Volkswagen Taigun

Volkswagen Taigun | foto: Volkswagen

Malé SUV VW Taigun by mohlo dát vzniknout škodě do džungle velkoměsta

  • 93
Na autosalonu v brazilském Sao Paulu představil Volkswagen koncept malého SUV s názvem Taigun. Technicky vychází z malého modelu Up!, a pokud se dostane do výroby, půjde o vůbec nejmenší vůz svého druhu.

Už delší dobu se proslýchá, že Volkswagen chystá rovnou dvě malá SUV. Se vstupem do této kategorie si však dá trochu načas. Jedním z důvodů je fakt, že původně chystaný model malého SUV segmentu B měl vycházet ze Suzuki SX4 (nebo jeho nástupce). Jenže po rozpadu spojenectví se Suzuki se musí VW vydat vlastní cestou.

Klasické SUV kategorie malých aut tak podle všeho vznikne na technickém základu modelu Polo (nejspíš na zmenšené verzi platformy MBQ) a automobilka je podle všeho na počátku jeho vývoje.

O trochu dále je však ve vývoji ještě menšího teréňáčku. V Brazílii totiž ukázal malinkatý koncept taigun, který technicky vychází z takzvané New Small Family, tedy z Volkswagenu Up!, Škody Citigo a Seatu Mii. Už při vývoji této platformy bylo s malým SUV počítáno. Formulace  z tiskové zprávy "v případě, že se bude vyrábět", proto teď zní trochu zvláštně.

Taigun vypadá podle studie velmi civilně a i použitá technika je prakticky sériová. Několik výstřelků si Volkswagen dovolil pouze v interiéru. Proto si dovolíme tvrdit, že sériová výroba je prakticky jistou záležitostí. Tipujeme, že malé SUV tu bude "do roka a do dne".

Šéf vývoje Ulrich Hackenberg navíc na autosalonu pro magazín Autocar naznačil, že by taigun mohl dostat sourozence pod dalšími značkami koncernu Volkswagen. Logicky se nabízí, že by tedy svou terénnější variantu mohla dostat i Škoda Citigo.

"Když stavím koncept, je mým cílem ho dovést do výroby. Je to životaschopný koncept, ne pouhý sen," naznačuje Ulrich Hackenberg.

Mezi SUV doslova prcek

Pokud se tak skutečně stane, bude taigun prvním opravdovým SUV segmentu A, tedy třídy těch nejmenších vozů. I na dnešní dobu, kdy už auta mezigeneračně výrazně nerostou a často se zmenší a shazují na váze, je totiž taigun opravdu malé auto. Délka je pouhých 3 859 mm, což je sice o 319 mm více než u modelu Up!, ale stále  o poznání méně než je dnes běžná čtyřmetrová délka u modelů segmentu B (polo, fabia). Navíc SUV segmentu B oproti svým technickým základům také výrazně povyrostla a s délkou okolo 4,2 metru často konkurují klasickým kompaktním vozům (golf, focus).

Volkswagen Taigun

I šířka 1 728 mm a výška 1 570 mm znamenají výraznější nárůst oproti nejmenšímu koncernovému vozu, ale stále taigun řadí do segmentu malých aut. Rozvor 2 470 mm je na danou délku karoserie hodně nadprůměrný, a tak si po vzoru New Small Family ponechává proporce s koly v každém rohu čtyřdveřové karoserie.

Ta vzhledově kombinuje jednoduché linky modelu Up! a svalnaté znaky větších terénních modelů Tiguan a Touareg. Jejich oblé svaly ale taigun prezentuje v hranatějším provedení.

Pod kapotou tříválec, ale s turbem

Volkswagen Taigun má poháněnou pouze přední nápravu, pohon 4x4 u tak malého SUV nedává příliš smysl.

Šéf vývoje Hackenberg prohlásil, že úprava platformy New Small Family na pohon všech kol by si vyžádala vysoké investice. A na to teď německý koncern rozhodně nemá myšlenky.

Na velikost auta obří sedmnáctipalcová kola pohání litrový tříválec, který oproti běžné verzi známé i ze Škody Citigo dostal přímé vstřikování paliva a přeplňování turbodmychadlem. Výsledkem je motor TSI s výkonem 81 kW, tedy 110 koní, a točivým momentem 175 Nm. Tato pohonná jednotka je dalším důkazem toho, že taigun nebude jen designérským cvičením. Čistokrevné koncepty VW totiž dnes mívají skoro výhradně hybridní pohon.

