Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagen si zabral designérského čaroděje Giugiara pro sebe

  10:00aktualizováno  10:00
Automobilka Volkswagen oznámila úmysl koupit 90 procent akcií slavného designérského studia Italdesign Giugiaro. VW tak chce posílit své návrhářské kapacity, jen v roce 2010 má koncern VW uvést na trh 60 nových modelů (včetně faceliftů).

Volkswagen Golf | foto: Italdesign Giugiaro S.p.A.

Volkswagen koupí 90,1 % akcií Italdesignu skrze svou další filiálku – italské Lamborghini. Zbývajících necelých deset procent akcií zůstane v rukou zakladatelské rodiny Giugiaro. Kdy transakce proběhne, prozatím není známo. Známa není ani cena, kterou VW zaplatí.

Jisté je, že studio s bohatou 42letou historií bude po jejím dokončení exkluzivně oblékat pouze automobily koncernu Volkswagen. Současné kontrakty třeba na návrh modelů Mini Roadster a Mini Coupé mohou klienti odřeknout, záleží však na nich. Italdesign neměl ve své historii nikdy příliš široké portfolio klientů, nicméně to se tedy nyní zúží. Jednou z prvních prací studia pod taktovkou Volkswagenu bude pravděpodobně konečný návrh malých vozidel nazývaných New Small Family. Na jejich designu již Giugiaro nějakou dobu pracuje.

Konec práce Giugiara pro širší portfolio automobilek si jistě zaslouží malou rekapitulaci toho, co toto studio vytvořilo. Za dosavadní více než čtyřicetiletou historii navrhlo studio Italdesign karoserie pro 69 sériových vozů a na kontě má 76 automobilových konceptů. Studio dále navrhovalo i užitková vozidla a řada prací patřila do oblasti průmyslového designu neautomobilových sektorů. Giugiaro oblékal vlaky, letadla ale také navrhoval třeba loga a korporátní image.

Sériové vozy navržené Italdesignem

Suzuki Carry L40 (1969), Alfa Romeo Alfasud (1971), Maserati Bora (1971), Lotus Esprit (1972), Maserati Merak (1972), Volkswagen Passat (1973), Hyundai Pony (1974), Alfa Romeo Alfetta (1974), Volkswagen Golf (1974), Volkswagen Scirocco (1974), Maserati Quattroporte (1976), Alfa Romeo Alfasud (1976), BMW M1 (1978), Audi 80 (1978), Lancia Delta (1979), Fiat Panda (1980), DeLorean DMC (1981), Lancia Prisma (1982), Isuzu Piazza (1982), Hyundai Stellar (1983), Fiat Uno (1983), Lancia Thema (1984), Isuzu Gemini Hatchback (1984), Isuzu Gemini (1984), Seat Ibiza (1984), Saab 9000 Turbo (1984), Fiat Croma (1985), Seat Malaga (1985), Hyundai Presto (1985), Hyundai Pony Excel (1985), Renault 21 (1986), Fiat Duna Weekend (1986), Chrysler Eagle Premiere (1987), Renault 19 (1988), Hyundai Sonata (1988), Yugo Florida (1988), Subaru SVX (1991), Seat Toledo (1991), Lexus GS 300 (1993), Seat Ibiza (1993), Fiat Punto (1993), Fiat Punto Cabriolet (1993), Seat Cordoba (1993), Seat Cordoba SX (1995), Daewoo Lanos Notchback (1996), Daewoo Lanos Hatchback (1997), Dawoo Leganza (1997), Dawoo Matiz (1998), Maserati 3200 GT (1998), Seat Toledo (1998), Daihatsu Move (1998), Dawoo Magnus (2000), Fiat Palio (2000), Fiat Palio Weekend (2000), Fiat Sienna (2000), Maserati Spyder (2001), Maserati Coupé (2002), Fiat Palio (2003), Alfa Romeo 156 facelift (2003), Fiat Idea (2003), Maserati Kubang (2003), Dawoo Lacetti (2004), Fiat Sedici (2005), Fiat Grande Punto (2005), Alfa Romeo 159 (2005), Alfa Romeo Brera (2005), Fiat Croma 8ttoV (2005), Alfa Romeo 159 Sportwagon (2006), Daihatsu Special (2007)

