Unikátní malý dvoumístný automobil řídil z Wolfsburgu, "hlavního města" značky Volkswagen, do Hamburgu sám odstupující šéf automobilky Ferdinand Piëch, který na 230 km dlouhé trase docílil průměrné spotřeby jen 0,89 l/100 km při průměrné rychlosti 75 km/h.
Cílem kontruktérů koncernu VW bylo připravit vůz, který sice spotřebuje jen jediný litr paliva na 100 km jízdy, ale přitom taková hospodárnost nebude vykoupena slabinami v bezpečnosti, jízdních vlastnostech nebo ovladatelnosti vozu. Výsledkem jejich snažení je lehký malý vůz, který se mnohem více podobá kompaktnímu sportovnímu automobilu než obvykle nepříliš pohledným výzkumným prototypům.
Návrháři museli klást velký důraz na aerodynamiku. Proto tvary laminátové karoserie 3,65 m dlouhého a jen 1,25 m širokého a 1,11 m vysokého prototypu ladili ve větrném tunelu. Karoserie je de facto natažena na prostorový rám vozu, který není vyrobený z hliníku, ale z ještě lehčího magnézia. Ve snaze docílit skutečně co nejnižší hmotnosti šli konstruktéři dokonce tak daleko, že karoserii prototypu neopatřili ani obvyklým lakem.
"Litrový" Volkswagen je poháněný jednoválcovým vznětovým motorem zdvihového objemu 0,3 l uloženým napříč před přední nápravou. Blok i hlava motoru jsou vyrobeny jako hliníkový monoblok. Nepřeplňovaný vznětový motor vybavený systémem vysokotlakého přímého vstřikování paliva má výkon 6,3 kW/8,5 k při 4000 min-1. I tento skromný výkon propůjčuje jen 290 kg těžkému prototypu překvapující vitalitu - jeho maximální rychlost činí 120 km/h. Průměrná spotřeba paliva leží pod hranicí 0,99 l/100 km. Na jedno naplnění nádrže o objemu 6,5 l tedy úsporný prototyp ujede asi 650 km.
Omezený vnitřní prostor litrového prototypu nedovolil využití konvenční převodovky, konstruktéři proto připravili kompaktní šestistupňovou automatizovanou převodovku, která se ovládá otáčivým knoflíkem z interiéru. Experimentální model vyjíždí na velmi lehkých šestnáctipalcových kompozitových kolech obutých do pneumatik s velmi nízkým valivým odporem.
Interiér prototypu je řešený poměrně jednoduše, je však plně funkční a nabízí dostatek prostoru pro dvě za sebou sedící osoby. Přístup do vozu usnadňuje do boku odklápějící se překryt kabiny. Mimořádně lehké magnézium našlo své uplatnění i v konstrukci pohodlných sedadel s příjemným textilním čalouněním. Pod samostatným krytem v zadní části vozu se ukrývá zavazadlový prostor o objemu 80 l. Couvání usnadňuje speciální mikrokamera.
Přesto, že konstruktéři šetřili každým gramem, má hospodárný prototyp značky Volkswagen např. protiblokovací systém brzd ABS, elektronický stabilizační systém ESP nebo airbag ve volantu. Propracovaná konstrukce a deformační prvky v přední části vozu zaručují ochranu při nárazu a převrácení srovnatelnou se závodními vozy kategorie GT.
Technická data "litrového" Volkswagenu
Motor | Jednoválcový nepřeplňovaný vznětový motor s přímým vstřikováním paliva |
Zdvihový objem | 299 cm3 |
Počet ventilů na válec | 3 |
Hmotnost motoru (bez náplní) | 26 kg |
Výkon | 6,3 kW (8,5 k) při 4000 min-1 |
Max. rychlost | 120 km/h |
Spotřeba | 0,99 l/100 km |
Délka x šířka x výška | 3646 x 1248 x 1110 mm |
Rozvor | 2205 mm |
Rozchod kol vpředu/vzadu | 1000 / 810 mm |
Objem palivové nádrže | 6,5 l |
Pohotovostní hmotnost (bez řidiče) | 290 kg |
Prostor pro zavazadla | 80 l |