Volkswagen Taigun

Překvapivě výkonná pohonná jednotka propůjčuje jen 985 kilogramů těžkému autu (Up! má hmotnost 929 kg) zrychlení z 0 na 100 km/h za slušných 9,2 sekundy a maximální rychlost 186 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva by měla dosáhnout hodnoty asi 4,5 litru benzínu na 100 kilometrů.

Z celého vozu asi nejméně sériově působí čtyřmístný interiér, ale ani tady nenajdeme žádné velké výstřelky. Jednodušší řešení odkazuje na řadu vozů, ze které taigun vychází, ale vzhledově se prý Volkswagen inspiroval u chytrých mobilních telefonů. Palubní deska je tak vyvedena v kombinaci měkčených plastů a hliníkových panelů, což je zřejmě řešení, které bude pro sériovou výrobu příliš drahé.

Překvapivě hodně místa

Zajímavostí je třeba madlo před spolujezdcem, které asi v praxi také příliš potřeba nebude. Mimo zpevněné cesty se totiž tohle auto asi často nepodívá. Dalším nápadem designérů je ovládání klimatizace přímo na jejích výdeších. Toto řešení však v praxi asi nepotkáme, přestože je to vcelku zajímavá myšlenka.

Volkswagen Taigun

Vnitřek kapesního SUV má posádku překvapit prostorností. To se ostatně daří už současným modelům New Small Family, takže taigun by opravdu mohl být příkladnou ukázkou využití obestavěného prostoru. Leccos už napovídá základní hodnota objemu zavazadlového prostoru 280 litrů (o 29 litrů více než Up! a stejně jako větší Polo). Po sklopení zadních sedadel vzroste objem na 987 litrů.

Přístup k zavazadlům je zajištěn přes dvoudílné víko. Vrchní část se zadním oknem a výplní mezi světly se vyklápí vzhůru, spodní část pak dolů, čímž vznikne rovná nakládací plocha. Ale toto provedení bude asi dalším kandidátem na vyřazení ze sériové podoby vozu. Volkswagen jej nepoužívá ani u svých dražších modelů.

Minimum konkurence

O ceně můžeme pouze spekulovat. Logické by bylo, kdyby se budoucí sériové provedení taigunu zařadilo mezi současný up! a větší polo, které zase dostane SUV verzi zapadající mezi něj a golf. Cena ale bude spíše bližší odpovídajícímu polu a podle provedení by mohla začínat na částce zhruba čtvrt milionu korun. Za takové peníze se dnes úspěšně prodává výrazně větší Dacia Duster.

Taigun ale bude těžit právě z toho, že ve svém segmentu vlastně nebude mít žádné konkurenty. Většina malých SUV je podstatně větších a i cenovky budou startovat na výrazně vyšších částkách. V současnosti by mu mohlo cenou konkurovat Suzuki SX4, které se prodává za částky už od 214 900 korun. To je ovšem výprodejový kousek, který už bude mít v době příchodu případného sériového taigunu nástupce. Ten bude podle všeho větší a tedy i dražší, ale je otázkou, zda Suzuki nepřipraví i menší model, který by navazoval na charakter SX4.

Suzuki prodává také malého diblíka jménem Jimny, což je však plnohodnotný off-road s pevným žebřinovým rámem, určený jen specifickému okruhu zákazníků. Tomu odpovídá i cena 409 900 korun. Ale Jimny je asi jediný výrazně menší "off-road" než taigun. S délkou 3 675 mm jde opravdu o kapesní auto do terénu.

Třídu malých čtyřkolek atakuje i Fiat se svou Pandou 4x4, která byla před časem představena v nové generaci. Její cenu neznáme, ale vzhledem k tomu, že obecně je nová panda dražší než ta odcházející, nový model s náhonem na 4 kola asi za méně než je 279 900 u odcházející generace koupit nepůjde.

Taigun by tak mohl být v sériové výrobě opravdu neobvyklým vozem. Nabídne prostor převyšující třeba místa v polu. Cenou by mohl být srovnatelný, ale velikostí menší. Na rozdíl třeba od Pandy 4x4 bude mít opravdový drsný vzhled SUV a automobilka přitom ušetří na vcelku drahém pohonu všech kol.

Podle Ulricha Hackenberga patří taigun do města: "Je do městské džungle," prohlásil pro britský magazín Autocar.

,