Mezi automobilkami patří k tradičním zákazníkům Italdesignu Volkswagen, Seat, Fiat, Hyundai, Alfa Romeo a další. Hlavním rukopisem studia jsou hranaté tvary, samozřejmě najdeme i výjimky. Pojďme se podívat na některé nejvýznamnější vozy, které Giugiaro navrhl.

Volkswagen Golf (1974)

Pokud máme vybrat asi nejznámější dílo studia Italdesign, bude jím původní Volkswagen Golf z roku 1974. Giugiaro sice další generace etalonu nižší střední třídy nenavrhoval, ale i tak mu tento návrh zajistil nesmrtelnost.

Rozhodně je jisté, že se návrhem Golfu Giugiaro u Volkswagenu velmi dobře zapsal a možná i díky tomu se dnes automobilka rozhodla studio koupit. Golf přitom ale nebyl první prací studia pro německou automobilku. Již o rok dříve studio navrhlo první generaci Volkswagenu Passat. V tom samé roce jako golf pak Giugiaro navrhl ještě první generaci sportovního kupé Scirocco.

Lotus Esprit (1972)

Klínovité tvary, auta se špičkou ostrou téměř jako břitva. To je jasný znak snad všech sportovních vozů navržených Giugiarem v sedmdesátých a osmdesátých letech. Asi žádný jiný supersportovní automobil se však nemůže pochlubit tím, že jen s malými změnami přežil ve výrobě s prakticky shodnými tvary přes třicet let. Lotusu Esprit se to ale podařilo.

Lotus Esprit Turbo

Původní Giugiarův návrh sice Lotus postupně upravoval podle aktuálních potřeb, ale nezaměnitelnou klínovou karoserii jednoduchých elegantních tvarů měl i poslední esprit z roku 2004. Tento fakt je o to pozoruhodnější, že esprit byl teprve čtvrtým Giugiarovým návrhem pro sériovou výrobu. Klínovité tvary vycházející z filosofie skládaného papíru dostalo v roce 78 také BMW M1, ještě předtím, v letech 72 a 72, se pak nezaměnitelný Giugiarův rukopis objevil na sporťácích Maserati Bora a Merak.

Lancia Delta (1979)

Guigiaro navrhl i jednoho z velkých konkurentů VW Golfu – první generaci Lancie Delta. Vůz, který se stal legendou díky své účasti v mistrovství světa v rallye, byl jedním z řady automobilů, které v sedmdesátých a osmdesátých letech byly variací na jednoduché tvary golfu.

Lancia Delta

Překvapivé je, jak Giugiaro dovedl tyto tvary použít nesčetněkrát a přitom vždy vytvořil originální automobil. Vozů stejné koncepce jako golf a delta navrhl Giugiaro celou řadu – jmenujme třeba Seat Ibiza první generace nebo Fiat Uno.

Fiat Panda (1980)

Dalším legendárním Giugiarovým návrhem je Fiat Panda, který opět používá jednoduché a účelné tvary poprvé použité na golfu. Miniaturní hranatý Fiat se prakticky beze změn vyráběl od roku 1980 do roku 2003. Panda díky tomu patří mezi nejdéle vyráběné spotřebitelské vozy vůbec. Giugiaro se na vývoji pandy podílel i technicky – zkonstruoval verzi 4x4, která se tak vlastně stala asi prvním levným SUV na světě.

Ilustrační foto

DeLorean DMC (1981)

Asi nejunikátnějším vozem, který kdy Giugiaro navrhl, je vůz, který se proslavil ve filmové sérii Návrat do budoucnosti. DeLorean DMC s křídlovými dveřmi a nerezovou karosérií je dnes vysoce ceněn sběrateli.

