Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen New Beetle - designem proti všem

aktualizováno 
- Na silnici je New Beetle nepřehlédnutelný. Vyčnívá do výšky a svými kulatými tvary jde proti proudu ostatních aut. Beetle je výborná volba pro ty,kteří cíleně pěstují svůj image. Lidé horující pro praktičnost aut dávají od nového brouka ruce pryč. Je dobrý pro dva pasažéry, vzadu je těsno a kufr je malý.

Kromě tvarů je nepřehlédnutelná i cena extravagantního Volkswagenu. Snem každého obchodníka je vyrobit něco levného a prodat to vzápětí draze. Právě takový je cíl Volkswagenu s novým broukem. New Beetle je o stovky tisíc dražší než vozy konstrukčně přinejmenším příbuzné (Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Seat Toledo), svou cenou zasahuje mezi vozy z větších kategorií, podobně drahé jsou například nejlevnější sportovní kupé. Nejlevnější brouk stojí 715 600 korun. Nový brouk sedí na základech nižší střední třídy koncernu Volkswagen. T o mu zaručuje dobré jízdní vlastnosti umocněné elektronickým stabilizačním systémem (ESP), který patří do základní výbavy tohoto modelu. I při rychlém průjezdu zatáčkou se Beetle chová naprosto neutrálně, protože ESP kontroluje přilnavost kol k vozovce a roztočená kola přibrzdí v momentě, kdy hrozí vychýlení vozu směrem k přetáčivosti nebo nedotáčivosti. Na silnicích ve špatné kondici má Beetle dva nedostatky. Oproti běžným modelům nižší světlou výšku a oproti Golfu a Octavii o něco tvrdší pérování. Po usednutí do kabiny čeká na posádku další překvapení. Za designérskou hříčkou v podobě netradičně tvarovaného čela přístrojové desky (rychloměr, otáčkoměr a další přístroje jsou vmáčknuty do nevelkého kruhového "budíku") se ke spodní hraně čelního skla táhne více než půl metru dlouhá plastová plocha. Dojem, který znají řidiči velkoprostorových aut a některých nákladních vozů. První stovky kilometrů za volantem brouka druhé generace se nesou v duchu přivykání na snížený výhled skrz robustní přední sloupky. Špatně se navíc odhaduje, kolik místa zbývá za čelním sklem, naopak výborný je výhled dozadu. Jako doma se řidič i spolujezdec cítí na tužších předních sedadlech, opravdu tvrdé jsou opěrky hlavy. Na zadní sedadla mohou podle výrobce dva dospělí cestující, moc komfortu si tam ale neužijí. Málo je místa pro hlavu i pro kolena a opěradlo svírá se sedákem hodně kolmý úhel. Za zadní sedačkou je jen skromný kufr, jehož málo praktický otvor musel ustoupit požadavkům nezvyklého designu. V objemu kufru se New Beetle nemůže rovnat ani Felicii, která spadá do nižší kategorie aut. Pod přední kapotu Beetlu si je možné pořídit buď dvoulitrový benzinový motor s výkonem sto patnáct koní (85 kW), nebo devadesátikoňový (66 kW) turbodiesel. Druhá verze prošla redakčním testem. Přeplňovaný naftový motor koncernu Volkswagen patří mezi absolutní špičku mezi dieselovými motory a jízda s takto vyzbrojeným Beetlem je proto bez jakýchkoliv připomínek. Motor má výborný zátah od nízkých otáček, při jízdě po dálnici čiperně akceleruje na pátý rychlostní stupeň i z rychlostí nižších než sto kilometrů v hodině. Na diesel není moc hlučný, žhavení je i v zimních měsících krátké. Na okresních silnicích nespotřebuje více než pět litrů nafty na sto kilometrů, na dálnici se lze se spotřebou bez problémů vejít pod šest a ve městě pod osm litrů na sto kilometrů.

Měření MF DNES

Zrychlení 0-100 km/h (s)  13,9
Zrychlení 0-400 m (s)  19,1
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)  9,6
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)  20,0
Brzdná dráha z 80 km/h (m)  30,5
Pramen: ÚSMD

Prognóza odhadce 

Historie se opakuje,důkazem toho je v automobilových dějinách "New Beetle ". Svého předchůdce ale jen stěží dostihne v počtu vyrobených kusů. Dnes se již totiž nejedná o lidový vůz, jako tenkrát před 60 lety. Přesto toto auto úspěšné je,především v USA a v západní Evropě. Jak jej přijmou ale naši zákazníci? Automobil na vysoké technické úrovni má výbornou image a je snem mnoha především mladých motoristů. Kolik si jich ale v Česku může tuto drahou hračku dovolit? Jisté je,že poměr mezi cenou a užitnou hodnotou zde nebude hrát svou obvyklou roli. I proto bude tento zakladatel "retro stylu" na našich silnicích úkazem spíše výjimečným, stejně tak, jak výjimečná bude jeho cena i po několika letech provozu. Pouze čas ukáže, bude-li svého staršího bratra následovat i v oblasti cenového vývoje, který je typický spíše pro objekty sběratelského zájmu. Po pěti letech lze očekávat prodejní cenu průměrně ojetého auta ve výši možná trochu překvapivých 380 000 Kč.  
Vítězslav Černík, autor je spolupracovníkem redakce

Očima designéra 
Už dávno jsem nezažil tolik zájmu okolojdoucích i jedoucích, kteří s horlivými dotazy provázeli svůj obdiv nad tímto autem. "Roztomilý,boubelatý,a ty velké dětské oči!" To byly zpravidla mateřské reakce žen. Muži byli věcnější, ale obcházením auta s pozorným odstupným pohledem i blízkým zkoumáním detailů projevovali nebývalý zájem o tvar. Sférické balonové zasklení dokonale dotváří oblost nového brouka v porovnání se starým, původním KdF Volkswagenem z doby německého temna. Nutno dodat, že New Beetle  vznikl v kalifornském design centru VW. Ano, je to atraktivní figura s mnoha nápaditými novostmi a krásnostmi, které osvěžují tvarovost všech modelů celého koncernu Volkswagen. Tato pokračující legenda a její oblíbenost je zastřena šedým smutným mrakem: vysokou pořizovací cenou, a to i na německém trhu.   
Pavel Hušek, autor je spolupracovníkem redakce

New Beatle není pro každého. Do kategorie auta jen pro některé jej předurčuje design i cena.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.