Konec automobilů. Volkswagen ukázal elektrický samořiditelný kočár bez koní

  11:42aktualizováno  11:42
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Usadíte se do prostorné kabiny, dveře se neslyšně uzavřou a vozidlo se rozjede. Rovněž neslyšně, bez jediné další interakce s cestujícím, samo už bude vědět, kam pasažér míří. Tuhle budoucnost ukazuje koncept Volkswagen Sedric představený v předvečer autosalonu v Ženevě.

Koncern Volkswagen pořádá před každým autosalonem VW Group Night, akci, kde předvádí pozvaným novinářům novinky svých koncernových značek. Většinou se tu neobjevují šokující záležitosti, ale v Ženevě tohle koncern porušil. Představení vozidla Sedric totiž nikdo nečekal. Tohle auto ukazuje budoucnost mobility a je v tom tak radikální, jak jen může být.

Sedric ani nevypadá jako auto. Má kola, ale jinak je to prostě kabina pro cestující – skoro jako kabina lanovky nebo jako starý kočár, který ovšem netáhnou koně a který nepotřebuje vozku.

Fotogalerie

Revoluční je Sedric i z jiného důvodu – jde o historicky první koncept samotné skupiny Volkswagen, tedy Volkswagen Group. I proto je tento nápis na přídi namísto tradičního znaku VW.

Sedric jako takový se vyrábět určitě nebude, ale ideově z něj budou jednotlivé automobilky konceptu v příštích letech a desetiletích zcela jistě čerpat.

Podle toho, co prohlásil šéf koncernu Matthias Müller, je zcela autonomní mobilita nevyhnutelnou budoucností. Sedric má ukázat, jak může vypadat vozidlo, které se nemusí držet zažitých konvencí. Je to opravdu jen kabina pro pasažéry na kolech, která bude jezdit zcela sama. A to nejspíš dokonce i bez toho, aniž by ji musel uživatel přímo úkolovat.

Müller si Sedrica přivolal na pódium „kouzelným“ tlačítkem, které má v budoucnu sloužit v případě služeb mobility vlastně stejně jako dálkové ovládání k televizi. Uživatel jej zmáčkne a stane se to, co chtěl. Odněkud se vynoří vůz, cestující do něj nastoupí a po nutné době cesty z něj zase vykráčí tam, kde potřeboval být. Bez toho, aniž by se o cokoli staral.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric

Volkswagen se samozřejmě nechlubí konkrétními technickými parametry a netvrdí, že by něco takového bylo možné hned. Ale z vyjádření představitelů automobilky vyplývá, že tohle je cesta, kterou teď intenzivně zkoumají a pracují na její realizaci. Dnes je Cedric samozřejmě jen poměrně sci-fi koncept, ale v rámci své strategie do roku 2025 by VW rád přivedl mnohé myšlenky do praxe. A kdo ví, možná to nebude trvat o moc déle a opravdu bude možné si magickým tlačítkem přivolat auto, které bude fungovat spolehlivěji než taxi.

Sedric, nebo spíše auta z této studie odvozená, samozřejmě neovládnou silnice ze dne na den. Koncept ovšem ukazuje, že chce koncern nabídnout lidem zcela jinou koncepci individuální mobility, než nabízí automobilky dnes.

Automobiloví nadšenci zatím nemusí zoufat, i dle slov šéfa Müllera si je VW jist, že například spalovací motory nás nejméně dalších 20 let neopustí (a spíš jich bude více). Sedric by tak měl nabídnout spíše alternativu k současným druhům dopravy než úplnou změnu.

Jenže jestliže Sedric představuje začátek nového typu mobility, pak je možná namístě se ptát, kdy tento způsob převládne a převálcuje ty ostatní, podobně, jako k tomu již v minulosti několikrát došlo. Ačkoli to tak možná se Sedricem VW nemyslí, je tahle studie určitým zvěstováním konce automobilů.

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Autonomní koncept Volkswagen Sedric

A to navzdory tomu, že na ženevském autosalonu, který dnes startuje, stála auta jako Lamborghini Huracán Performante, Italdesign Zerouno, karbonové Bugatti Veyron či Mulliner provedení SUV Bentley Bentayga nebo jen „obyčejná“ Škoda Octavia RS 245, ze které na rozdíl od Sedrica stále čiší emoce. Tohle jsou totiž auta současnosti, Sedric představuje budoucnost. Budoucnost, ve které si možná zanedlouho zákazníci koupí opravdový novodobý luxusní kočár. Bez koní, bez vozky a bez řidiče.

Skupina Volkswagen v příštích letech podle Müllera plánuje investovat do systémů autonomního řízení vozidel všech úrovní několik miliard eur.

V letošním roce představí značky skupiny zákazníkům 60 nových modelů. Vollkswagen Group již dříve oznámila, že do roku 2025 bude mít 30 modelů čistě na elektrický pohon. Kvůli rozvoji nových digitálních technologií koncern po světě založil 37 kompetenčních center. Jedno má i Škoda v Praze.



Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...



Najdete na iDNES.cz