DeLorean DMC-12

Není divu, když jich bylo za dva roky vyrobeno pouhých 9000 a dodnes se zachovaly asi dvě třetiny. Na vývoji auta se mimochodem podílel i Colin Chapman, zakladatel Lotusu. I proto má DeLorean šasi podobné Lotusu Esprit. První prototyp DeLoreanu se objevil dokonce již v roce 1976, ale vývoj auta se trochu pozdržel. Za pět let došlo na voze k řadě změn, ale původní Giugiarův návrh zůstal prakticky nedotčen.

Renault 19 (1988)

Ve své dlouhé historii navrhl Giugiaro pouze dva vozy pro francouzskou automobilku. Oba návrhy si objednal Renault. První byl v roce 86 model 21, o dva roky později pak Giugiaro navrhl Renault 19, předchůdce současného méganu.

Renault 19

Seat Toledo (1991)

Giugiaro tradičně navrhoval automobily pro Seat a paradoxně tak propojil dva své nejvýznamnější zákazníky. V roce 82 totiž Seat po rozchodu s Fiatem převzal Volkswagen. V o dva roky později vznikla první generace modelu Ibiza, následoval model Malaga a v roce 1991 se objevil jeden z nejúspěšnějších seatů vůbec – i u nás velmi populární model Toledo.

Seat Toledo

Giugiaro se pak stal vlastně dvorním designérem Seatu. V roce 93 navrhl druhou generaci ibizy, dále pak cordobu a konečně v roce 98 druhou generaci toleda. Pak se Volkswagen rozhodl trochu změnit zaměření automobilky a návrh vozů vzal do svých rukou. Nyní je možné, že se Italdesign k Seatu zase navrátí.

Daewoo Lanos (1996)

Ve druhé polovině devadesátých let se Italdesign stal téměř výhradním dodavatelem designu pro automobilku Daewoo. Pravdou je, že model Lanos se stal asi prvním modelem, který byl evropským zákazníkům více po chuti, než předchozí typy. Svou roli přitom ale pochopitelně hrála i celkově se zvyšující kvalita korejských vozů.

Daewoo Lanos

Po Lanosu navrhl Giugiaro prakticky celou tehdejší modelovou řadu Daewoo – tedy sedan leganza i miniaturní matiz (původně třídveřový koncept elektromobilu Lucciola). Mimochodem, původně měl jako matiz vypadat nový Fiat Cinquecento. Koncept ID Cinquecento se představil v roce 92. Modely Daewa ukazují, že se v devadesátých letech Giugiaro přeci jen odklonil od tradičních hranatých tvarů.

Fiat Grande Punto (2005)

Pro Fiat navrhl Italdesign řadu modelů, jedním z těch posledních je Fiat Grande Punto, který se nedávno dočkal faceliftu již čistě pod taktovkou Fiatu.

Jaromír Tarabus

Třetí generaci punta si Giugiaro "střihl" po malé přestávce. Na svědomí totiž měl i první generaci populárního malého fiatu z roku 1993. U masky Grande Punta se Giugiaro inspiroval u Maserati, jehož modely 3200 GT, Spyder a Coupé také pochází z jeho skicáku. Dílem Giugiara jsou i modely Palio, Palio Weekend a Siena.

Alfa Romeo 159 (2005)

Dalším tradičním zákazníkem Italdesignu byla Alfa Romeo. Prvním jím navrženým vozem této značky byl model Alfasud již v roce 1971. Byl to teprve druhý vůz Italdesignu pro sériovou výrobu. V roce 74 navrhl model Alfetta, o dva roky později pak nakreslil Giugiaro druhou generaci Alfasudu.

