Volkswagen se rozdělí - škodovky budou konzervativní

Značky Volkswagen, Škoda, Bentley a Bugatti budou sdruženy do společné skupiny "klasických" značek a Audi, Seat a Lamborghini do druhé, takzvané "sportovní" skupiny značek. Skupiny podnikatelsky povedou VW a Audi a budou tak odpovědné za jejich výsledky. Definitivně o tom rozhodla dozorčí rada německého automobilového koncernu VW ve Volfsburgu v rámci strukturální přestavby automobilky platné od 1. ledna 2002.

Každá značka si přitom ale zachová svůj samostatný charakter a bude samostatně operovat na trhu. Novou strukturou koncern sleduje "rozšíření celkového pokrytí trhu a větší tržní využití v jednotlivých segmentech".  Sekci užitkových vozidel v rámci koncernu povede Volkswagen. Dosud oddělené skupiny Financial Services a Europcar se sdruží do jedné.

Poté, co v září rozhodla dozorčí rada VW o vystřídání Ferdinada Piëcha Berndem Pischetsriederem v čele koncernu, se změny začaly v minulých týdnech rýsovat. Budoucí šéf, který se řízení ujme 17. dubna 2002, signalizoval nespokojenost, že se
mnohé koncernové značky překrývají. Škoda tak má například téměř stejné technické vybavení jako vozy VW, ale přesto je auto z "východu" cenově příznivější než německé. Ve vyšších třídách zase působí často proti sobě VW a Audi.

Nově vzniklé skupiny se mají "více než dosud podporovat ve vývoji, produkci, odbytu a marketingu," řekl tento týden nový šéf koncernu listu Financial Times Deutschland (FTD).  Navíc se musejí koncernové značky stále více prosazovat proti silným a mladším soupeřům na trhu. "Klasikové" Golf a Passat se tak "utkávají" s Peugeotem 307, Fiatem Stilo nebo Renaultem Megane.

"Koncern například nyní nabízí ve třídě malých vozů hned tři modely VW Polo, Škoda Fabia a Seat Cordoba, které si navzájem konkurují. "Bohužel však v této velikosti není žádný roadster", citoval budoucího šéfa časopis Der Spiegel.  Sporná je i skupina aut vyšší  třídy. Především zaměstnanecké svazy v dozorčí radě kritizovaly, že Piëch vkládal nadměrné prostředky do projektů luxusních vozů. Kromě modelu D 1 jde například o nový Bentley a nákladnou studii Bugatti. Také Sigmar Gabriel, ministerský předseda spolkové země Dolního Saska, které je největším akcionářem VW, řekl, že podnik opomíjí širokou klientelu a soustřeďuje se příliš na luxusní modely. 

Dozorčí rada dnes rozhodla také o řadě personálních změn. Detlef Wittig se od 1. ledna 2002 stane předsedou dozorčí rady Škody Auto a.s a Jens Neumann místopředsedou. Ferdinand Piëch skládá ke 31. prosinci 2001 svůj mandát v dozorčí radě Škody.  Šéfa Audi Franze-Josefa Paefgena nahradí Martin Winterkorn. Média v minulých dnech uváděla, že Pischetsrieder sám by měl vedle šéfování koncernu vést sám i skupinu klasických značek. Do čela sportovní sekce by se tak dostal Winterkorn jako nový šéf Audi. Škoda Auto se ke změně struktury koncernu odmítla vyjádřit s tím, že je to věcí akcionářů.