Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen Passat Leonie nepotřebuje řidiče

  13:15aktualizováno  13:15
Německým Braunschweigem se prohánělo auto bez řidiče. Nešlo ale o natáčení vědeckofantastického filmu, ani o nešťastnou příhodu, nýbrž o celosvětově první vědecký test, zda automaticky řízený automobil zvládne sám jízdu v běžném provozu. Vozidlo nazvané Leonie ji podle výzkumníků absolvovalo bez potíží.

Volkswagen Passat Leonie - auto, které nepotřebuje řidiče | foto: IDW

Speciálně upravený Volkswagen Passat, zkonstruovaný experty z Technické univerzity v Braunschweigu a Dolnosaského výzkumného centra automobilové techniky, dokázal podle Marcuse Maurera z braunschweigské univerzity na ulici udržovat dráhu i při šedesátikilometrové rychlosti, zvládl křižovatky i zachovávat bezpečný odstup od ostatních aut.

Oproti testům automatických vozidel na uzavřených okruzích musel rychlost upravovat podle plynulosti provozu, "sledovat" dění okolo sebe a na základě něj dělat rozhodnutí. To mu umožňují zabudované senzory spolu s laserovými a radarovými skenery, které měří a vyhodnocují dopravní situaci. Sám také ovládá plyn, brzdu i volant.

Zcela bez lidské kontroly na svou první, zhruba jedenáctikilometrovou jízdu městem leonie ale nevyjel. V jeho kabině seděl jeden ze členů výzkumného týmu, aby se v případě problémů ujal řízení. To však prý nebylo nutné a v budoucnu němečtí vědci plánují tento "chytrý automobil" vypustit do ulic úplně samotný.

"První samostatné jízdy po braunschweigském městském okruhu jsou už samy o sobě vzhledem k prostředí milníkem," prohlásil ještě před jízdou vedoucí projektu Stadtpilot (městský pilot) Jörn Marten Wille. Na okruhu totiž panuje hustý provoz, a dvouproudá komunikace je navíc rozdělena silniční stavbou. To podle Willeho na auto klade nároky na velmi přesné plánování dráhy jízdy. Určování pozice pomocí satelitu mu prý navíc ztěžovala hustá městská zástavba v okolí.

Plně automatická vozidla leonie jsou základem pro vývoj příští generace asistenčních systémů pro řidiče. Nová technika má učinit auta ještě bezpečnější a v budoucnu možná řidiče zcela nepotřebné.

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.