Alfa Romeo Brera

Jenže pak dlouhou dobu navrhoval Giugiaro pro Alfu Romeo jenom koncepty. Až v roce 2003 dostala kancelář Italdesign za úkol udělat změny na tehdejším modelu 156. Facelift se již nesl v duchu masky budoucích modelů značky. Giugiaro navrhl v roce 2005 Alfu Romeo 159 a také model Brera. Ta vycházela z daleko dramatičtějšího stejnojmenného konceptu.

Hromada studií

Italdesign navrhl za dobu své existence celou řadu konceptů. V sedmdesátých a osmdesátých letech to byly především futuristické supersporty všech možných značek (Alfa Romeo, Volkswagen, Maserati, Audi). Řadu modelů prezentoval Italdesign pouze pod svou značkou. Velkou pozornost si zaslouží koncepty z devadesátých let. Giugiaro se totiž rozhodl oblékat znovuzrozenou automobilku Bugatti. Koncept ID90 se sice do výroby nedostal, Tím pravým zásahem byl až model EB 112. Jenže toho vznikly pouze dva prototypy předtím, než automobilka opět zkrachovala.

Bugatti 18.3 ChironBugatti EB 118

Giugiaro se následně snažil zaujmout nové majitele – koncern Volkswagen. Navrhl koncepty EB 118, EB 218 a 18/3 Chiron. Ani ty se ale do sériové výroby nedostaly, Chiron byl poražen návrhem slovenského designéra Jozefa Kabaně. EB 218 pak posloužil jako předloha právě uváděnému typu Galibier. V devadesátých letech si Giugiaro neodpustil ani další koncepty supersportů. Za zmínku stojí Alfa Romeo Schighera, Volkswagen W12 Synchro a BMW Nazca C2. Svou specializaci na vozy nižší střední třídy ukázal Giugiaro v roce 1994, kdy navrhl Lexus Landau. Giugiaro určil i nový designový styl Volva, když v roce 2001 oblékl prototyp Volvo Safety Concept.

Italdesign QuarantaGiugiarovo studio Italdesign představila supersport Frazer-Nash Namir

Tradici konceptů superaut dodržel Italdesign i v posledním desetiletí. Alfu Romeo Brera jsme již zmiňovali, následovaly koncepty Corvette Moray, Toyota Alessandro, Ferrari GG50 nebo koncepty Quaranta a Namir pod vlastní značkou.

Splněný sen nebo ztráta?

Italdesign byl vždy jedním z nejvýraznějších hráčů na poli automobilového designu a jednoznačně určoval trendy, které mnozí následovali. Co začleněním do koncernu VW získá a co naopak ztratí?

Určitě ztrácí svou nezávislost a už asi nikdy neuvidíme od Italdesignu auta, kterými často zachraňoval automobilky jako Fiat, Alfa Romeo a další. Italdesign v posledních letech poměrně intenzivně spolupracoval také s čínskými a dalšími asijskými výrobci, které vzestup teprve čeká – ale určitě to tedy nebude vzestup s pomocí Italdesignu, což byla také jedna z možných pohnutek VW ke koupi. Zvláště když si uvědomíme, že k současné silné pozici VW vlastně kdysi výrazně pomohl Italdesign právě návrhem prvního golfa.

Přestože design většiny značek koncernu VW zaznamenal v posledních letech pod vedením Waltera de Silvy velký pokrok, určitě s Italdesignem dále posílí. Obavy že se slavná značka pod křídly silného VW rozpustí jsou podle mého názoru plané. Volkswagen si je dobře vědom co kupuje a stejně dobře jako v rámci koncernu fungují značky Lamborghini nebo Bugatti, může existovat a rozvíjet se i Italdesign.

A co z toho budeme mít my, běžní spotřebitelé? Spojení, ve kterém Italové navrhují krásný design a Němci precizní technologie, prozatím vypadá jako splněné přání nejednoho automobilového nadšence.


Radek Laube,šéfredaktor AutoDesign&Styling





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.