škoda, Audi) prodaly v loňském roce v Číně přes 4 miliony aut, z toho 3,11 milionu samotné značka VW. Pro všechny je to největší trh světa.
Jetty se budou vyrábět v továrně v Chengdu, kde se v rámci joint-venture podniku FAW-Volkswagen už dlouhé roky vyrábějí volkswageny pro čínský trh. Na pozici viceprezidenta pro prodeje a marketing působí u FAW-Volkswagen od srpna 2016 Martin Jahn, bývalý ředitel Czechivestu, člen vlád ČSSD, který od se od rolu 2006 pohybuje na vrcholových manažerských pozicích koncernu Volkswagen.
Zahraniční automobilky, které chtějí vyrábět v Číně, musí uzavírat s místními automobilkami joint-venture partnerství. Volkswagen tak spolupracuje ve společných podnicích FAW-Volkswagen a SAIC VOLKSWAGEN. Pikantní na tom je, že obě tyto automobilky vyrábí víceméně stejné modely ovšem pod odlišnými jmény a přímo si konkurují. Každá má svou síť dealerů a servisů a nespolupracují spolu. FAW je silnější v severní polovině Číny, SAIC v té jižní.
Startovací nabídka nové značky přesně odpovídá požadavkům čínského trhu. První oficiálně ohlášené modely Jetty jsou sedan a dvě SUV. Kompaktní sedany patří dlouhodobě k nejžádanějším druhům aut v celé Asii, crossovery na zvýšeném podvozku jsou pak jednoznačným hitem posledních sezon na celém světě, jde o nejrychleji rostoucí segment trhu.
O obou modelech se zatím moc neví, automobilka zveřejnila pouze tři obrázky dvou modelů, jasný není ani technický základ obou vozů. Dá se ovšem předpokládat, že modely značky Jetta budou využívat techniku starších volkswagenů, případně budou jakousi skládačkou různých mechanických skupin od modelů napříč koncernem VW. Čínští zákazníci nevyžaduji v této kategorii aut nejmodernější techniku, důležitý je moderní design.
Přesně tak vznikla například Škoda Kamiq pro čínský trh. Evropské provedení, které se představí zítra na autosalonu v Ženevě, využívá aktuální moderní modulární platformu MQB koncernu Volkswagen, na které stojí většina aktuálních modelů Škody. U čínského kamiqa konstruktéři využili „železo“ jménem PQ34, které používaly značky koncernu Volkswagen před dvaceti lety a jako úplně první ji v roce 1996 představila světu Škoda Octavia. Dnes využívá tuto plaftormu například Volkswagen Lavida prodávaný na čínském trhu. I proto byl vývoj čínské Škody Kamiq extrémně rychlý, auto bylo postavené za dva a půl roku, obvykle potřebuje automobilka pro vývoj nového modelu dvojnásobně dlouhou dobu. Špionážní fotograf Stefan Baldauf nachytal maskovaný prototyp vyvíjené Jetty při testech v Evropě, fotky najdete v galerii.